Augusztus 28-án a világon először Budapesten nyílik meg a technót mint globális jelenséget, a zene, a művészet, a popkultúra, a média és a technológia síkjain feltáró nemzetközi jelentőségű Techno Worlds kiállítás, melyet a müncheni Goethe Intézet felkérésére német kurátorok állítottak össze, és amely később az Egyesült Államokban folytatja útját. A régi budafoki Haggenmacher sörgyár épületében üzemelő art quarter budapestben négy emeleten, több mint 20 látványos videó, fotó és installációs mű kerül bemutatásra, olyan alkotók munkái mint a Chicks on Speed feminista zenei és művészeti formáció, Japán vezető elektronikus zenei producere és képzőművésze, Ryoji Ikeda és a londoni Tate Modernben rendszeresen kiállító Otolith Group.
Ben Tausig New York-i zenetörténész professzor definíciója szerint a techno zene és kultúra felfogható úgy mint az ipariból a posztindusztriális korba való átmenetre adott reflexió. A Techno Worlds kiállítás a techno jelenséget ugyanilyen tágan értelmezi, mely a 20. század utolsó évtizedeiben politikai médiummá is vált. Különösen igaz ez Németországban, ahol összekötő elemként működött Kelet és Nyugat között: a fal leomlása után Berlin szinte a Love Parade-en egyesült először újra, és vált ezzel a világ egyik techno fővárosává. Az európai techno egyszerre született a kelet-európai országokban történt rendszerváltással, így a szocializmus és kapitalizmus bizarr egyvelegének emlékei sokszor köszönnek vissza a 90-es éveket is felidéző Techno Worlds kiállításon. A techno egyesítő természete a korábbi Jugoszlávia országaiban is feltűnt, a kiállítás egyik alkotója, Aleksandra Domanović egy olyan kornak állít emléket (19:30, 2010), amikor az országhatárokon átívelő, nacionalizmus-mentes techno partik oldották az etnikai feszültségeket.
A Techno Worlds az európai techno megszületésének előzményeivel is foglalkozik, a Detroitból származó afroamerikai technóval, amelyre példa lehet Maryam Jafri alkotása (Model 500, 2019). Az installáció egy keresztrejtvény, melyben a fekete négyzeteket az 1980-as évekbeli detroiti lemezek helyettesítik. Egy másik alkotás, Dominique White installációja (A refusal to be contained, a refusal to die, 2021) a fekete diaszpóra történelmét és tengeri mítoszait vizsgálja, amely a detroiti techno és a fekete radikális gondolkodás narratívájába illeszthető.
A Techno Worlds kiállítás látogatójaként betekintést nyerhetünk a technohoz kapcsolódó szubkultúrák viselkedésformáiba, jelrendszereibe, vizuális kultúrájába. A zenéről és a szabadságról szól például az a gigantikus, több száz fotóból álló installáció melyben Vinca Petersen (Timeline of a Raver, 2021) az életét meséli el a 90-es évek rave partijainak mámoros napjaitól, ahogy több mint egy évtizeden át élt saját furgonjában az európai utakon a szabad parti mozgalom képviselőjeként. Sarah Schönfeld 5 fotóból álló sorozatban (All You Can Feel, 2013) dolgozza fel a folyékony gyógyszerek, a testünk által előállított szintetikus anyagok és illegális drogok fotónegatívon képzett mintázatait. Jeremy Shaw alkotása (Morning Has Broken, 2001) a buli utáni hajnalt örökíti meg filmen, míg Robert Lippok (Objects and Bodies, 2020) a zenei hangzás térbeliségét érzékelteti a kiállításon, kiemelve annak transzcendens mivoltát.
A kiállítás helyszíne, az art quarter budapest a kortárs vizuális művészet mellett a kísérleti zenei szcéna egyik hazai központjának is számít. Itt működik például a zene térbeliségét kutató 4DSOUND holland intézet, amely hangstúdiójával térben tudja modellezni a zene terjedését. Az intézetnek, nemzetközi hírű rezidens programjának és az aqb elektronikus zenei közösségének is köszönhető, hogy a budapesti Goethe Intézet hazánkban tudja először bemutatni a kiállítást, mely innen indul el az Egyesült Államokkal kezdődő világkörüli útjára. A kiállítás egyik legizgalmasabb helyszíne az épület alatti budafoki alagútrendszer, melyben az aqb-ban rezidens Borsos Lőrinc duó állítja ki Mózes Techno 2.0 elnevezésű, Exodus története által inspirált munkáját.
Az art quarter budapest és a Goethe Intézet együttműködésében megvalósuló, a techno világát egy dokumentumfilmeket bemutató részleggel, zenei kísérőprogramokkal, szakmai beszélgetésekkel elmélyítő tárlat október 2-ig lesz látható. A kiállítás a budapesti Goethe Intézet őszi program-koncepciójába illeszkedik, melyről Dr. Evelin Hust, a budapesti Goethe Intézet igazgatója így nyilatkozik:
„Az országok közötti információ és tudáscsere, amivel a Goethe Intézetben foglalkozunk, ma már csak multilaterális módon képzelhető el. Kurátori és programszervezői szemléletünk éppen ezért nem két ország viszonyrendszerét veszi alapul, hanem globális. Míg a techno kiállítás a posztindusztriális társadalomra adott világszintű diskurzust jelenít meg, a mesterséges intelligenciával kapcsolatos programjaink a mai kor világméretű kihívásaival foglalkoznak.”
Az Intézet őszi programjának célja a közérthető társadalmi párbeszéd erősítése ezen fontos globális problémák kapcsán. Szeptember 24-én a Kutatók Éjszakáján a Goethe Intézetben két kiállítás és egy filmvetítés foglalkozik a mesterséges intelligencia kérdéskörével. Idén a film program is kapcsolódik a mesterséges intelligenciához, a német nyelvterületek filmművészetével foglalkozó, 10. alkalommal megrendezett Szemrevaló Filmfesztivál nyitófilmje az Én vagyok a te embered című német romantikus sci-fi vígjáték, mely hol humorral, hol megrendítő módon feszegeti az örök kérdést, hogy mi az, ami emberré tesz bennünket. A képzőművészet idén a techno kiállításon túlmenően is kiemelt szerepet kap az Intézet programjában. Magyarországon most először látható a világhírű kortárs német képzőművész, Gerhard Richter nagyszabású, az életmű valamennyi korszakát átfogó kiállítása, és még az év végéig elérhető az a virtuális 3D kiállítás, amely megismerteti a látogatót Joseph Beuys performansz- és szobrászművész személyével és munkásságával, valamint az általa legfontosabbnak tartott témával, a „társadalmi átalakulással”.
A Goethe Intézet programjaival kapcsolatban ezen a linken lehet tájékozódni.
Techno Worlds kiállítás helyszíne: art quarter budapest (Nagytétényi út 48–50., 1222 Budapest)
Nyitvatartása: keddtől péntekig 12:00 – 18:00, valamint előzetesen egyeztetett időpontokban
A kiállítás kurátorai: Mathilde Weh, Justin Hoffmann, Creamcake
Helyi kurátor: Kukla Krisztián
A kiállítás Facebook eseménye
Május 1-én volt 20 éve, hogy Magyarország csatlakozott az Európai Unióhoz. A kerek évforduló alkalmából…
Egy valódi indusztriális, proper és hard techno invitálunk benneteket szombaton Budapest legőszintébb szobaklubjában, az ellenkultúra…
„Szeretem megélni az intimitást, hatalmas igényem van rá, de nem olyan egyszerű ehhez a megfelelő…
Pénteken látott napvilágot a Moodyverse legújabb megjelenése, ami immáron az ötödik a sorban. A Denes…
Argentína régóta nagyon jó hatással van a progressive house nemzetközi vérkeringésére. Jól tudják ezt a…
A csempékkel díszített apró berlini stúdióban megfordult már a szakma apraja-nagyja, mióta elindult az adás,…