A Time Warp a világ elsőszámú elektronikus zenei fesztiváljának 30. évfordulóját ünnepli. Átvett cikkünkben három olyan srácról nyújtunk betekintést, akik ezt minden évben megvalósítják. Az interjúban Steffen Charles, Robin Ebinger és Frank Eichhorn szólal fel a Cosmopoptól.

Elektronikus zenerajongók tízezrei zarándokolnak el a németországi Mannheimbe április 5-én, pénteken és április 6-án, szombaton, hogy megünnepeljék Európa legkiválóbb elektronikus zenei fesztiváljának, a Time Warpnak a hihetetlen mérföldkövét, 30 éves évfordulóját.

1994-től kezdődően a Time Warp gyorsan a kontinens minden tájáról érkező house és techno rajongók kedvenc rendezvényévé vált, és most a világ minden tájáról vonzza a tánczene rajongókat. A Cosmopop csapata áll a legendás Time Warp mögött. Ők indították útjára a nyári kötelező fesztiválok közül a Love Family Parkot és a horvátországi SONUS fesztivált is. Az angol The Sun magazin felkereste a cég vezetőit, az ügyvezető igazgatót, Steffen Charles-t, Robin Ebinger, korábbi marketing-vezetőt és Frank Eichhorn gyártási vezetőt, hogy többet tudjanak meg három évtizednyi siker eléréséről és arról, hogy milyen felejthetetlen élmény várható Mannheimben április 5-én és 6-án.

Áprilisban ünnepeli a Time Warp 30. évfordulóját. Gondoltad volna az első Time Warp bulin, hogy mekkora méretű lesz az esemény 30 évvel később?

STEFFEN: Erre nagyon egyszerű a válasz: Nem. Természetesen az első kiadással sok pénzt vesztettünk, így az első hetekben nem is gondoltunk még a második kiadásra.

A nagyszabású zenei fesztiválok szervezése számos kihívással jár. Megosztanál néhányat a legjelentősebb akadályok közül, amelyekkel szembesültetek, és hogyan győztétek le őket?

FRANK: Történelmünk legnagyobb akadálya minden bizonnyal a járvány volt. Mi voltunk az első nagyszabású rendezvény, amelyet 2020-ban töröltek, és nagyon szerettük volna, hogy 2022 áprilisában végre visszatérjünk – de a szabályok és előírások még mindig homályosak voltak, amikor meg kellett hoznunk a végső döntést. Egyszerűen nem tudtuk vállalni a kockázatot. Így a rendezvény szcéna 2022 tavaszán újra megnyílt, de nélkülünk – a Time Warp áprilisi kiadása végül 2023-ban tért vissza. Így mi voltunk az elsők, akik kénytelenek voltak lemondani és az utolsók, akik visszatértek.

Ettől eltekintve minden kiadás meghozta a maga akadályait, de belső csapatunk és eddigi partnereink közös erőivel sikerült mindig időben nyitni és kivitelezni azt a show- és táncparketthangulatot, amelyet kialakítottunk, és amire törekedtünk.

A Time Warp a zene és a technológia tökéletes fúziója, amely felejthetetlen élményt nyújt. A technológia a kezdetek kezdetén is fókuszban volt, mint manapság? Hogyan feszegeted továbbra is a technológia határait évről évre?

STEFFEN: Kezdettől fogva mindig az volt a szempont, hogy komplex élményt nyújtjunk vendégeinknek. A hang volt és lesz továbbra is a legfontosabb, de már a Time Warp első kiadásánál is voltak kidolgozott dekorációs elemek – mert nagyon egyedi hangulatot akartunk teremteni. Az évek során tovább dolgoztunk ezen a koncepción, és tovább fejlesztettük a hang és fény szinergiájának gondolatát – akkoriban ez természetesen inkább dekoráció volt, mint technológia.

2001-2002-től a rendezvénytechnika hatalmas ugrást tett előre. A modern számítógépes programok lehetővé tették, hogy a képernyő előtt előre megtervezhessék a teljes műsorokat, padlóterveket. Gyártó- és kreatív csapatunk a technológia e csodálatos fejlődésével nőtt. A csapat minden tagja a legjobbat nyújtja minden egyes kiadásnál, mi pedig mindig új ötleteket és inspirációt keresünk, tervezőket és kreatív elméket hozva a világ minden tájáról. Nagyon sokat segít, hogy a Time Warp Mannheim 2000-ben otthonra talált – a Maimarkthalle-ban történt számos kiadás után a helyszín minden szegletét ismerjük.

FRANK: Egyre több opció és technikai lehetőség kínálkozik az új eszközöknek és szoftvereknek köszönhetően – ez egy nagy esély arra, hogy mindig új, eddig nem látott kreatív megközelítésekkel álljunk elő, de ezek a lehetőségek azzal a kockázattal is járnak, hogy a promóterek túl sokat használják őket, és elvonják a figyelmet a zenéről. Egyes műsoroknál az az érzésem, mintha moziba mennék, valami hangsávval a látvány vagy a tűzijáték mögött. Mi azért ezt másképp közelítjük meg. Számunkra mindig a zene és a DJ-előadások állnak a középpontban, és minden fénynek, videónak, sfx-nek, lézernek azt kell követnie és a hang aláfestéseként kell dolgoznia.

A Time Warp 30. évfordulója már közeleg a láthatáron. Milyen különleges előkészületekre vagy meglepetésekre számíthatnak a résztvevők ezen a mérföldkőnek számító ünnepségen?

FRANK: Csapatunk lenyűgöző teremterveket és néhány meglepetést dolgozott ki, amelyeket rajongóink a helyszínen fedezhetnek fel a Maimarkt Mannheimben – ezért érdemes lesz körül nézni, nehogy lemaradjanak róluk a 30 órás ravelésünk során. De ezek még mindig szigorúan titkosak.

A Time Warp világát pedig bemutatjuk a városnak úgy, hogy egy nyilvános galériát mutatunk be technikai gyártásunk ikonikus képeivel Mannheim belvárosában.

A Time Warp minden évben hatalmas figyelmet és turisták tömegeit vonzza Mannheimbe, nyilvánvaló előnyökkel a helyi gazdaság számára. Hogyan támogatja a város és a hatóságok a rendezvényt? Szükséges szorosan együttműködni velük? Felismerik a Time Warp kulturális jelentőségét?

ROBIN: Szoros munkakapcsolatban állunk minden hatósággal a különböző osztályokon és szinteken. Persze még mindig vannak olyanok, akik örülnek, ha vége a műsornak. A túlnyomó többség azonban valóban támogatja a Time Warp-ot. A mannheimi kulturális színtér erős támogatást kap, és a polgármester a csapatával sokat támogat minket. Röviden, felismerik a Time Warpok kulturális hatását.

2014-ben Mannheim megkapta az „UNESCO Zene Városa” díját. Amikor Mannheim jelentkezett erre a programra és a címre, a Time Warp volt az egyik kulcselem, mivel mi vagyunk a legnemzetközibb esemény az egész régióban. Az UNESCO ’Kreatív Városok Hálózata’ olyan városokat foglal magában, amelyek a kreativitást és a zenét a fenntartható városfejlesztés stratégiai tényezőjeként azonosították.

Említetted a gazdasági tényezőt is… A Time Warp hétvégéjén Mannheim közelében lehetetlen szállodai szobát kapni, és amennyire a taxitársaságoktól hallottuk, ez az év legforgalmasabb éjszakája és napja.

Elmondanád, mi alapján állítjátok össze évről évre a lineupot?

STEFFEN: Előadóválogatásunk tükrözi azt a filozófiánkat, hogy nemzetközi techno headliner DJ és live produkciókat mutassunk be, miközben támogatjuk a helyi tehetségeket és az aktuálisan felemelkedett zenészeket. Zenei kiválóságuk és dinamikus műsoraik miatt választottuk ki őket.

Valóban szoros kapcsolatban álltok olyan globális techno ikonokkal, mint Carl Cox, Sven Väth, Laurent Garnier és Richie Hawtin? Mennyire voltak fontosak ezek a srácok a Time Warp számára az évek során? A múltban sok ilyen előadóval beszélgettünk, és azt mondták, hogy a Time Warp az egyik kedvenc rendezvényük.

STEFFEN: Néhány művész az első évtől kezdve velünk van és támogat minket. 30 éve dolgozunk együtt és barátok is lettünk. Mindannyian úttörők a maguk területén és jelentősen hozzájárultak a techno történetéhez és fejlődéséhez. Igyekszünk tökéletes felszerelést és munkakörnyezetet biztosítani minden művészünk számára, és úgy gondolom, hogy ez a szenvedély segíti őket abban, hogy a legjobbat nyújtsák. Olyan helyet szeretnénk teremteni, ahol mindenki otthon érzi magát és szívesen van ott.

Az általad említett művészeken kívül minden nálunk dolgozó előadót ugyanúgy kezelünk. Ezen felül mindig a legjobb eredményre törekszünk vendégeink számára. Mindez együtt a képlet egy jó eseményhez, és szerintem ez az oka annak, hogy a művészek szeretik a Time Warpot.

Lehet, hogy néhányan ezt nem tudják, de egyik évben állítólag David Guetta is fellépett. Akkoriban technot játszott?

ROBIN: Igen – 2006-ban David Guetta is játszott a Time Warpon. Tiszta house zenét játszott, és nagyon felrázta a táncteret. Ez még azelőtt volt, hogy kereskedelmileg híres lett volna. A House zene az első évtől kezdve mindig is a Time Warp része volt.

Ti álltok számos nagyszerű esemény mögött is, mint például a Love Family Park vagy a horvátországi Sonus Fesztivál. Korrekt lenne azt állítani, hogy az Time Warp szelleme és DNS-e átáramlik ezeken a rendezvényeken is?

ROBIN: Azt hiszem, ami megkülönböztet minket a többi fesztiváltól, az a DNS-ünk: a táncparkettről jövünk, raverek voltunk, elkezdtük mi is csinálni a műsort, és ugyan úgy szeretjük a zenét és a szórakozást. Mindent szívből csinálunk, szoros a kapcsolatunk a szcénával és a művészekkel, különösen Steffennel, az egyik partneremmel. Ez a szenvedélyünk is – szeretjük, amit csinálunk, és ez szerintem nagy különbséget jelent. Ez hitelességet ad, amelyet a rajongók és az előadók egyaránt érezhetnek.

Mit tanácsolsz annak, aki még soha nem járt a Time Warpon?

ROBIN: Legyél ott korán és told végig a teljes utazást! Azt tanácsolom, hagyd, hogy sodorjon az ár, ne ragaszkodj egy fix órarendhez, és fuss egyik teremből a másikba! Engedd meg magadnak, hogy olyan előadókat hallgass, akik nem az első számú választás. Állj készen a váratlan élmények megtapasztalására! Ezen kívül megismétlem, amit mindenki mond: ott kell lenned, hogy érezd. Szóval élvezd a Time Warp-ot!

Forrás: https://www.thesun.co.uk/tvandshowbiz/music/26617802/doing-time-warp-again-and-again-and-again-for-30-years/