Dax J kétségtelenül az egyik legjobb dolog, ami az elmúlt években történt a technoszíntéren. Zenéjében visszatükröződik az a hangzásvilág, amit olyan sokan hiányolnak már. Veretés a javából, amit ő csinál, mégis intelligens módon. 2015-ben jelent meg az első albuma, nagyjából ekkor robbant be a neve a köztudatba. Idehaza nagyjából tavaly kezdődött a hype. Londonból származik, ma már Berlinben él. A drum and bass világából érkezett, sokan azt gondolták, hogy majd ő lesz az, aki vérfrissítést hoz a tört ütemek világában. Aztán mégsem így történt. Felfedezte magának a technot!  

Állítólag egy ibizai nyaralás mindent megváltoztatott…
Drum and bass-es voltam, 2007-ben kerültem csak először technos közegbe. Az egyetemen elvégeztem egy három éves zenei technológiai képzést. Ki akartam engedni a gőzt. Korábban nem sokat hallottam Ibizáról. Nagyon mélyen benne voltam a drum and bass szcénában, de egy idő után hanyatlani kezdett az érdeklődésem. Nem tetszett a zene és a közönség is egyre gázosabb arcokból állt. 21 éves voltam, mégis úgy éreztem, mint aki kiöregedett. Elveszett számomra a varázs.
Mi történt a drum and bass-szel akkoriban?
2003-2004 környékén egyre inkább meghatározóvá vált a jump up (a drum and bass vidámabb hangzású ága). Ez nekem túlságosan modern, zajos és gagyi volt. Elegem lett a sok idiótából a bulikban. Valami újra vágytam. De akkor még semmit nem tudtam az olyan stílusokról, mint a house vagy a techno.
Nem szeretted a négynegyedet?
Amikor a drum and bass szcénában pörögtem, semmi mást nem ismertem. Az ibizai nyaralás számomra valami teljesen új dolgot jelentett. Szerettem volna DJ-ként elhelyezkedni valahol, de semmit nem tudtam a zenéről. Úgyhogy beszereztem egy csomó house CD-t a HMV-tól. De az az igazság, hogy nem igazán tetszettek azok a zenék. Végül egy kis bárban helyezkedtem el, mint house DJ. Kommersz electrohouse-os szarokat játszottam. Nem igazán élveztem a helyzetet. Nagyon korán, áprilisban érkeztem, a főszezon pedig júniusban indul be. Ezért is tudtam megszerezni ezt a melót.
A Space volt az első top klub, ahová ellátogattam. Azelőtt csak San Antonio bárjait ismertem a West End-en. Itt viszont megértettem azt, hogy miért is szeretik az emberek annyira Ibizát. Ez egy igazi látványosság. A drum & bass szcénában nincsenek ilyenek. Jó volt a hang, de nem a showműsoron volt a hangsúly. Teljesen magával ragadott. Kérdeztem is a barátomat, hogy ez milyen zene? Ő pedig mondta, hogy ez techno. Ezen a bulin szerettem meg a technot.
daxj
Nem volt túl monoton a drum and bass után?
Rájöttem, hogy a minimalt nem kedvelem. Tört ütemeket és hasonló cuccokat hallgattam előtte, az Amnesia-ban csak a cincogás ment. De voltam olyan bulikon, ahol a tribal és a dobok kerültek előtérbe. Hallottam Chris Liebing-et a Space-ben, Carl Cox-ot pedig a nyitóbulin. Lendületes technot játszott. De a minimalt nem szerettem meg. Inkább az ütős hangszereket kedvelem.
Milyen hangulat uralkodott ezeken a bulikon ahhoz képest, amihez korábban hozzászóltál?
Sokkal barátságosabb volt a légkör. Nem volt semmi gond.
Egyből megfogott?
Igen. Amikor a Space-nyitóra mentem, akkor ugyanazt tapasztaltam, mint amikor 15-16 évesen az első londoni buliba igyekeztem. Éreztem, hogy ez valami különleges alkalom lesz. Elmúlt a nyár én pedig nem voltam benne biztos, hogy innen merre tovább. Még mindig imádtam a drum and bass-t és azokat az új dolgokat is, amiket az elmúlt 2-3 hónapban ismertem meg. Ezen a nyáron találkoztam a szigeten DJ Hype-pal (ő az egyik legismertebb DJ a törtek világában), aki ezt kérdezte tőlem: „Dax, azt hittem te leszel a drum and bass új üstököse. Mit keresel itt?” Azt hiszem a szívem mélyén akkor már tudtam, hogy annak a dalnak már vége. Valami új kezdődik.
Szerinted sok közös vonást tud felmutatni a két stílus?
Nagyon különbözik a tempó. Ha órákig hallgatok drum and bass-t és utána felrakok valami techno-t, nem úgy hangzik a techno, mint ahogy szokott. A fejmozgásod felvesz egy bizonyos ütemet. Majd ha hirtelen más ütemre kezdesz el bólogatni, az nem esik jól. Idő kell az átálláshoz.
Egyszerűbb DJ-ként technozni?
Amikor drum and bass-t játszottam én és a barátaim egy csomó DJ-szettet kielemeztünk. Jegyzeteket készítettem a lemezekre. Három kódot írtam fel: kettő, három, négy. Az intro általában 32, 48 vagy 64 ütem volt. Kettest írtam ahol 32, hármat ahol 48 és négyet ahol 64. Ugyanígy tettem a kiállások alatt. Szóval ha a kiállás 48 ütem volt, akkor tudtam, h 16 ütem múlva el kell indítanom egy olyan zenét, ahol 32 ütem múlna érkezik a drop, és akkor elkezdhetem őket összemixelni és egy időben érkezik a double drop. Amikor először játszottam technot, akkor úgy voltam vele, hogy én leszek az első DJ aki ugyanezt megcsinálja technoval. Nos, megpróbáltam, de nem működött.
Hoztál magaddal egyéb trükköket a drum and bass-es időkből?
Mindig próbáltam beolvasztani a stílust. Néha működhet, de csak bizonyos zenéknél. Például, ha lejátszom egy dub tracket, főképp csak ütemeket, akkor a következő tracket beütemezhetem kicsit hangosabban – talán acid, vagy valamilyen megkülönböztetett hangzás – és ennek a dub-os tracknek a kiállása alatt rá tudom keverni ezt a következő zenét majd mindkettőnél egyszerre rúhúzni a basszust. Ez működik, mert a dub halkabb, a másik hangosabb. A drum and bass-ben szinte bármire rá tudsz húzni egy másikat úgy, hogy az működjön. A techno sokkal nagyobb szelektivitást igényel.
Mik voltak az első szárnypróbálgatásaid techno DJ-ként?
Mielőtt Ibizára mentem, vettem két Denon CD-lejátszót. Korábban soha nem játszottam CD-n. Szerintem a drum and bass volt az utolsó szcéna, ahol átálltak a digitálisra.Mindenki az utolsó pillanatig kitartott a bakelitlemezek mellett. Azt hittem, hogy egy telesen új nyelvet kell megtanulnom, de ahhoz képest elég egyszerűen ment a váltás.
dax-j-02
Melyik stílust nehezebb játszani? 
A techno sokkal inkább egy utazás. A drum and bass bulikon általában egy órát zenélnek a DJ-k, a techno partykon 2-4 órát. Ez furcsa volt számomra. Sokkal nagyobb hangsúlyt kap a szelekció. A zeneírásban is vannak különbségek. Eleinte techno zenéket írtam drum and bass stílusban. Időbe telt, mire átállt az agyam.
Nagyon magas szintre jutottál a techno-ban. Hogyan hat mindez a személyes életedre?
Nem láthatom olyan gyakran a barátaimat, mint azt kellene. Egy csomó dologra nemet mondok. Amikor szabadok voltak a hétvégéim, akkor is stúdióztam. Ma már 8-10 fellépésem van egy hónapban. A barátnőm jól viseli, de nem könnyű neki. Amikor az albumon dolgoztam, reggel 6-ig a stúdióban ültem. Tavaly elkezdtem olvasni egy könyvet a sikeres emberek szokásairól. Azt írja, hogy a legsikeresebbek reggel 5-kor kelnek, úgyhogy 2016 első öt hónapjában én is ugyanígy tettem. Reggel 5-kor már a stúdióban ültem, akármilyen későn is kerültem ágyba. De egyre inkább kimerültem, mert éjfél-hajnali 1-nél korábban nem aludtam. Az ötödik hónapban aztán négy fellépésem volt egy hétvégén. Megfáztam, lázas voltam, nagyon betegen indultam el. Életem egyik legrosszabb élményeként emlékszem vissza rá és azért, mert túl keményen nyomtam. Próbálom megtalálni az egyensúlyt, de lehetetlen.
Hogy bírod ezt a rengeteg fellépést?
Ma már nem piálok a fellépéseim alatt és csak Berlinben nyomom meg a bulikat. A repülőgépen olvasok vagy dolgozom, amit másnaposan nem tudnék. Ez pont az ellentéte annak, amilyennek a DJ-k életét korábban elképzeltem. Azt hittem, hogy valami olyasmi lehet, mint a rocksztároké. Azt hiszem egészségesebb vagyok, mintha nem DJ-znék. Akkor a barátaimmal innék, ami mindenféle egyéb dolgokhoz vezetne.
daxj3
Mi az, ami még meglepett, amikor eljutottál arra a szintre, ahol most vagy?
Kézben tartom a fellépéseimet és a dolgaimat. Ezt a részét nagyon imádom, arra viszont nem voltam felkészülve, hogy negatív dolgokat olvassak magamról az Interneten. Ez számomra új. Tavaly még az összes velem kapcsolatos kommentet elolvastam. 95%-a pozitív, de a maradék 5%-ot nagyon komolyan vettem és feldühített. Időbe telt, még hozzászoktam. Most már oké. Lelőttem magam a Facebookról. Deaktiváltam a személyes profilomat.
Több, mint 10 év DJ-zés után miben lehetsz jobb?
Még mindig úgy érzem, hogy folyamatosan fejlődök. Mostanában biztosabb kézzel tartom vissza az energiát 10-15 percig, hogy aztán berobbantsam. Nagyobbat szól, ha így jutsz el a következő szintre. Ha mozgatni tudod a zenét, egyenletesebben változtatod az energiaszintet. Amikor elkezdtem, nem variáltam úgy, mint most,  de így nagyobb a flow. Színesebb a paletta, lehetek mélyen egy órán át, hogy aztán a következő órában bekeményítsek. Néhány évvel ezelőtt ez így még nem ment volna. Először is, nem kerestem ennyi zenét. Másodszor, annyi fellépésem van, hogy nem játszhatom mindenhol ugyanazt.
Szoktál még hibázni?
Nagyon bosszant, ha egy keverést nem gondolok át megfelelően, bejön épp egy vokál és összeütközik valami mással. Lehúzom, amilyen gyorsan csak lehet, de a buli után azon gondolkozom, bárcsak ne így akartam volna keverni. Egész éjjel ez jár a fejemben. Nehéz elengedni, órákon át bosszankodom miatta.
MIkor kezdtek a dolgok komollyá válni?
Négy éve vagyok a jelenlegi ügynökömmel. Azt megelőzően elég lassan indultak be az események, majd hirtelen minden felgyorsult. Havi egyszer – kétszer zenéltem, 50 fontot kaptam azért, hogy a londoni The Egg-ben lépjek fel. Lett egy ügynököm, miután kijött a zeném a Deeply Rooted nevű kiadónál. Onnantól kezdve felgyorsultak az események. Az album megjelenése jelentette a következő szintet.
Készen álltál?
Nagyon. Olyan régóta vártam már erre. Számomra már-már túl későn jött el a siker.
Boldogabb lettél a sikerek által?
Mindenféleképpen. Sokkal boldogabb vagyok, mint öt évvel ezelőtt. Ez az, amit mindig is szerettem volna, amiért annyit dolgoztam. Ha most nem vagyok boldog, akkor soha. Szeretnék annyiszor játszani, amennyire csak lehet. Valószínűleg azért, mert relatív fiatal vagyok, nem turnézom 15 éve, mint egyesek. Örülök, hogy most annyit zenélek, amennyit csak tudok.
Dax J tavaly nyáron már felrobbantotta a Corvin Club táncterét. Március 14-én újra visszatér!
Esemény: https://www.facebook.com/events/555203971511897/
Forrás: [Resident Advisor]]]>