Az április 5-én kezdődő 39. Budapesti Tavaszi Fesztivál a balett, a kortárs tánc, az újcirkusz és a néptánc szerelmeseinek is szenzációs élményeket ígér. Húsvét hétfőjén Prokofjev klasszikus balettmeséjével, a Hamupipőkével érkezik a Mariinszkij Színház Balettegyüttese, Tevje, a tejesember történetét meséli el a Ballett Theatre Basel, legújabb darabját mutatja be Goda Gábor és Góbi Rita, fantasztikus látványvilágú előadással érkezik a Koreai Nemzeti Táncszínház, Emanuel Gat és Yoann Bourgeois, valamint újra Budapestre látogat a vertikális tánc amerikai úttörője, azaz a BANDALOOP társulata is.   

Az orosz balett nem csupán a táncrajongók körében fogalom: az idén 236. évadánál tartó Mariinszkij Balettegyüttes – korábban Kirov Balett – a legkiválóbb társulatok egyike, olyan ikonikus formáció, amelynek története a 18. századtól elválaszthatatlanul összefonódott az európai táncművészet történetével, a 19–20. század fordulójától kezdve a műfaj legnagyobb sztárjai érkeztek a társulatból, köztük Rudolf Nurejev és Mihail Barisnyikov. A szentpétervári társulat idén tavasszal egy lenyűgöző balettmesével érkezik az Erkel Színházba: Prokofjev Hamupipőkéjét az orosz-amerikai koreográfus, Alekszej Ratmanszkij gondolta újra 2002-ben. Az egyszerre klasszikus és merészen kísérletező produkció azóta is a Mariinszkij egyik legsikeresebb és folyamatosan repertoáron tartott balettelőadása, amelynek varázsáról a magyar közönség is meggyőződhet a fesztivál zárónapján. Ráadásul a társulatot kísérő Mariinszkij Zenekart napjaink egyik legkiválóbb karmestere, Valerij Gergijev dirigálja majd.

Klasszikussal érkezik a Ballett Theatre Basel is: Tevje, a tejesember történetét a híres musical, a Hegedűs a háztetőn révén ismerte meg a világ. A 2015-ben bemutatott balettprodukcióért a szakma és a közönség is rajong – a táncelőadás Sólem Aléchem könyvének motívumaira épül, amelyhez tökéletes aláfestést nyújt az autentikus klezmert játszó svájci Kolsimcha együttes. A darab koreográfusa, a brit Richard Wherlock 2001 óta vezeti a Bázeli Balettegyüttest, korábban igazgatta a Luzerni Színház Balettegyüttesét és művészeti vezetőként a Komische Oper Berlin balettkarát. „A koreografálás szerelem és szenvedély. Nem tudom elképzelni az életemet tánc nélkül” – nyilatkozta.

A nemrég megnyitott új Nemzeti Táncszínházban mutatja be legújabb darabját Goda Gábor és az Artus. A Szél kapuja című produkció mozgásvilágát az ősi kínai harcművészetek és az ezekből építkező természetes gesztusok ötvözete adja. „A Tai Chi Chuan számunkra nemcsak harcművészet, hanem a természettel tökéletes összhangban lévő, eleve adott mozdulatokból született mozgásrendszer és kompozíció, ami többek közt abban segít, hogy megérezzük, hogyan tudunk emberként harmóniában élni a környezetünkkel” – mesélte a koreográfus a BTF Magazinnak. A természethez nyúlt inspirációért a Koreai Nemzeti Táncszínház Scent of Ink (A tinta illata) című darabja is, amely a négy évszakot reprezentáló növények – a szilvavirág (tavasz), az orchidea (nyár), a krizantém (ősz) és a bambusz (tél) – szimbolikája köré épül.

A MU Színház mutatja be Góbi Rita új, Freestyle című darabját, ahol a nézők két szereplő, két test versengését követhetik nyomon. Ahogy a fiatal, de a nemzetközi színtéren is aktív alkotó korábbi munkáiban, itt is fellelhető a rá jellemző bátor kísérletezés és a precízen kidolgozott koreográfia, a minimalizmus, a redukcióra való törekvés és az önfeledt játékosság.

A marokkói–izraeli gyökerekkel rendelkező francia táncművész-koreográfus, Emanuel Gat nem először jár Budapesten, a magyar közönség többször is találkozhatott már vele a Trafó színpadán. Mozgalmas és látványos előadásaiban mindig kiemelten fontos szerepet kap a zene, amely ezáltal a háttérből kilépve a darab szerves alkotórészévé válik. Nincs ez másként a SUNNY című műben sem: az Amszterdamban élő francia DJ-producer, Awir Leon Marvin Gaye azonos című slágerét feldolgozva, a nézők szeme előtt hozza létre az élő „alapot”. Erre épül a hosszú csendekkel, bravúros jelmezekkel operáló előadás, amelyben – a Le Figaro tánckritikusát idézve – „túlcsordul a fiatalosság, az életöröm és a derű”.

Szintén a Trafóba érkezik a francia újcirkusz egyik legjelentősebb alkotója, a karizmatikus akrobata-előadó Yoann Bourgeois legújabb kreációja: a Minuit (Éjféltájt) a test mozgás közbeni pillanatnyi súlytalanságát igyekszik megragadni. Az élet metaforájaként is értelmezhető előadás – amelynek kifinomult és érzékeny világához tökéletesen illeszkedik Laure Brisa hárfaművész reflektív élőzenéje – a Le Monde kritikusa szerint „egyszerre hipnotikus és örökmozgó, ahol a szépség mindig kockázat és veszély is egyben”. 

A vertikális tánc úttörői, azaz az amerikai BANDALOOP társulata 2017 őszén, a CAFe Kortárs Művészeti Fesztiválon már meghódította a magyar közönség szívét. Akkor egy Kálvin téri irodaház üvegfalán mutatták meg, hogy miért csodálja őket a világ, 2019-ben pedig visszatérnek Budapestre. Ezúttal a Müpa falain perdülnek majd táncra, és legújabb, Strings című előadásukat hozzák magukkal. A produkciót a Londonban élő zeneszerzővel és DJ-vel, Gabriel Prokofievvel – a legendás orosz komponista-zongoraművész, Szergej Prokofjev unokájával – hozták létre, és az előadás egyik főszereplője maga a kötél, amely nemcsak a szó fizikai, hanem metaforikus értelmében is a kapcsolatok, az összetartozás, a szakítás, a megfékezés és a felszabadítás megjelenítője. A sok szempontból formabontó előadásokat megálmodó csapat ez alkalommal a Müpa épületének falain, illetve a Fesztivál Színházban nyűgözi majd le a közönséget, a társulathoz ráadásul a magyar vonósnégyes, az Accord Quartet is csatlakozik.

Április első hétvégéjén már 38. alkalommal nyitja meg kapuit a hazai folklórszcéna egyik legjobban várt, legreprezentatívabb eseménye, az Országos Táncháztalálkozó és Kirakodóvásár, ahol a nagyszabású közösségi élmény mellett kézműves foglalkozások, játéktanítás, fotókiállítások, könyv- és CD-bemutatók, valamint filmvetítések gazdagítják a programot. A Papp László Budapest Sportaréna küzdőterén egymást váltják majd a néptáncegyüttesek, zeneiskolások és hagyományőrző népművészek, így nyújtva a lehető legbőségesebb áttekintést a Kárpát-medence és a moldvai magyarság, valamint a hazai nemzetiségek népi kultúrájából.