kevinsaunderson.jpgKevin Saunderson a világ egyik legbefolyásosabb elektronikus zenei producere, akit leírhatunk úgy is mint egy hangzás, a detroit-i techno Derrcik May és Juan Atkins társaságában. Saundersonhoz köthetők olyan felvételek, mint a Cybotron – Clear (ko-produkco Juan Atkins-szel) vagy az Inner City – Good Life vagy a Heavenly, az egyik legsikeresebb szóló albuma E-Dancer alteregója alatt. A detroit-i techno sarokköveként ő a megalapítója a KMS kiadónak is mely a stílus egyik legelismertebb labelje ahol rengeteg helyi  house és techno művész jelentethette meg saját elgondolásait .

A kiadó aktivitása az utóbbi években csökkent, de a KMS és Kevin Saunderson a mai napig lefedi a klasszikus értelemben vett Detroit hangzást. Az idei Detroit’s Movement Festival egyik afterpartiján a kiadó kötelékébe tartozó művészek szettjeit hallhattuk mely a KMS’s Tribute to Detroit nevet viselte és ahol az Inner City formáció, Carl Craig, Kenny Larkin, Stacey Pullen, Kyle Hall, Terrence Parker és Mike Huckaby szórakoztatta a szépszámú közönséget.

 

Hogy érzed magad?

Alig értem haza a tegnap éjszakából

Milyen volt a tegnap esti buli?

Úgy gondolom nagyszerű volt. Rengetegen eljöttek ami nagy megtiszteltetés. Habár egy ilyen rendezvényt lebonyolítani más mint játszani valakinek ugyanis foglalkoznod kell a vendégekkel a barátaiddal az egész végkimenetelével. Végül minden visszajut hozzád ugyanis ha bárki megtalál a kérdésekkel neked kell őket megválaszolnod.

Detroitban játszani jelent valami különlegeset számodra?

Detroit különleges, mert az egésznek itt van az otthona, innen indult mindent. Ezért ha itt vagy mindig megpróbálod valahogy nevelni a közönséget. Úgy érzem itt Amerikában ez a műveltség egy más szinten van jelen mint bárhol máshol a világban. Mindig egy úttörő vagy. Mindig új stílusokat fedezel fel, főleg ha annyi ideje ezt csinálod mint én de a legszembetűnőbb különbség Európa és Detroit közt, hogy ott ez mindig keveredik a történelemmel. Itt az emberek 5%-a tényleg érti is a zenét, a többiek pedig követik mert ez a trend.

Hogyan merülnek fel benned az új gondolatok a stúdióban?

Rengeteget használom a Logic-ot, hangzástól függően persze. Néha egy drum tracket vagy egy hangot akarok csak megalkotni. Számomra az a legfontosabb, hogy amit készítek az egyedülálló legyen. Kihasználva a paramétereket és az oszcillátort, megpróbálok valamiféle varázslatot alkotni. A legtöbben nem képesek erre, ők egy csokor újfiú akik csak a készleteket veszik figyelembe. Persze én is megnézem a készleteket de ha van egy elképzelésem vagy egy megérzésem megpróbálom megvalósítani azt. Elkezdem ezen az úton és ahogy jön az ihlet úgy folytatom tovább.

Hogyan változtott a zenekészítés folyamata mióta elkezdtél ezzel foglalkozni? Azért elég régóta benne vagy a szakmában …

Mikor először írtam zenéket negyed inches szallagra rögztettem egy nyolc sávos rögzítő rendszerrel. Így kellett felvennem minden szart. Két trackes bus mixdown. Használtam Commodore 64 r28-ast és a Dr. T softwaret, ezek voltak a kezdetek.  Persze ezt mind-mind érdekesnek találtam akkoriban. Ezek voltak azok a cuccok amikkel dolgoztam. Néha egy fél napot töltöttem csak azzal, hogy szinkronba hozzam a dolgokat mikor egy remixen dolgoztam. Manapság a legjobb ebben az egész digitalis világban az, hogy minden sokkal gyorsabban megy.

És mint DJ?

Traktor párti vagyok S4-et és F1-et használok. Számomra izgalmas és tudod néhányan azt mondják: “Jaj mikor bakelitről játszottál …”. Igen, régebben szinte csak korongokat használtam. Évekig ezekről dolgoztam de felhagytam vele, mivel a nehéz lemezek cipelése miatt problémáim vannak a nyakammal. Úgy voltam vele ez remek de elég. Ha akarok játszom csak az S4-ről, ha ahhoz van kedvem maradok a hagyományoknál, ha syncelni akarok akkor használom a syncet,  ha pedig saját loopokkal akarok dolgozni ott van az F1 és azt használom, így hasonló az abletonhoz is kicsit. Ezzel adott egy rakás olyan folyamat amiket kreatívan felhasználva szettjeid még inkább különlegessé tudod tenni. Ez az a része a dolognak ami miatt szeretem. Még mindig finomítom ezeket, mivel ahogy említettem az F1 csak nemrég jött ki. Tudok szimplán mixelni, syncelni egyszerűen minden sokkal gyorsabb.

Van valami olyan project, amin dolgozol és amiről mondanál pár szót?

Az Inner Cityvel dolgozunk pár tracken. Volt a “Future” című számunk ami nagyon jól sikerült. Ezen kívül ott az E-Dancer projektem. Végül pedig Mark Insion-nel közösen készítünk egy közös tracket.

Inkább a turnézás áll hozzád közelebb, vagy mindentől elzárva egy stúdióban dolgozni saját trackeken?

Valahol a kettő közt mivel amit elkészítek zenét azt le is tudom jászani. Tehát ha dolgoznék trackeken és aztán nem játszhatnám le őket annak nem volna célja. Elkezdem őket de nyilván szívesen le is játszom mindet tehát valahogy így értem. Senki sem csinálja csak ezt vagy csak azt.  De el kell mondanom, hogy jóval többet DJzek mint amennyi időt zeneírással foglalkozom. A napokban azonban ennek pont a fordítottja volt jellemző mivel 2-3 tracken is dolgoztam egy nap.

Mit tudnál javasolni azoknak akik most ismerkednek meg a zeneírás és a DJzés fogalmával?

Teljesen mindegy mit is alkotsz, sosem az legyen a célod, hogy azt minél előbb kiadják. Az legyen az elsődleges, hogy teszteld, dolgozz a saját zenéden, a hangokon, teszteld komoly hangrendszeren annak érdekében, hogy halljad, hogy is szól igazán. Érted? Nyugi. Rendben van az, hogy írsz egy zenét és nem vagy képes befejezni mert később folytatni tudod. Ha az adott időben nem tudsz dolgozni rajta, nem tudod hogyan kapcsold össze a dolgokat, hagyjad. Néha ott a következő ötlet ami egy másik track. Figyelj a zenei paraméterekre és törekedj arra, hogy kialakítsd a saját egyéni hangzásodat.