Náksi Attila volt nemrégiben az index.hu égisze alatt futó Stenk Podcast vendége, aki Sajó Dáviddal beszélgetett majdnem másfél órán át. Dübörög a retrománia, de szó volt a 90-es évek hazai klubkultúrájáról is és valószínűleg az is mindenkinek új lesz, hogy személyében köszönthetjük a hazai drum and bass egyik úttörőjét.
Náksi Attila zeneiskolába járt, trombitált. De konzi helyett a gimit választotta, onnantól már csak a mainstream és az elektronikus zene érdekelte. A budapesti Kölcsey Gimnáziumban indult a Soho Party története a New York nevű zenekarral. Ami nyilván egy vicc volt, de nagyon lelkesek voltak. Náksi Attila a Fradiban jégkorongozott. Takács Gábor, a Sziget egyik korábbi tulajdonosa volt az egyik csapattársa. Később a Fortuna Diszkóba járt bulizni. Az a brigád aki odajárt az vagy politikus, vagy menő üzletember, vagy gengszter, vagy élsportoló vagy előadóművész lett. Kinőtte magát onnan egy generáció. aki később meghatározó szerepet töltött be a hazai közéletben, pl Kesjár Csaba, az autóversenyző is rendszeres vendégnek számított.
Egyszer Náksi is fellépett a Fortunában, de nem dj-ként, hanem a Soho Party produkcióját adták elő. Ezzel a formációval az volt a céljuk, hogy olyan mainstream, elektronikus dance zenét készítsenek, ami külföldön akkor működött. Náksi soha nem akart MC-zni, a szintetizátorok érdekelték. De nem találtak megfelelő embert a vokálra.
Ebben az időben a német mainstream piacot azok a formációk határozták meg, ahol a dögös csajok mellett színesbörűek rappeltek. Na de kik is voltak ők? A dance bandák rapperei ugyanis azok közül a néger amerikai katonák közül kerültek ki, akik akkoriban Németország területén állomásoztak.
A Soho Party albumok B oldala a kísérletezésről szólt. A második albumon jelent meg Magyarországon először hivatalos kiadványon drum and bass. A „Miért nincs nyáron hó?” című zene jó eséllyel pályázhatna minden idők leggagyibb dalszövegére. Pedig ezt a dalt eredetileg az Aninal Cannibals jegyezte, ők írták amúgy a Soho Party több dalszövegét is. Császár Előddel az FLM és a Xénia láz projekt alkalmával dolgoztak együtt. Ez utóbbira valószínűleg senki nem emlékszik azokon kívül, akik jelenleg a 30-as éveik közepét tapossák. Egy magyar sci-fi sorozatról van szó, ami óriási népszerűségre tett szert, nekem is megvolt amúgy ez a kazi. A lemezbemutatóval pedig simán megtöltötték a Budapest Sportcsarnokot. Az együttműködésnek Császár Előd balesete vetett véget, aki aztán Amerikában csinált trance karriert. Shane 54 & Myon fényes tündöklésének az vetett véget, hogy a tagok összebalhéztak, pedig akár B-kategóriás sztárok is lehetett volna.
A 90-es évek második felében csoda volt az akkori hazai klub miliő, legalábbis a maihoz képest. Szinte minden településen teltházzal mentek a klubok, sok helyet a maffia irányított, mert a szórakoztatóiparba fektették a feketén megkeresett pénzeket. Ha nem volt kemény porta, elszabadult a pokol. Vagy a vendégek, vagy a konkurens maffiózó körök részéről.
Az élőzene háttérbe került, taroltak a playback fellépések. A zeneipart az állandó körforgás jellemzi, ami azért jó mert a közönség is állandóan változik.
Náksi & Brunner 2007-től Stereo Palma néven folytatta tovább. Ez már egy house-osabb vonal, külföldre terveztek, 2012-ig be is járták az egész világot. Még Craig David-del is volt közös zenéjük. Az EDM berobbanása után viszont nem volt esélye annak a piacon, aki nem a svéd / holland / angol körhöz tartozott.
Náksi Attilát kb. hat évvel ezelőtt hívták először retro partyba Soho Partyként. Először igen csak meglepődött a felkérésen. Nem gondolta, hogy ennek még piaca lehet. Nem szeretett volna visszafele lépkedni. A retrománia aztán évről-évre erősödött, jöttek vissza a régi arcok. Nagyot változott a világ.
„Ha valaki azt mondja, öt-hat éve, hogy Coco Jambo-t fogok játszani, akkor elvitetem.”
Szerinte anno az volt a léggázabb zene. De lassan kezdi megérteni a miértjét. Retrobuliba általában a mai 40-es generáció jár, akinek kimaradt 20 év bulizás. Olyan bulikat keresnek, ahol visszatér a fiatalságuk. Ezt a feelinet akarják megélni és meg is élik. Pár éve még egyedüli magyarként játszott Tomorrowlanden, most meg retrobulikon lép fel, ez egyrészt visszalépés. De ha azt nézzük, hogy ő az, aki a régmúltat hitelesen tudja prezentálni, boldogsággal tölti el. Az összes régi DJ-nek reneszánsza van itthon, de Náksi az, aki a 90 és 2000-es években is aktív volt. Nem szerette volna feláldozni azt, amit eddig elárt azért, hogy retro DJ legyen. De már ő sem lesz fiatalabb. Rájött, hogy a fiatal közönségnek fiatal sztárokra van szüksége. Előbb-utóbb úgyse már hiteles zenéket játszani a tiniknek.
Forrás: [Index]
Május 1-én volt 20 éve, hogy Magyarország csatlakozott az Európai Unióhoz. A kerek évforduló alkalmából…
Egy valódi indusztriális, proper és hard techno invitálunk benneteket szombaton Budapest legőszintébb szobaklubjában, az ellenkultúra…
„Szeretem megélni az intimitást, hatalmas igényem van rá, de nem olyan egyszerű ehhez a megfelelő…
Pénteken látott napvilágot a Moodyverse legújabb megjelenése, ami immáron az ötödik a sorban. A Denes…
Argentína régóta nagyon jó hatással van a progressive house nemzetközi vérkeringésére. Jól tudják ezt a…
A csempékkel díszített apró berlini stúdióban megfordult már a szakma apraja-nagyja, mióta elindult az adás,…