Különleges „csomag” érkezik Budapestre pénteken: DJ, booking-felelős, rendezvényszervező… és annyi minden más egyetlen személyben. Reka Zalan-nal készítettünk interjút a közelgő Aether-fellépése kapcsán.

Megkérdeztük gyanúsan hazainak csengő nevéről, a berlini életérzés elemeiről, az elektronikus zene iránti kivételes és őszinte szeretetéről. Reka-t a válaszai alapján egy végtelenül kedves, politikailag tudatos, közéletileg lenyűgözően progresszív és intelligens embernek ismertük meg. Jelleméhez talán csak zenei ízlése és elhivatottsága mérhető. A magyar származú DJ először lép hazánkban a pult mögé, ezért arra gondoltunk, hogy itt a tökéletes alkalom, hogy a helyi közönség egy kicsit jobban megismerje őt személyesen, mielőtt mindenkit elvarázsol a tánctéren.

(You can find the English translation below!)

Primate.hu: Köszönjük, hogy időt szánsz ránk. Először is bemelegítésként kíváncsiak lennénk, hogy milyen benyomásod volt az elektronikus zenéről, mielőtt még aktívan találkoztál vele? Mit hallgattál gyerekként és hogyan tekintesz vissza az akkori ízlésedre? Milyen más zenei stílusokból inspirálódsz szívesen?
Reka Zalan: “Hiiii and jó napot : )”
Először is, nagyon köszönöm a megkeresést, nagyra értékelem és sokat jelent ez a lehetőség…
…szóval vágjunk is bele a kérdésekbe és a válaszokba! 
Már egészen kisgyermekként jártam zeneiskolába, tinédzserként éveken át zongoráztam, és néhány évig szaxofonoztam. Az első elektronikus zenékkel írt, csak olvasható CD-met 2006 körül kaptam ajándékba egy barátomtól – egyénileg összerakott válogatás volt (amennyire emlékszem) Ellen Allien, Gabriel Ananda, Aphex Twin, Gregor Tresher, LCD Soundsystem, Anthony Rother és más egyéb számokkal. 
Az olyan partysorozatok, mint a Hype! és a F.E.T.E. (Freunde Elektronische Tanzmusik Erlangen) a szülővárosomban, valamint az első fesztivál élmények egyre beljebb vezettek az elektronikus zenei világba, mégha az akkori hangzás messze is áll attól, amit ma DJ-ként hallgatok vagy kutatok. Mivel én inkább a pop, rock, indie, emo, punk vagy éppen a ska által húzott horizontvonalból indultam ki, új hangzásvilágokat tárultak fel előttem, és ezen felül egy új percepcióval és tapasztalattal mozdultam ki otthonról. Az akkori ízlésemet valószínűleg eléggé befolyásolták a fősodor-orientált és a popos-elektronikus hangzások, az évek során ez sokat változott – ebben a folyamatban természetesen nagy szerepet játszott a DJ-zés, és meggyőződésem, hogy ezek a különböző állomások/fázisok fontosak voltak a mai zenei ízlésem körvonalainak élesedésében. Az elektronikus zene mellett nagy rajongója vagyok a Hip Hopnak, Funknak, Soulnak, Wave-nek, de a klasszikus zene bizonyos vonulatait is kedvelem, bár azt mondanám, hogy egyik műfajon belül sincs annyi ismertem, mint az elektronikus zenében és annak bizonyos alágazataiban, utóbbiakat kiemelt figyelemmel kísérem.
P: A berlini klubélet oszlopos tagjaként hogyan tudnád megfogalmazni a viszonyodat az elektronikus zenéhez most, a mai élettapasztalatoddal? Mit kaptál a műfajtól, megváltoztatott-e benned valamit, háttérbe szorított mást?
R: Az elektronikus zene hatalmas része az életemnek, már hosszú évek óta. Minden tevékenységi területem ehhez a szenvedélyhez kötődik, néha emlékeztetnem kell magam arra, mekkora őrültség, hogy már az egész létezésem valamiképpen az ezzel való érintettségem körül forog: legyek akár booker, szervező/promoter, lemezkereskedő vagy DJ. Beláthatatlanul gazdagodtam korábbi és továbbra is bővülő emberi kapcsolatokkal, hiszen ugyanaz a szenvedélyünk, és rendkívül sok barátság alakult ki ennek köszönhetően.

A számtalan különleges és emlékezetes tánctéren eltöltött pillanat és más, zenével kapcsolatos kontextus mindig rengeteg erőt és inspirációt adott nekem, és még gyógyító aspektusa is van.

Az elektronikus zene felfedezése minden bizonnyal háttérbe szorított más zenei műfajokat, de ez talán így is van rendjén, de ugyanúgy örülök, ha hallok egy dalt a rádióban, aminek én is ismerem és énekelhetem a szövegét. (:D)
P: Nem titok, hogy a szerkesztőség szeme megakadt az igencsak magyaros hangzású neveden. Mesélnél nekünk, kérlek, hogy milyen kötődéseid vannak Magyarországhoz és mennyire tartod ezt számodra meghatározónak?
R: Ó, igen, így van! Magyar nevem van, merthogy apai ágon magyar, anyai ágon holland-német gyökerekkel rendelkezem, de Németországban születtem és nőttem fel. Mivel a magyar nagyszüleim már elhunytak, mikor én születtem, apámnak pedig nem voltak testvérei vagy közelben élő rokonai, így a magyar kultúra csak mérsékelten hatott rám. Totyogós koromban mondhatni értettem egy kicsit magyarul, de mivel a szüleim korán elváltak, a különélés megosztott életmódjával nem lehetett fenntartani a nyelvtudást. Ennek ellenére apukámmal mindig is erős volt a kapcsolatunk, rendszeresen találkoztunk, sokszor utaztunk együtt, és többször látogattunk el Magyarországra is, szenvedélyes szakácsként megismertetett engem a magyar konyhával is. Mindazonáltal még mindig tisztázatlan a viszonyom Magyarországgal, ezért is örülök nagyon, hogy most meghívást kaptam, hiszen évek teltek el az utolsó látogatásom óta. Mindig is éreztem magamban a vágyat, hogy egyszer visszajöjjek, már csak azért is, mert időközben édesapám néhány éve elhunyt. Ennek fényében a zenélés az Aetherben és a budapesti kiruccanás tényleg nagyon sokat jelent nekem.

 

P: Hivatalosan tartozol bármilyen kollektívához? Ha nem, mely közösségeket, bulisorozatokat érzel magadhoz közel? Melyeket tudnád kiemelni és miért tekinted őket különlegeseknek?
R: Az ://about blank a munkahelyem és úgy érzem, hogy ott is van a helyem, ez én kis klub-otthonom kikötője itt Berlinben. Két közeli barátommal és kollégámmal együtt – Basti, Marc és én – két havonta szervezünk házon belül egy ://elements nevet viselő rendezvénysorozatot,  amely nagyon kedves a szívemnek. Itt aktívan részt veszek a programszervezésben, mint például közösen egyeztetni a meghívható fellépőkről, vagy helyt adni és lehetőséget (akár kevésbé ismert) művészeknek. Ez egy tartalmas és inspiráló folyamat, egyszerűen csak szép, mennyi mindenkit ismerhetek meg személyesen, általam a fellépők is közelebb kerülhetnek egymáshoz, mindez (lelkileg) sokkal többet hordoz magában, mint létrehozni egy olyan programtervet, amely a beadja a derekát a trendeknek és a “nagyneveknek”.

Nem a jól ismert nevek és főfellépők adják a lényeget, hanem a szeretettel kurált, kiegyensúlyozott program benne helyiekkel, rezidensekkel, új arcokkal, már bizonyított előadókkal és remek barátokkal, akiket támogatni szeretnénk – így alkotva meg egy meghitt hangulatot és minőségi zenei élményt mindenki számára.

Általában a deep, trippy, hipnotikus és éppen irányadó groovy és “tooly” [mechanikus, repetitív – a szerk.] techno birodalmán belül mozgunk.
Ettől függetlenül az elmúlt hónapokban szorosan hozzánőttem a drága Coppi közösségéhez, és hivatalosan most már a tagja is vagyok. A “Coppi” egy közösségi projekt, amely hetente ad teret és helyet stúdió műhelyézésnek egy külső helyszínen Friedrichshain és Lichtenberg között. Hovatovább kapcsolatban állok a BINÄR-rel, ami egy hozzávetőlegesen újnak mondható techno-kiadó egy kedves barátom, André keze alatt, aki többek között engem és néhány barátot, DJ-havert is meghívott már a kiadóhoz, illetve a saját bemutató-eseményükre is.
Végül, de nem utolsó sorban tagja vagyok a Hard Wax csapatnak, amiért nagyon hálás vagyok, ugyanis az időközben 4 éves tagságom nemcsak a művészi identitásomat vagy ízlésemet formálta, hanem mindenekelőtt nagymértékben bővítette és gazdagította a zenei ismereteim horizontját, ami akár egyenértékűnek mondható egy zeneiskolai képzéssel. Emellett az év eleje óta a Tresor Club helyi rezidens csapatának tagja vagyok, ami sokat jelent számomra, nem csak azért, mert önmagában megtiszteltetés, hogy a berlini klubkultúra eme nagy múltú és alapvetőnek számító intézményében játszhatok rendszeres időközönként, hanem különösen azért a lehetőségért, hogy a hosszabb szettek (6 órás zárások) révén a pulttal, a közönséggel és a helyszínnel való kapcsolatotba kerülhetek – ezáltal sokat tanulok és ezt nagyon értékesnek és tartalmasnak tartom fejlődési folyamatom szempontjából mint DJ és művész.
P: A Primate.hu csapatának több tagja is kedves szívvel gondol az ://about blank-ben szerzett emlékeire. A zenelés mellett milyen szerepet vállalsz a klubban, esetleg másmilyen szellemi módon is hozzájárulsz a működéséhez?
R: Ahogy fentebb említettem, az ://about blank a legjelentősebb és a legkedvesebb a foglalkozásaim közül. Amellett, hogy állandó rezindese vagyok a klubnak, részt veszek a klubon kívüli bookingok szervezésében, a mi feladatunk a külső szervezők helybérlésének menedzselése (egy közösségen alapuló klub vagyunk, ahol több mint 40 kollektíva szervez bulikat), de a házon belüli booking csapat tagja is vagyok, ahol a kollégáimmal együtt bonyolítjuk le az ://elements partikat és más (nagyobb) házon belüli eseményeket, mint a ://about blank születésnapja, szilveszter vagy a nyári záróesemény (://blankless summer). Jelenleg egy új, ősszel induló havi klubest tervezésén is dolgozunk.
Idestova 5 éve számos kiváló emberrel dolgoztam itt együtt, sok mindent tanultam és érzékenyítettek is több fontos témára és kérdésre vonatkozóan. Közösségorientált és -alapú klubként napi munkánk keretében számos klub-, társadalom- és kultúrpolitikai kérdést vitatunk meg, kritikus témákkal és az eljövendő napok kérdéseivel foglalkozunk, egyszerűen csak próbáljuk folytatni azt, amit szeretünk és ahogyan megalkottuk az elképzeléseinket a klubkultúráról, még ezekben az inflációs időkben is. Az én szememben az ://about blank igazán különleges több szempontból is, kitűnik belső struktúrájában a többi klub közül. Álljjon itt egy rövid vázlat a club honlapján is olvasható célkitűzésekről, a club hátteréről és politikai önképéről, amely talán segíthet megérteni, hogy mire gondolok:

Az ://about blank 2010-ben nyitotta meg kapuit, mint baloldali identitású berlini techno klub és kulturális központ. Olyan helynek tekintjük magunkat, ahol a jó zene, a rave és a kicsapongás találkozik a gazdasági szolidaritással, a kapitalizmus kritikájával, kiáll a feminizmus és a klíma igazáért, valamint a rasszizmus, az antiszemitizmus és az LMBTQ+ diszkrimináció ellen vállal küzdelmet. Az ://about blank egy olyan hely akar lenni, ahol minden ember, függetlenül megjelenésétől, preferenciáitól, származásától, identitáskoncepcióitól vagy fizikai alkatától, üdvözölve és jól érezheti magát. Az elmúlt tíz év alatt egy olyan szubkulturális teret építettünk ki, amely a mai napig fontos platformot és forrásokat biztosít queer-feminista, antifasiszta és antirasszista kezdeményezéseknek, például rendszeres havi jótékonysági partiknak és adománygyűjtő kampányoknak, tudatosan foglalkozunk queer-feminista invitációs politikával és tudatosan foglalkozunk queer-feminista szerepvállalással a tipikusan férfiak által dominált területeken, mint a fellépők térnyerése, a biztonsági szolgálat és a hangmérnöki munka. Az ://about blank a gazdasági szolidaritásra is törekszik. Ez például azt jelenti, hogy egységes bér van: mindenki ugyanazt az órabért kapja óránként, függetlenül attól, hogy kidobóként, bookerként, takarítóként, ruhatárosként, bárpultosként vagy a kollektíva tagjaként dolgozik. Senki sem fölözi le a profitot, és nincsenek részvényesek. A klub által megtermelt összes pénzt a bérek kifizetésére fordítják vagy visszaforgatják a klubba. Nincsenek szponzoraink, és nem csinálunk szaros vállalati rendezvényeket.

P: Nagyon izgalmas hangzásvilággal dolgozol. Milyen feltörekvő, jelenleg még kevésbé ismert producereket tudnál kiemelni, akikre szerinted érdemes lenne több figyelmet is szánni a jövőben?
R: Ó, tudok néhányat, akiket szívesen ajánlanék a figyelmetekbe: Annē, Blanka, Black Mirror Park, Chontane, Fresko, Lenny San, Red Rooms, Rill vagy Salbany munkássága! Fantasztikus producerek, akik sokkal több figyelmet/elismerést érdemelnének! A listát a végtelenségig tudnám folytatni, tényleg rendkívül sok nagyon tehetséges előadó tevékeny mostanság.
P: Berlin egy varázslatos város és nem csak a pezsgő és diverz klubéletnek köszönhetően. Vannak kedvenc helyeid, amelyeket nem (csak) kifejezetten éjszakai felfedezőknek ajánlanál? Tudsz esetleg példát mondani egyes személyes, számodra kedves emlékeket jelentő szpotokra, amely hozzátartozik a berlini életben való igazi elmerüléshez?
R: Hát van egy pár! Az elektronikus és bakelit zene kedvelői számára az olyan lemezboltok mint a Hard Wax, Oye, Bikini Waxx, Latitude, Sound Metaphors, Audio-In, No Signal, Jackson Records vagy a SpaceHall mindenképpen érdekesnek bizonyulhatnak. Ugyanakkor rengeteg fantasztikus éttermet is lehet találni különböző árkategóriákban. Legyen az a Kotti Dang Kreuzköllnben isteni és pénztárcabarát vietnámi étellel, a Doyum a Kottbusser Tor-ban török konyhával, vagy a Kink a Prenzlauer Bergben, amely az ínyencek és a fine-dining ételek rajongói számára elengedhetetlen. Ezenkívül nagyszerű élelmiszer-, kézműves-, művészeti és bolhapiacok is vannak, mint például a Kreuzköllnben található Maybach-Ufer vagy a Friedrichshainban található Boxhagener Platz. Ha egy italra vágysz a vízparton vagy nagyközben egy meghitt táncra, miközben a háttérben lemezjátszókról szól a zene, a Club der Visionäre teraszán megtalálod, amit keresel, ha pedig egy finom long drinkre vágysz késő este, akár hét közben is, akkor a Tierben, Neuköllnben örömödre lelsz. Ha pedig a város közepén van kedved fürdeni, a Kreuzbergben található Prinzenbadban lazíthatsz, vagy elvonulhatsz a városi őrületen kívüli bájos helyekre, például a Strandbad Friedrichshagenbe vagy a Grünauban található Bammeleckébe. Emellett a művészet, a kilátás és az időutazás szerelmeseinek kifejezetten ajánlott egy látogatás Teufelsberg-ben!
P: Az elektronikus zenei világ nem csak hangzásával tűnik ki a művészeti formák közül. Egyes lemezek látványos borítótervvel büszkélkedhetnek, megint más kiváló számok videoklipekkel is megajándékozzák rajongókat. Érdekelt vagy, akár hobbi szinten is, a zene mellett, más alkotói tevékenységekben? Miben bontakoztatod ki még a kreativitásod, illetve milyen kulturális terméket fogyasztasz szívesen?
R: Azt mondanám, hogy a kreativitásom nagyon erősen lehorgonyzott a zene/DJ-zés berkein belül. Az úgynevezett tehetségem mellett, hogy remekül csomagolok személyesen és kreatívan ajándékokat (:D), nem igazán tartok mást említésre méltónak. Ennek ellenére általában véve a zenén kívül is érdekelnek a művészeti/alkotói tartalmak, bár ezt az érdeklődést kevésbé intézményesen táplálom, például kiállítások látogatásában vagy ilyesmiben, de különösen izgalmasnak találom a barkácsolási megközelítéseket, a szubkulturális kontextusokat, a szokatlan környezeteket vagy a sajátos platformokat és gyakorlatokat. Például bizonyos internetes humort és a mémkultúrát szuperértéknek tartom, mivel nagyon erős lehet a közvetített üzenetük és az előkészítésük, kontextualizálásuk vagy illusztrálásuk módja, különösen, ha ezek kéz a kézben járnak a humorral! A legtöbben tudják rólam, hogy őrülten humoros ember vagyok, és talán ez is besorolható egy kicsit a kreatív tulajdonságok közé (:D) ? A humor a zene mellett a legfontosabb erőforrásom az életben! Ezen kívül általában érdekelnek az esztétikai kérdések, bármilyen jellegűek, és a divat is mindenképpen említésre méltó terület. Például szociokulturális és -pszichológiai szempontból az emberek stílusa sokat elárul az attitűdjükről, gondolkodásmódjukról és kreativitásukról, mint identitásépítésük része. Én igenis szeretek ilyen jellegű kérdésekkel foglalkozni, és egyszerűen imádok vásárolni is. (:D)

P: Végül egy tulajdonképpen egy gondolatkísérlet: DJ-ként elsősorban a hallására és a látására támaszkodik az ember. Melyik érzékszervedet emelnéd ki mint legfontosabbat, és miért? Kötődik hozzá valamilyen hobbid vagy tevékenységed?
R: Azt mondanám, hogy a DJ-zésben a hallás képessége a legfontosabb dolog számomra. Ahogy néhányan talán észrevették, nem vagyok a leginteraktívabb DJ, általában nagyon koncentrált vagyok és nagyon beszűkülök a saját buborékomba – a hallási készségem képzése volt a leglényegesebb része a mixelési és a saját egyéni fejlődésemnek (és még mindig az!). Most nem jut eszembe más ehhez kapcsolódó tevékenység, de mivel nagyon társaságkedvelő és kommunikatív ember vagyok, úgy gondolom, hogy általában véve a hallás még fontosabb számomra, mint a látás. A gondolat, hogy elveszíthetem az egyik vagy a másik képességet, borzalmas és kihúzza a lábam alól a talajt, de ha választanom kellene, akkor a hallás mellett döntenék, hogy továbbra is képes legyek érintkezni és kapcsolatot tartani másokkal, és végső soron persze továbbra is képes legyek megélni és élvezni a zenét.

 

(Köszönet az angol lektorálásért Sipos Kinga társszerzőnek!)

 

Linktree:

linktr.ee/rekanorazalan

 

Soundcloud / Insta / Resident Advisor:

https://soundcloud.com/reka-zalan

https://www.instagram.com/rekanorazalan/?hl=de

https://ra.co/dj/rekazalan-de 

 

Streams:

HÖR Showcase Live at Robert Johnson

Room Trax 2022

HÖR Showcase AMTK Radio 2021

Art bei Ton X MNMNT 2021

Involve & Friends 2020

HÖR Showcase ://about blank 2020

MNMT B2B THNTS 2020

 

Features / Interviews:

Quarantune Feature (2020)

DJ Mag (2021)

Voltage Feature (2021)

MNMNT Feature (2022)


Special „package” arrives in Budapest on Friday: DJ, booker, event organiser… and so much more in one person. We interviewed Reka Zalan about her upcoming Aether appearance –

We asked her about her suspiciously homegrown name, elements of the „berliner” sense of life, and her exceptional and genuine love of electronic music. Reka’s answers revealed her to be an endlessly kind, politically aware, socially impressively progressive and intelligent person. Her character is perhaps matched only by her musical taste and dedication. This is the first time the Hungarian-born DJ is going to step in the booth here, so we thought it is the perfect opportunity to let the local audience get to know her a little better in person before she wows everyone on the dance floor.

Primate.hu: Thank you for taking the time to talk to us. First of all, as a warm-up question, we would like to know your impression of electronic music before you got actively involved in it? What did you listen to as a kid and how did you perceive your music taste back then? What other music genres do you take as inspiration?
Reka Zalan: Hiiii and jó napot : )
First of all, thank you so much for having me, I really appreciate it and it means a lot to me that you’re giving me this platform and support…
…so, let’s start diving into the questions and answers.
I attended early musical education as a small child, played the piano for many years as a teenager, and the saxophone for a few. I got my first burned CD with electronic music around 2006 as a gift from a friend – it contained a self-compiled selection with (as far as I remember) tracks by Ellen Allien, Gabriel Ananda, Aphex Twin, Gregor Tresher, LCD Soundsystem, Anthony Rother, and others. 
Party series like Hype! and F.E.T.E. (Freunde Elektronische Tanzmusik Erlangen) in my hometown, as well as my first festival visits, introduced me more and more to the world of electronic music, even if the sound at that time is far away from what I listen to play/dig today. Since I came more from a musical horizon that was characterized by Pop, Rock, Indie, Emo, Punk, or even Ska, this opened new sound worlds for me and especially a new perception/experience of going out. My taste at that time was probably pretty influenced by mainstream-oriented and poppy-electronic sounds and has changed a lot over the years – along this process of course getting into DJing has played a big role and I’m convinced that all these different stations/phases were relevant in sharpening the contours of my today’s musical taste. Besides electronic music, I’m also a big fan of Hip Hop, Funk, Soul, and Wave, but I do also like certain styles of classical music, although I’d say that I don’t have as much knowledge in any other genres as in that of electronic music and its specific sub-branches in which I am particularly interested in.
P: How would you describe your current relationship with electronic music as a significant member of the Berlin club scene? Have you received anything from the genre, has it changed anything within you, or did it overshadow something?
R: Electronic music takes a huge part of my life and has been for many years. All areas of activity are linked to this passion and sometimes I have to remind myself how crazy it is that my whole existence somehow revolves around the involvement with it: be it as a booker, organizer/promoter, record seller, or DJ. I’ve had and continue to have endless enriching encounters with people as we’re sharing the same passion and extremely many friendships have formed as a result.

Countless special and memorable moments on dance floors or in other music-related contexts have always given me a lot of strength and inspiration or even had a healing element as well.

The discovery of electronic music has certainly overshadowed the consumption of other music genres, but I think that’s somehow okay and I’m still happy when I hear a song on the radio that I can sing along with 😀
P: It’s no secret that the editors’ eyes were caught by your very obviously Hungarian-sounding name. Could you please tell us a bit about what ties you have to Hungary and how much has it been a defining part of your life?
R: Oh yes, that’s right! My name is Hungarian, and I do have Hungarian roots from my father’s side and Dutch-German roots from my mother’s side but was born and raised in Germany. Since my Hungarian grandparents had already passed away by the time I was born and as my father didn’t have any siblings or family living nearby, I only had limited exposure to Hungarian culture as such. As a toddler, I may have been able to understand a bit of Hungarian, but since my parents separated early on, it was not possible to maintain language skills because of the lack of shared daily life. Nevertheless, I always had a strong bond with my dad as we saw each other regularly, traveled together many times, and also made a few trips to Hungary, he also introduced me to Hungarian cuisine being a passionate cook. Nevertheless, I still have a diffuse feeling of attachment to Hungary and I’m so happy to have now been invited here as it’s been years since my last visit. I always felt the desire to come back someday, especially against the backdrop of my dad passing away a few years ago. In this sense, the gig at Aether and the trip to Budapest really means a lot to me.

P: Are you officially part of any collectives? If not, which communities or series of parties do you feel are the closest to you? Could you please highlight them and tell us why are they unique to you?
R: I work at ://about blank and accordingly feel a special affiliation there, it’s sort of my little club home port here in Berlin. Together with my two close friends and colleagues Basti and Marc, I organize every 2 months the in-house format ://elements, which is very close to my heart. Here I can help shape the program within the scope of the common booking process and give (also less known) artists a platform and visibility. It’s an enriching and inspiring process and it’s simply lovely to get to know everyone personally and also connect them to each other which means (emotionally) much more than just putting together a party lineup based on trends and names.

We don’t focus on name-dropping and headliner-booking but aim for a lovingly curated, balanced program that includes locals, residents, newcomers, established artists, and very good friends whom we want to support — creating a cozy atmosphere and a quality music experience for everyone.

We usually move between the deep, trippy, hypnotic, and forward rolling groovy, ‘tooly’ realms of Techno.
Regardless of that, I’ve grown heavily into the sweet Coppi community over the past few months and just became an official member of the collective. Coppi is a project space and host of weekly community-based studio sessions in an off-location between Friedrichshain and Lichtenberg. Furthermore, I’m very close to BINÄR, a relatively fresh-founded Techno label run by my very good friend André, who brings me and our friend and DJ fellow VSSL here and there to his showcase events.
Last but not least, I’m a member of the Hard Wax – Team and very grateful for it, because my in the meantime 4-year affiliation has not only shaped my artistic identity or taste, but above all has greatly expanded and enriched my musical knowledge and horizon which feels like equivalent to having had attended a music school. Also, since the beginning of the year, I am part of the local residents’ team of Tresor Club, which means a lot to me, not only because I have the honor to play in this long-standing and essential institution of Berlin club culture in regular intervals, but especially because of connection with a booth, crowd and place through extended set lengths (6h closing sets) – thereby I learn a lot and see it as very valuable and enriching for my development process as a DJ and artist.
P: The Primate.hu team thinks back fondly to their memories acquired in ://about blank. Aside from playing music, what other roles do you assume in that club? Do you perhaps add other intellectual value to the workings of the club?
R: As mentioned above, ://about blank is one of my main places of work and very close to my heart. Besides my residency as an artist, I’m part of the (external)booking team who’s taking care of promoters who rent our space (we’re a community-based club with over 40 different crews running parties), but I’m also part of the in-house booking team, where I book together with my colleagues the ://elements party and other (bigger) in-house events like ://about blank birthday, New Year’s Eve or the summer closing event ://blankless summer. Currently, we are also in the process of designing a new monthly club night to start in the fall.
In the almost 5 years I’ve been working here with various great people, I’ve learned a lot and been sensitized to many important topics and issues. Within the framework of our daily work as a community-oriented and -based club, we discuss many club and social-and cultural-political issues, deal with critical topics and questions of tomorrow, simply trying to continue with what we love and keep living our vision of club culture, even in times of inflation. In my eyes, ://about blank is very special in many respects and simply stands out from other club structures. Here is a short outline from ://about blank’s website of the club’s approach, background, and political self-image which may help you to understand what I’m talking about:

://about blank opened in 2010 as a techno club and cultural center with a leftist identity in Berlin. We see ourselves as a place where good music, rave, and excess come together with economic solidarity, critique of capitalism, feminism, and climate justice as well as the fight against racism, antisemitism, and discrimination against LGBTQ+. ://about blank is meant to be a place where all people, regardless of their appearance, preferences, origins, identity concepts, or physical constitutions, can feel welcome and have a wonderful time. Over the past ten years, we have built a subcultural space that to this day provides an important platform and resources for queer-feminist, anti-fascist, and anti-racist initiatives, for example via regular monthly benefit parties and fundraising campaigns, a consciously queer-feminist booking policy and deliberate queer-feminist empowerment in typically male-dominated domains such as booking, bouncing, and sound engineering. ://about blank also tries to achieve economic solidarity. This means, for example, that there is a standard wage: everyone gets the same wage per hour, regardless of whether they work as a bouncer, booker, cleaner, coat check attendant, bar person, or as a member of the collective. Nobody skims off the profits, and there are no shareholders. All money the club generates is used to pay wages or is reinvested in the club. We have no sponsors and don‘t do corporate event shit.

P: You work with a very exciting soundscape. What emerging, currently lesser-known producers could you highlight who will be worth watching out for more in the future?
R: Oh, I can think of a few that I would recommend you keep an eye on: the productions of Annē, Blanka, Black Mirror Park, Chontane, Fresko, Lenny San, Red Rooms, Rill, or Salbany! Fantastic producers who deserve more visibility! I could keep the list going on forever, there really are extremely many very talented acts out there.
P: Berlin is a wondrous city and not only because of the bustling and diverse club scene. Do you have any favorite places that you would recommend to people who are not (only) keen on exploring the night? Could you give us some examples of spots that you have personal, fond memories of that are also part of the real immersion in Berlin life?
R: Oh, there’s quite a few as well! For electronic music and vinyl lovers, record stores like Hard Wax, Oye, Bikini Waxx, Latitude, Sound Metaphors, Audio-In, No Signal, Jackson Records or SpaceHall are certainly of great interest. At the same time, there are excellent eating places in different price ranges. Be it Kotti Dang in Kreuzkölln with delicious Vietnamese food at affordable prices, Doyum at Kottbusser Tor with Turkish cuisine, or Kink in Prenzlauer Berg, which is a must for gourmets and fans of fine dining. In addition, there are great food/craft/art and flea markets like the one at Maybach-Ufer in Kreuzkölln or at Boxhagener Platz in Friedrichshain. If you fancy a drink or intimate daytime dance by the water with music from the turntable, you’ll find what you’re looking for on the terrace of the Club der Visionäre, and if you need a tasty long drink late at night even during the week, you’ll be happy at Tier in Neukölln. If you feel like going for a swim in the middle of the city, you can chill at Prinzenbad in Kreuzberg or retreat to sweet spots outside the urban madness, like Strandbad Friedrichshagen or Bammelecke in Grünau. In addition, a visit to Teufelsberg is highly recommended for lovers of art, views, and time travel!
P: Electronic music stands out from other art forms not only because of its sound design. Some albums boast spectacular artwork, while other excellent tracks also provide fans with music videos. Are you interested, even on a hobby level, in other creative activities besides music? With what else do you express your creativity and especially what cultural products do you enjoy consuming?
R: I’d say that my creativity is very strongly anchored in the field of music/DJing. Besides my so-called talent to wrap birthday gifts very personally and creatively :D, I wouldn’t spontaneously think of any skills worth mentioning. Nevertheless, in general, I’m interested in artistic/creative content apart from music, although I nurture this interest less institutionally, for example in the form of exhibition visits or so, I find DIY approaches, subcultural contexts, unusual settings, or specific platforms and practices particularly exciting. For example, I consider certain internet humor and meme culture to be super valuable as they can be very strong in connection with their message conveyed and the way they are prepared, contextualized, or illustrated, especially when they go particularly well hand in hand with humor! Most people know that I’m an insanely humorous person, and perhaps that can also be classified a bit as a creative quality :D? Humor is next to music, my most important resource in life! In addition, I’m generally interested in questions of aesthetics of any nature and fashion is certainly a field worth mentioning, too. For example, from a socio-cultural and -psychological point of view, people’s style tells us a lot about their attitudes, mindsets, and creativity as part of their identity construction. I do like to deal with this kind of questions and simply love going shopping as well 😀

P:  Which is a thought experiment: as a DJ, you rely mainly on your hearing and your sight. Which of your senses would you highlight as the most important and why? Do you have any hobbies or activities linked to it?
R: I’d say that listening is the most important thing for me when it comes to DJing. As some may have noticed, I’m not the most interactive DJ, usually very concentrated and very much focused in my bubble – the training of my listening skills has been and continues to be an essential part of my craft as a DJ and my own evolution along the process. I can’t think of any other activities linked to it right now but since I’m a very sociable and communicative person, I believe that in general hearing is even more important to me than seeing. The idea of losing the ability of one or the other is horrible and pulls the rug out from under me, but if I had to choose, then I’d go for listening to continue to be able to be in touch and connection with others and to ultimately still being able to experience and enjoy music of course.

 

(Special thanks for English supervising to Kinga Sipos co-author!)

 

Linktree:

linktr.ee/rekanorazalan

 

Soundcloud / Insta / Resident Advisor:

https://soundcloud.com/reka-zalan

https://www.instagram.com/rekanorazalan/?hl=de

https://ra.co/dj/rekazalan-de 

 

Streams:

HÖR Showcase Live at Robert Johnson

Room Trax 2022

HÖR Showcase AMTK Radio 2021

Art bei Ton X MNMNT 2021

Involve & Friends 2020

HÖR Showcase ://about blank 2020

MNMT B2B THNTS 2020

 

Features / Interviews:

Quarantune Feature (2020)

DJ Mag (2021)

Voltage Feature (2021)

MNMNT Feature (2022)