Náksi Attila volt nemrégiben az index.hu égisze alatt futó Stenk Podcast vendége, aki Sajó Dáviddal beszélgetett majdnem másfél órán át. Dübörög a retrománia, de szó volt a 90-es évek hazai klubkultúrájáról is és valószínűleg az is mindenkinek új lesz, hogy személyében köszönthetjük a hazai drum and bass egyik úttörőjét. 

Náksi Attila zeneiskolába járt, trombitált. De konzi helyett a gimit választotta, onnantól már csak a mainstream és az elektronikus zene érdekelte. A budapesti Kölcsey Gimnáziumban indult a Soho Party története a New York nevű zenekarral. Ami nyilván egy vicc volt, de nagyon lelkesek voltak. Náksi Attila a Fradiban jégkorongozott. Takács Gábor, a Sziget egyik korábbi tulajdonosa volt az egyik csapattársa. Később a Fortuna Diszkóba járt bulizni. Az a brigád aki odajárt az vagy politikus, vagy menő üzletember, vagy gengszter, vagy élsportoló vagy előadóművész lett. Kinőtte magát onnan egy generáció. aki később meghatározó szerepet töltött be a hazai közéletben, pl Kesjár Csaba, az autóversenyző is rendszeres vendégnek számított.
Egyszer Náksi is fellépett a Fortunában, de nem dj-ként, hanem a Soho Party produkcióját adták elő. Ezzel a formációval az volt a céljuk, hogy olyan mainstream, elektronikus dance zenét készítsenek, ami külföldön akkor működött. Náksi soha nem akart MC-zni, a szintetizátorok érdekelték. De nem találtak megfelelő embert a vokálra.

Ebben az időben a német mainstream piacot azok a formációk határozták meg, ahol a dögös csajok mellett színesbörűek rappeltek. Na de kik is voltak ők? A dance bandák rapperei ugyanis azok közül a néger amerikai katonák közül kerültek ki, akik akkoriban Németország területén állomásoztak.

A Soho Party albumok B oldala a kísérletezésről szólt. A második albumon jelent meg Magyarországon először hivatalos kiadványon drum and bass. A „Miért nincs nyáron hó?” című zene jó eséllyel pályázhatna minden idők leggagyibb dalszövegére. Pedig ezt a dalt eredetileg az Aninal Cannibals jegyezte, ők írták amúgy a Soho Party több dalszövegét is. Császár Előddel az FLM és a Xénia láz projekt alkalmával dolgoztak együtt. Ez utóbbira valószínűleg senki nem emlékszik azokon kívül, akik jelenleg a 30-as éveik közepét tapossák. Egy magyar sci-fi sorozatról van szó, ami óriási népszerűségre tett szert, nekem is megvolt amúgy ez a kazi. A lemezbemutatóval pedig simán megtöltötték a Budapest Sportcsarnokot. Az együttműködésnek Császár Előd balesete vetett véget, aki aztán Amerikában csinált trance karriert. Shane 54 & Myon fényes tündöklésének az vetett véget, hogy a tagok összebalhéztak, pedig akár B-kategóriás sztárok is lehetett volna.

A 90-es évek második felében csoda volt az akkori hazai klub miliő, legalábbis a maihoz képest. Szinte minden településen teltházzal mentek a klubok, sok helyet a maffia irányított, mert a szórakoztatóiparba fektették a feketén megkeresett pénzeket. Ha nem volt kemény porta, elszabadult a pokol. Vagy a vendégek, vagy a konkurens maffiózó körök részéről.
Az élőzene háttérbe került, taroltak a playback fellépések. A zeneipart az állandó körforgás jellemzi, ami azért jó mert a közönség is állandóan változik.

Náksi & Brunner 2007-től Stereo Palma néven folytatta tovább. Ez már egy house-osabb vonal, külföldre terveztek, 2012-ig be is járták az egész világot. Még Craig David-del is volt közös zenéjük. Az EDM berobbanása után viszont nem volt esélye annak a piacon, aki nem a svéd / holland / angol körhöz tartozott.

Náksi Attilát kb. hat évvel ezelőtt hívták először retro partyba Soho Partyként. Először igen csak meglepődött a felkérésen. Nem gondolta, hogy ennek még piaca lehet. Nem szeretett volna visszafele lépkedni. A retrománia aztán évről-évre erősödött, jöttek vissza a régi arcok. Nagyot változott a világ.

„Ha valaki azt mondja, öt-hat éve, hogy Coco Jambo-t fogok játszani, akkor elvitetem.”

Szerinte anno az volt a léggázabb zene. De lassan kezdi megérteni a miértjét. Retrobuliba általában a mai 40-es generáció jár, akinek kimaradt 20 év bulizás. Olyan bulikat keresnek, ahol visszatér a fiatalságuk. Ezt a feelinet akarják megélni és meg is élik. Pár éve még egyedüli magyarként játszott Tomorrowlanden, most meg retrobulikon lép fel, ez egyrészt visszalépés. De ha azt nézzük, hogy ő az, aki a régmúltat hitelesen tudja prezentálni, boldogsággal tölti el. Az összes régi DJ-nek reneszánsza van itthon, de Náksi az, aki a 90 és 2000-es években is aktív volt. Nem szerette volna feláldozni azt, amit eddig elárt azért, hogy retro DJ legyen. De már ő sem lesz fiatalabb. Rájött, hogy a fiatal közönségnek fiatal sztárokra van szüksége. Előbb-utóbb úgyse már hiteles zenéket játszani a tiniknek.

Forrás: [Index]