Valami elképesztően nagy káosz alakult ki a Facebook, október elsejével életbe lévő új szabályozásával kapcsolatban, ami a Facebookra feltöltött zenei tartalmakat illeti. Gondoltuk tisztázzuk, amit tudunk, sőt megkérdeztünk pár érintettet is a témában.

Szóval mi is a helyzet?

Sok hazai elektronikában érintetett először szeptember nyolcadikán szembesült a hírrel a Magyar DJ Szövetség Facebook oldalán : Október elsejétől a Facebook mindenféle zenei tartalmat szankcionálni fog és akár a felhasználó profilját is törölhetik. Aki nem kapott azonnali idegösszeroppanást, megnyugodhatott némileg, hogy a fent említett korlátozás csupán a Facebook Live streamingre vonatkozik csak. Csak. Ok, de mi van akkor, ha egy együttes a saját koncertjét streamelné a Facebookon, amelyen csakis a saját számait játssza? Nos, a Facebook válasza abszolút nem egyértelmű, ráadásul képtelenek voltak normálisan megfogalmazni az irányelvüket. Így viszont a fent említett esetben simán benne van a pakliban, hogy a koncertet megosztó együttes Facebook oldala bizony menni fog a levesbe, mivel jó eséllyel a Facebook algoritmus nemigen fog turkálni a világ zenei archívumában az adott zenék után. Arról meg már tényleg beszélni se érdemes, mi fog történni, ha mindezt egy DJ teszi meg, aki különböző producerek zeneit csokorba foglalva próbál szórakoztatni.

Vajon mi vezethetett ehhez a drasztikus döntéshez?

Mi más, ha nem a pénz? Egyre több jogvédő (és jogdíjvédő) egyre többet lobbizik a zeneszerzőket megillető jogdíjjakért, ami alapvetően nagyon király! Sikerült elérniük, hogy nyugaton már igencsak nehéz torrent oldalakról tölteni, hiszen az internetszolgáltatóknak monitorolniuk kell a peer-to-peer kapcsolatokat, és detektálva azt, felszólítják a júzereket annak azonnali felszámolására. Szóval alakulnak a dolgok, ám zenefronton nagyjából zéró áttörés volt eddig. A mostani lépéssel a Facebook a felhasználóra tolja a felelősséget, ami logikus is, hiszen ki tudhatna bármit is jobban, mint mi? De a viccet félretéve, nagyon nincs könnyű dolga, aki szeretné megítélni mi is jogtiszta per pillanat. Egyelőre a Soundcloud, Mixcloud, YouTube megosztások még mehetnek, ám sanszosan ezek is purgálásra kerülhetnek. A Facebook live viszont zenei tartalom mentes lesz, mert, ahogy a Facebook is írja: ’Az oldalt a családi tartalmak megosztására találták ki’. Ez eddig oké, de mi van akkor, ha valaki egy esküvői videót tölt fel, ahol a család épp önfeledt extázisban rázza a Lambadára?  Nem tudjuk biztosan, de ha az első kommentbe beszúrunk egy nyilatkozatot a Kaoma együttes jogdíjait birtokló személy hozzájárulásával, abból nagy baj nem lehet!

És akkor most mi lesz? Nem lesz stream?

Dehogynem! Stream volt, stream van és lesz is! Csak valószínűleg nem a Facebookon. Bár nemrég felbukkant pár Facebook Live event, amelyek ugyanúgy néztek ki, mint bármelyik hús-vér esemény, viszont csakis a virtuális belépő megvásárlása után lettek elérhetők. Az londoni Bicep duó több ilyen virtuális eseményt is meghirdetett, amikkel a március óta elmaradt fellépéseikkel kieső bevételt próbálják pótolni. Tehát ha ingyen streamelsz, akkor ugye a jogdíjak és miegymás, de ha fizetős a stream (amiből nyilván csurran a Facebooknak), az oké. Azzal, hogy kezdenek elterjedni a fizetős streamek semmi baj nincs, sőt; ám a kettős mérce minimum bosszantó. Viszont egyáltalán nem kell csak a Facebookban gondolkodni. Számos más platformra is vihető a streamed, ha eléggé utánajársz! John Digweed például már egy ideje szanaszét promózza a Mixcloud profilját, ahol előfizetésért exkluzív tartalmakat ad, például a Bunker live sorozatát is csak ott lehet nézni. A Twitch is jó alternatíva lehet, bár ez leginkább a videojáték streamerek körében lett népszerű, zenét is lehet streamelni rajta, ha valaki beleássa magát a szabályzatba egy kicsit. Sőt ha igaz, amit a sarki kocsmában hallottam, már a MAHASZnak is van Twitchre specializálódott szakembere, így akár hozzájuk is lehet fordulni. Ha pedig kellő anyagi háttér is van mögöttünk, mehetünk olyan tech cégekhez, akik erre specializálódtak, és képesek full HDban kvázi TV közvetítés minőséget tolni, mint például a magyar illetőségű, és nem mellesleg übercool nevű, Streampunk, illetve a StreamOn.

A pénz viszont sokaknál a végét járja, főleg ha nyugatabbra nézünk, hiszen sok előadónak fél éve egyáltalán nincs fellépése, a különböző országok kormányai pedig minimum megkérdőjelezhetően osztják a segélyeket, főleg az elektronikus zenei színtéren szereplőinek. Angolhonban múlt héttől maximum 6, azaz hat ember találkozhat, és ők is maximum 2 háztartásból, ami még kispályás focimeccsre sem elég, nehogy bulikra. A fizetős streamek mindenképp jó alternatívát jelenthetnének mind a zenészeknek, mind pedig a rajongóknak. A kérdés az, hogy lesz-e elegendő rajongó, aki ki tudja fizeti ezeket.

Körbe is kérdeztünk pár érintettet, akik a következőket nyilatkozták:

Metha – DJ, producer, szervező, a Be Massive kiadó és party-sorozat főnöke

Az szuper lenne, ha a producerek a lejátszott zenékért kapnának egy kis pénzt, ha már időt és energiát ölnek bele a zeneszerzésbe. Ha ez a része erősödik, annak én csak örülök. Már vagy nyolc éve James Lavelle is megmondta, hogy ’a zenét mindenki használja, de senki nem akar érte fizetni’. Nem lenne baj, ha ez változna. Rengeteg olyan tehetséges producert ismertem még 2005-ben, akik akkor még abból éltek, hogy zenéket írtak, lemezeket adtak el. Ma már csak egy nagyon szűk réteg tud abból élni, hogy zenét szerez. Ami teljesen nonszensz, hogy valaki a semmiből, szó szerint a semmiből, alkot valamit, amit mások élveznek ő meg kb. éhen hal. Ez talán elhozná azt, hogy nem feltétlenül azon múlna valakinek a sikerre, hogy mennyire vergődik meg fotózza magát az Instagrammon és egyéb más platformokon, hanem valóban a tartalom kerülne előtérbe nem pedig a felszínes páváskodás – tisztelet a kivételeknek, akik nagyon magas minőségben, igényesen használják ezeket a felületeket. A zeneiparnak jó lenne visszatérni a zenéhez. Remélem a Facebook szigorítása ezt fogja támogatni! Meglátjuk!

Retroid – DJ, producer, szervező, az Upment! crew tagja, az Ego Shot Recordings és a Morphosis Records kiadók feje

A Facebook már korábban is nehezített pálya volt sokaknak (voltak és vannak kivételezések) akik streamelni szerették volna egy-egy szettjüket. Én magam is belefutottam párszor, hogy megszakította az élő közvetítésem, vagy adás után lenémította a számára jogsértőnek titulált zenéket. Fellebbezési lehetőség persze van, de a sokadik ilyen procedúra után már belefárad az ember és elgondolkozik alternatívákon. A jelenlegi helyzettől függetlenül csak idő kérdése volt, hogy mikor jelennek meg a fizetős streamek, ami szerintem kulcsfontosságú is lehet a jövőre nézve. Lehetőség nyílik arra, hogy a kedvenc előadóink elmaradt bulijai valamilyen módon pótolva legyenek és támogathatjuk őket ezekben az időkben is, hiszen bevételük nagy része fellépésekből származik. Az igazi bulikat nem helyettesíti, de nem is ez a célja, szorosabb közönség építésére viszont kiváló. Én azt látom, hogy rengeteg videós, streamer, influencer van, akiket örömmel támogatnak a fiatalok, akár feliratkozással, akár donattel és nem feltétlen okoz problémát nekik, ha fizetni kell egyes tartalmakért. Ha ezt sikerül átültetni a zenészek, DJk világába is, akkor egy működő és követendő modell lehet a jövőben.

Jade – DJ, producer, a BLZ crew tagja, az Eatbrain kiadó feje

Felfoghatatlan számomra, amit a Facebook művel. Pont mikor a legnagyobb igény lenne a streamingre, amikor a padlón van mar így is a társadalom azon része, akik zenélésből élnek – ők akkor taposnak ránk a legalattomosabban. Egy felfoghatatlan nonszensz az egész, a MI védelmünkben ütnek minket. Szegény zenész nehogy elessen a 0.00000001 cent streaming jogdíjtól a saját zeneit játszva, ezért inkább töröljük az oldalát, amibe 10+ évet (es ki tudja mennyi reklámköltséget) fektetett. Ameddig a Facebook monopol egyeduralkodója a social media piacnak, addig nagyon nehéz megkerülni, főleg fizetős oldalakkal. Ők azt mondjak a Facebook családi oldal szeretne inkább lenni, de közben a rajongói oldalak erőltetésével nagyon sokáig nem abba az irányba ment.

Andrija Jäger – DJ, a Minimal Art Family Cégcsoport tulajdonosa és alapítója

Mi már hét éve streamelünk, így elég sok platformon közvetítettünk a FB előtt. A FB egy nagyon kényelmes felület volt, de ezt tudtuk, hogy nem tart majd örökké. Ha megnézitek a Facebook irányelveit, akkor észrevehetitek, hogy ez a tétel már több mint egy éve belekerült, most csak ezt fogják számon kérni és keményebben fellépni (állítólag). De ahogy tavaly belerakták a szabályzatba, hogy megnyugodjanak a jogvédők, most is egy kicsit pufogtatnak, aztán lehet nem lesz semmi. A Faceboonak ez a politikája, nem akarnak semmit kifizetni, inkább rámennek a gameplay videókra és csábítják magukhoz a fiatalokat a Twitchről! Mi kifejezetten örülnünk a káosznak. YouTube-on is közvetítettünk már, jó kapcsolatot ápolunk a magyar Google-lel. A MixClouddal egy fél éve kezdtünk beszélgetni és nagyon jó irányba haladnak a fejlesztések, de gyorsan fejlődniük kéne és kihasználni a FB körüli bizonytalanságot. Mi le is álltunk az adásokkal, mert olyan nagy számban voltak DJ live közvetítések hogy nem akartuk degradálni magunkat. Inkább egyedi helyszínekre mentünk ki forgatni, fejlesztettünk a kamerarendszerünket és magunkat. Magyarország nem az az ország, ahol népszerű lenne egy fizetős szolgáltatás. 10% alatti a felhasználóknak a száma, aki előfizet a reklám mentes- vagy prémium előfizetésre. Engem inkább a hallgató közönség érdekel. A digitális rádiózást letiltották Magyarországon, pedig egy hatalmas lehetőség lenne.