Az utunk egy poros placcon vezet végig. A horizonton pálmafák, balra egyszerű, a fesztivál végeztével valószínűleg kidobott sátrak sokasága, jobbra pedig egy boltívszerű dóm, amely mintha az űrkorszakból csöppent volna ide, az égből pedig egy hatalmas óriáskerék köszön vissza ránk. A hely tömve huszonéves vágott nadrágú fiatalokkal vintage-cuccokban és napszemüvegekben. Egyértelműen ők a fő célcsoportja ennek a helynek. Elsőre pillantásra egy, kettő, sőt három fiatalt is megpillantottunk, akik megfagyott pózban állnak, keresztbe rakott lábakkal, kezük a csípőn, fejük kicsit megbillentve. Barátjuk az illető mellett telefonnal térdel vagy guggol tőlük pár méterre, mintha éppen bűnbánatot tartana. Odébbállunk, de újra ez a látvány fogad: újabb párok egymást fényképezve próbálják belőni a legjobb szöget és fényviszonyokat. u/mandysux posztolt egy 26 másodperces videót a Redditre „Coachella, the content farm” (Coachella, a tartalom-farm) címmel. A Reddit-fórum neve „Instagram-reality” – pont egy ilyen világban élünk jelenleg, ezeket a beállított világokat követjük.
„A tömeg általában jobban tudja” – magyarázza Sile Krukow a koppenhágai egyetemről. Sile Krukow vezető szakértője annak a folyamatnak, amelyben a környezeti modell hozzá tud szokni a tömeges, magával sodródó viselkedéshez. Magyarán ha mindenki ezt csinálja, akkor én miért csinálnám másképp? Miért ne ússzam az árral? „Biztonságosabbnak” érzed, ha velük tartasz. Észleljük a reakciókat és a kognitív/megismerő jelzéseket a környezetünkből, valamint amit az emberek csinálnak körülöttünk. Ezt bandwagon bias-nak nevezik (bandwagon zenekari kocsit, a bias pedig elfogultságot jelent). Sile Krukow elmondása szerint az igazi indok az, hogy tudat alatt a tömeget követjük, mint például mikor leszállunk a repülőről és pontosan ezért mutatja a Netflix, hogy mely sorozatok a legnépszerűbbek a honlapon. Pontosan ezért van az, hogy amikor látsz valakit képet csinálni a ’Gramra, te is késztetést érzel, hogy hasonlóképpen cselekedj. A szakértőhölgy szerint az Instagram a pszichológiai impulzusokat használja ravaszként. A „bandakocsis elfogultságtól” a „dopamin-jutalomig” a lájkvesztés-félelmen keresztül. Ennek a folyamatnak a fő oka egy óriási és nagyon jellemző jelenség. Ez a működési funkció néhány ember számára nagyon gyorsan válhat elsőszámú viselkedési rendszerré. Az öntudatlan szokások és hajlamok, amik vezetnek minket a döntéseink 90 százalékában tartják meg agyunk erőforrás-igényes működését. A megváltozott emberi viselkedés következménye nem csak az, hogy figyelned kell hova lépsz miközben színpadot váltasz a Coachellán. Az emberek megváltoztatják a környezetüket is az alapján, hogy mire van szükségük és mik a vágyaik. A Római Birodalom gazdasági és katonai dominanciájának fenntartásához szüksége volt úthálózatra, amely egyedülálló módon kötötte össze Európát Ázsia és Afrika néhány területével, ezáltal kisebbé és sokkal könnyebben bebarangolhatóvá téve a Földet. A csúcsponton a Római Birodalom 70 millió lelket számlált. Az Instagramnak jelenleg 1 milliárd aktív használója van, ennek 71 %-a 35 év alatti. Ez a legjellemzőbb kor a klubberek és a fesztiválózók körében. Jogos tehát a kérdés: Vajon az Instagram sokasága változtató-hatással bír ezekre a környezetekre?
A növekedés szempontjából a legnagyobb klubos sikertörténet az Elrow-t illeti meg. Egykor még csak egy pici, család által irányított vidéki poros klubocska volt Barcelona határán kívül, mára azonban egy világméretű brand-é nőtte ki magát rezidenciáival a világ minden táján: Ibiza, Vegas, Manchester, Jakarta. Az látogatók átlagos életkora pedig 23 év. Nagymértékben hozzájárult az Elrow folyamatosan növekvő sikeréhez a közösségi média erejének kihasználása, de ami még ennél is fontosabb: a sokszínűség látványával nyerte meg emberek millióit. A marketingesek ponttól-pontig nevezik ezt a gazdasági modellt (peer to peer): Ügyfelekből értékesítőket kreálva. Az Elrow vezérigazgatója, David Jordan szavait idézem: „Mindenért felelős vagyok, ami bevételt hoz, de legfőképp a marketingért.” Jordan legfőbb területe az online-reklámfelület kihasználása, természetesen tudatában van annak, hogy mennyire fontos alkotóeleme az Instagram az Elrow sikerének. „Az elmúlt 5-6-7 hónapban kritikus jelentőségűvé vált. A jegyeladások 90 %-a az interneten történik, szintúgy mint a beruházásokkal, valamint a brand-del kapcsolatos dolgok teljes spektruma. Amellett, amit a saját csatornánkon közvetítünk, az Instagram az a platfom, ahol a felhasználók megosztják az Elrow-val kapcsolatos élményeiket.” Az Elrow képes kiszámítani, hogy mennyit ér a felhasználó által generált marketing értéke és az átlagát műsoronként kb. 100 000 €-ra becsüli. „Nem meglepő tehát, hogy amikor egy új „animation-t” (látványelemet) találunk ki, az első dolog, amit elképzelünk, hogy hogyan fog kinézni a felhasználók Instagramján.”
Az Elrow az egyik legelső kiaknázója azoknak a területeknek, amelyek a selfie-vel kapcsolatos játékoknak, kellékeknek adnak otthont. Folyamatosan finomítja, korszerűsíti azt a stratégiáját, amellyel az Instagram-influenszereket fesztivál-nagykövetekké nevezi ki. Az idők során elsajátította az Instagram élménybe való integrálását és ez olyan természetesnek érződik, mint maga a tánc. Egyik szembetűnő példa, a vízi világ témájú „Rowmudas” nagyszínpadhoz használt festék. „A képen a szerkezet nedvesnek, varázslatosnak tűnik, mintha tényleg a tengerből származna.” – magyarázza Jordan. „Sőt, a tervezők nemcsak egy „Instagram-barát” környezetet teremtettek, hanem egyfajta kiterjesztett valóságot is.” Ez a textúra a való életben láthatatlan, kizárólag fotókon fedezhető fel. Természetesen egy klub sikere nem pusztán jól sikerült képekből és látványból tevődik össze. Az Elrow USP-jének(Unique Selling Proposition – kívánt célcsoport) narratívája az, – amelyet Jordan „animation”-nak nevez – hogy jelmezes művészek interakcióba lépnek a tömeggel meghatározott időpontokban, szinkronban a DJ-szettek időpontjával, színpadi változásokkal annak érdekében, hogy a fesztiválozók minél több történetet élhessenek meg. A DJ-szett közepén akadhat egy olyan pillanat, amikor az adott jelmezes figura egy új dimenziókaput nyit meg és sok-sok érdekes, ismert karakter jelenik meg a táncparkett közepén, pont ott, ahol a bulizók is jelen vannak. Ezek a pillanatok a megoszthatóságra fókuszálnak hiperfotogenetikus eseményekként és a kosztümös művészek is erre serkentik a bulizókat. Az Elrow zsenije abban nyilvánul meg, hogy egy passzív folyamatot – mint a képkészítés – interaktívvá és magával ragadóvá varázsolja a figyelmet a valódi pillanatokra irányítva.
„A fesztiválok manapság sokat fektetnek az interaktív környezetbe. Nagy hangsúly helyeződött a művészetekre, a különböző építészeti formákra, amelyek felfedezése során az emberek könnyedén el tudnak veszni.” – mondja Kádár Tamás, a budapesti Sziget Fesztivál vezérigazgatója. Szerinte az Instagram egyszerre a gyors és sikeres marketing eszköze, valamint fontos kommunikációs felületként is szolgál. A „#Sziget” kifejezést több mint 500 000 alkalommal használták. „Mi nem alkotunk külön Instagramozásra tervezett területeket, de minden egyes területet úgy tervezünk meg, hogy Instagram-barát legyen.” Az utóbbi 5-10 évben a Sziget vizuális megközelítése sokkal fontosabbá vált, az elmúlt 3 évben pedig elengedhetetlen szemponttá nőtte ki magát. „Évek óta együtt dolgozunk egy magyar tervezői csoporttal, a szervezők nemzetközi alkotókat hívnak meg évről évre, hogy nevezzenek az ‘Art Of Freedom’ nevű versenybe.” A Sziget arra kéri a tervezőket, hogy nyújtsanak be ötleteket a különböző installációkhoz, színpadi tervekhez. Kézzel fogható tény, hogy a fesztiválkultúra jelentősen megváltozott az utóbbi 5 évben. Ez többnyire köszönhető annak a hatásnak, amelyet az Instagram közössége váltott ki. Ez a műalkotások és a kultúra megnövekedett számához vezetett. Ezek korábban zenei fesztiválok voltak, ahol nyomokban megjelent a művészet, mára ez felcserélődött. Művészeti, kulturális fesztiválokká váltak, a zene sokszor csak másodlagos szerepet tölt be a programok között.”
Nem meglepő tehát, hogy manapság inkább a közösségi média a legnagyobb befolyásoló tényező egy-egy színpadi műsor kivitelezésekor. Jó kérdés, hogy ez hova fog vezetni a jövőben. Mennyire lesz emberközpontú egy-egy fesztivál és nem csak a látszatra, valamint a lájkokra fognak vadászni, hanem azt tartják szem előtt, hogy mi a fontos az egyszerű fesztiválózónak, aki csak ki szeretne kikapcsolódni igényes, minden igényt kielégítő közegben, ahol az emberek egymásra és nem csak kijelzőre figyelnek…
Forrás: [Mixmag]
Május 1-én volt 20 éve, hogy Magyarország csatlakozott az Európai Unióhoz. A kerek évforduló alkalmából…
Egy valódi indusztriális, proper és hard techno invitálunk benneteket szombaton Budapest legőszintébb szobaklubjában, az ellenkultúra…
„Szeretem megélni az intimitást, hatalmas igényem van rá, de nem olyan egyszerű ehhez a megfelelő…
Pénteken látott napvilágot a Moodyverse legújabb megjelenése, ami immáron az ötödik a sorban. A Denes…
Argentína régóta nagyon jó hatással van a progressive house nemzetközi vérkeringésére. Jól tudják ezt a…
A csempékkel díszített apró berlini stúdióban megfordult már a szakma apraja-nagyja, mióta elindult az adás,…