Interjú – Adam Touch

Egy ideje nem jelentkeztünk hazai előadókat bemutató interjúsorozatunkkal, de a következő hetekben-hónapokban számos magyar DJ/producer lesz terítéken itt a Primate.hu-n. Mai vendégünk a még mindig csak 24 éves Adam Touch, akinek fiatal kora ellenére már olyan neves kiadóknál jelentek meg zenéi mint a német Tzinah Records vagy az olasz Amazing Music és idén meghívást kapott a barcelonai OFF Sonar fesztiválra is. De nem akarok spoilerezni, így inkább meséljen nekünk vendégünk:

Mindenekelőtt köszönöm szépen, hogy válaszolsz a kérdéseinkre. Kérlek, mutatkozz be néhány mondatban azoknak akik még nem hallottak rólad.
Köszönöm a meghívást! Részben tudatosan, részben pedig a véletlennek köszönhetően maradtam „csendben”. Ennek legfőbb oka talán az lehetett, hogy a közösségi oldalaknak hála nap mint nap olvashattam arról, hogy a hazai elektronikus zene képviselői milyen véleményeket formálnak egymásról illetve a szakmáról. Igazából ez egy természetes folyamat, azonban úgy gondoltam, hogy nem akarok ennek az egésznek a része lenni, így a kezdetektől csak külföldi kiadókkal és előadókkal kerültem kapcsolatba, akik segítettek a legelső megjelenésemet egy olasz kiadóhoz eljuttatni. Ha sikerül már a kezdetekkor nyomot hagyni, akkor a többi már egy öngeneráló folyamat része, és aki ki tudja használni, csak az tud előre lépni. 2011 – 2012 körül lettem részese annak, amit ma ’deep-tech-nek és új minimal-nak’ kategorizáltak be, bár úgy vélem nem helytálló, hiszen konkrét stílusokról beszélni és kategóriákba sorolni manapság felesleges. Az itthoni fiatal generációs DJ-k és producerek táborát erősítem, szigorúan külön írva a két szakmát, még akkor is ha ma már nem lehet az egyik a másik nélkül.
Te is a nagyon fiatal generációhoz tartozol. Mikor találkoztál először az e-zene különféle irányzataival, melyek voltak ezek és kik azok az előadók, akik a kezdetektől nagy hatással voltak rád?
Talán koromból adódóan, de nem éltem át azokat a nagy elektronikus zenei lépcsőket, amik számtalan DJ karrierjét elindították/befolyásolták. Viszont szerencsésnek érzem magam, hogy egészen fiatal korom óta olyan emberek vettek körül, akik elég magas zenei intelligenciával és széles látókörrel rendelkeznek, nem feltétlenül csak elektronikus zenei téren. Megjegyzem, szerintem pont ez a két tulajdonság az, amely megkülönbözteti a zeneértő és a zenehallgató közeget. A hip-hop aranykorában tevékenykedő előadók, albumok nagy nyomot hagytak az ízlésvilágomban, valamint 3 éves koromtól kezdve zongoráztam körülbelül egy évtizeden át, így a klasszikus vonalat is nagyon jól tudom hasznosítani. Elektronikus zenei vonalról a német Perlont említeném, amely még jelenleg is az általam egyik legcsodáltabb zenei atmoszférával rendelkező kiadó. Gondosan kiválasztott producerek alkotják, és az hogy ’97 óta folyamatosan fenn tudja tartani a közönség érdeklődését és aktívan tevékenykedik, magáért beszél. Kiemelnék még egy track-et, melyhez sok pozitív emlék köt a kezdetekből, ez pedig Onur Özer átirata Loco Dice ’Breakfast at Nina’s House’ zenéjére.

Az OFF Sonar koncertsorozat kereten belül Idén felléptél Barcelonában is. Mesélnél nekünk erről? Milyen élményekkel gazdagodtál és hogy sikerült ide eljutni?
Ez év tavaszán hagytam ott az akkori ügynökségemet és egyből kaptam egy megkeresést a londoni székhelyű Analoq Musik-tól. Pozitív volt, hogy ellentétben sok új generációs ügynökséggel, itt nem olyan producerek és DJ-k irányítják a dolgokat, akik saját karrierjük előre lendítését tekintik elsődlegesnek. Ez valamilyen szinten ellentmondással van azzal, ami egy ügynökségnek alapjaiban a feladata lenne. A barcelonai Off Sonar-on volt az akkori következő showcase, így egyből meghívást is kaptam egy elég jó line up-ban. A legnagyobb pozitívum, hogy a fesztivál idejére rengeteg országból érkeznek előadók, így végre személyesen is találkozhattam olyan emberekkel, akikkel eddig csak online tartottam a kapcsolatot. Ezek a személyes interakciók meghatározóak, hiszen alapvetően ez a szakma is kapcsolat alapú. Köszönhetően, hogy kezdve a nagyobb neveken át a feltörekvő előadókig mindenki nagyon közvetlen és pozitív, az ott szerzett tapasztalatok könnyen hasznosíthatóvá válnak.
Ha már itt tartunk, merre jártál idén eddig és mik a tervek még az idei nyárra? A nyári szezon után milyen fellépések következnek az év hátralévő részében és főleg az érdekelne, milyen lemezmegjelenések várhatóak tőled?
Elég élményben gazdag volt idáig ez az év, zenéltem többször is Svájcban, Franciaországban, Szlovéniában, Szerbiában és Bulgáriában is. Nyárra a legnagyobb volumenű esemény a Sonar volt, szeptember elején egy hazai rendezésű rendezvényen, az UbikEklektik Összműveszeti Fesztivál Deepfields színpadán leszek hallható, remek hazai szelektorok társaságában. Továbbá ősszel Londonba is meghívást kaptam egy afterparty sorozatra.
A nyár is nagyon kreatív volt, több kollaboráció végeredményei is tesztelés alatt vannak, visszajelzéseket és véleményeket gyűjtök. Ebben a hónapban lesz kapható következő bakelit megjelenésem a berlini Mumble kiadónál, különlegessége, hogy teljesen fehér színű korong lesz. Szintén egy vinyl only megjelenésem lesz az orosz Flügel-nél, melynek anyakiadójával, a Soul.on Records-al hosszú távú tervek vannak digitális és lemez vonalon is.

Merüljünk bele kicsit jobban a zeneírás folyamatába. Milyen szoftvereket és ezeken kívül milyen egyéb eszközöket használsz? Honnan jönnek az ötletek?
Nálam a zeneírás egy elég összetett folyamat. Tudok több hónapot is dolgozni egy zenén, de egy hét alatt is fejeztem már be. Az, hogy épp milyen irányba viszem ezt a folyamatot nagyban függ az adott hangulattól, milyen hatások érnek a külvilágból, de akár egy jó film vagy egy egyszerű kép is mozgásba hozhatja az egészet. A legfőbb cél az, hogy a zene pozitív élményt nyújtson a hallgatóságnak és emlékezetes maradjon, ezzel elkerülve az egy a sokból hibát. Egy nagyon alap set-up-ot használok, az Ableton Live felülete számomra tökéletes.
Mindent önamagd csinálsz, vagy aki pl. a masterelést magáravállalja és/vagy az utómunkában segédkezik?
Az én feladatom csak a jó alapanyag szolgáltatása. A masterelést minden esetben az adott kiadó által foglalkoztatott hangmérnök csinálja. Igyekszem úgy válogatni a kiadókat, hogy tudjam, a zeném jó kezekben van. Manapság körülbelül annyi kiadó van mint DJ, így fontos, hogy olyan label legyen a célpont amelynél releváns feedback-ek érkeznek nem pedig a klasszikus ’downloaded for r hawtin’, hiszen ezekből lehet építkezni, legyen az pozitív vagy negatív egyaránt. Éppen ezért sokszor amint végeztem egy zenével, vagy még a munkafolyamat közben lévő töredékeket elküldöm néhány producernek, és a visszaérkezett kritikákkal, javaslatokkal tökéletesítem a zenét.

Melyik megjelenésedre vagy a legbüszkébb az eddigiek közül és milyen volt a fogadtatása a szakma részéről? Ha van olyan előadó, akivel szívesen együtt dolgoznál egy közön projekten akkor kit választanál és miért pont ő?
Mindegyik megjelenéshez más-más élmény fűződik, így önmagában nehéz lenne kiemelni egyet. Egy furcsa supportot emelnék ki, ugyanis a mai mainstream vs. underground örök harcban egy üde folt volt. 2014-ben Deadmau5 az otthoni stúdiójában, tőle eltérő stílusban rögzített egy szettet, mely „a live full on techno-actual-good-music set” név alatt futott, és az egyik zeném is helyet kapott benne.
Számos olyan előadó van, akikkel ha nem is együtt dolgoznék, de szívesen tanulnék. Ion Ludwig munkássága nálam nr. 1, egyedi atmoszférát tud teremteni minden egyes alkotásának. A másik ember, aki mellé jelen pillanatban beülnék, az Dani Casarano. Rendkívül részlet gazdag zenéi vannak, és nagy hangsúlyt fektet az ütős hangszerekre. Annak ellenére, hogy kiadójánál elég nagy nevek forognak, teret ad a feltörekvő producereknek is.
Végezetül pedig ha egy „All time TOP5” listát kellene alkotni, melyik lenne az az öt zene, amely erre felkerülne és miért választanád pont ezeket a megjelenéseket?
1. Baby Ford & Zip – Morning Sir (Perlon, 2007)
Első helyre éppen a fent említett ok miatt választottam az egyik legjobb Perlon darabot, tökéletesen összerakott minimalista groove és vokál.

2. Dorian Paic – Excited (Maayan Nidam remix) (Assemble Music, 2012)
A portugál Assemble Music debütáló megjelenésén kapott helyet Maayan Nidam lenyűgöző hi-hat variációja. A kiadó többi darabja is nagy kedvenc!

3. Martyné & Jacob – Edge Of Infinity (Traffic Records, 2015)
Számomra az egyik legjobb főidős zene jelen pillanatban, minden megvan benne, aminek működnie kell a tánctéren.

4. Moreon & Baffa – Penzar (Ion’s Drive-Stab Dubnology Quest for Visions Remix) (Visionquest, 2015)
A remix cím mindent tökéletesen elárul, Ion Ludwig egyik legjobb szerzeménye!

5. OdD – Lignum Vitae (OdD Music, 2014)
Kvázi egy b2b lemez, az angol OdD és a román Barac egy-egy origije és remixe kapott helyet rajta. Órákon keresztül el tudnám hallgatni a háttérben dolgozó pad-et, rendkívül jól felépített 10 perces darab.
]]>