Az elektronikus tánczene elképesztő tempóban változik, stílusok jönnek-mennek; egy ideig diktálják a trendet, majd kikerülnek a figyelem középpontjából. Új sorozatunkban ilyen egykor felkapott irányzatoknak nézünk utána jelenleg is aktív hazai képviselői segítségével. Elsőként a breakbeat aktuális hollétét és hogylétét igyekeztünk felderíteni, a Ninjabreakz szervezőcsapattól Krueger, valamint Ster bevonásával.

A breakbeat – értsd hangmintázott dobkiállás – mint zenei elem kezdettől jelen van az elektronikus tánczenében, és annak gyakorlatilag minden szegmensében, továbbá nem egy stílus alapját képezi a breakbeat hardcore-tól és a big beattől a jungle/drum’n’bassen át a UK garage-ig és a dubstepig. De a kifejezetten törtütem-alapú tánczene igazi aranykorát a nu skool breakz irányzat jelentette, amely nagyjából egy évtizeden át, a 90-es évek végétől a 2000-es évek második feléig hódított a klubokban. Krueger is ebben az időben fedezte fel magának, a drum’n’bass közvetítésével. Akkoriban pár helyen bevett szokás volt, hogy a nagyteremben drum’n’bass, a kisteremben breakbeat szólt” – emlékszik vissza –  „és hamar rájöttem, hogy tetszik az, ami a kisteremben szól. Ami mindig is megfogott a breakbeatben. hogy ugyanolyan dinamikus, mint a drum’n’bass, csak lassabb, de bulizni ugyanúgy lehet rá.”

A Kruegernél néhány évvel fiatalabb Ster számára szintén a drum’n’bass partik kisterméből kiszűrődő „elsőre furcsán lassabb, de mégis a nagyteremhez illeszkedő zenék” jelentették a belépőt a breakbeat terepére. „Utána a Tilos Rádió Ablak-A-Dubra műsorában Fine Cut Bodies és Naga mixein tanultam bele jobban a stílusba, hiszen akkoriban olyan meghatározó nevek is megfordultak náluk, mint Adam Freeland, B.L.I.M., Chris Carter és még sorolhatnánk. Aztán az igazi áttörést Rennie Pilgrem VOLT Fesztiválos fellépése hozta számomra; akkor határoztam el, hogy DJ-ként ebbe az irányba megyek tovább” – meséli saját breakbeat-története kezdeteiről.

A 00-ás évek első felében a nu skool breakz itthon is roppant népszerűnek számított, „mert az volt akkor a ’bulis’ zene” – véli Krueger. „Fesztiválokon is simán betódultak az emberek bármilyen színpadra, ha ott ez szólt, mivel a nu skool breakz nagyon csábítóan hatott.” Budapest a nu skool breakz komoly bástyájának számított; egymást érték az ilyen stílusú bulik Budapesten, a kisebb-nagyobb szervezőcsapatok jóvoltából, és egymásnak adták a kilincset a stílus legnagyobb külföldi nevei.

Krueger

Ster szerint „a stílus megjelenésének és betörésének talán legfontosabb csatornája a Tilos Rádió volt, hiszen ott futottak az olyan műsorok az Ablak-A-Dubra mellett, mint a Mustbeat Show Clairvo és Nixon vezetésével, és persze Palotai Zsolt Jövőzenéje. A rádió mellett nagy szerepe volt a lemezboltoknak is, hiszen akkoriban még kb. sehol nem járt az online zenevásárlás, ezért legfőképp a Deep és a Trancewave hírleveleiből értesültünk, hogy milyen megjelenések érkeznek egy-egy héten, aztán lehetett lecsapni a lemezekre e-mailben vagy telefonon, hogy tegyék félre őket.

Ami a parikat illeti, a drum’n’bass+breakbeat párosítások közül Krueger a Nowsound vs Chew The Fat! bulikat emeli ki Midlow és Erká szervezésében. „Meghatározó volt a szerdánkénti Rewind sorozat is, ahol ebben az időszakban a hiphop-breakbeat-drum’n’bass tengelyen mozgott Cadik és Palotai, valamint a Vida G, Vida L és Marka által vitt Allnightbreakz a Kultiplexben, és persze a Laki-féle Cinetrip. A Kultiplex-éra után jött a Corvintető és a Merlin, majd az A38 korszaka. Akkoriban jellemzően a Hypnosis (Grasshop és köre), illetve a Fresh ER csapata (Bergi és társai) szervezte a legjobb partikat, és ebben az időszakban kezdtünk el mi is rendszeresen bulikat csinálni. A Ninjabreakz nevet eredetileg egy alaklomra találtuk ki 2007-ben ami olyan jól sikerült, hogy a folytatás mellett döntöttünk, aztán az addig fő irányt jelentő Sound-O-Phonics drum’n’bass-bulik fokozatosan elmaradtak.” Máig emlegetett, legendás bulikból sem volt hiány. „Ami a teljesség igénye nélkül eszünkbe jut: Adam Freeland a West Balkánban a Kopaszi-gáton, Freq Nasty és Dave Tipper meglepetés back-to-back-je a Szigeten, Elite Force egész A38 Hajót meglebegtető szettje, és persze a Stanton Warriors vagy Krafty Kuts bármelyik fellépése az elmúlt 20 évben” – sorolják együtt.

A 2000-es évek második felétől a nu skool breakznek fokozatosan leáldozott, a breakbeat-központú tánczene eltűnt a radarról. Krueger úgy látja, „a hanyatlás oka talán a megújulás hiánya lehetett. Másfelé indultak el a producerek, kevésbé maradt meg önálló válfajként.” De nem tűnt el teljesen, inkább átalakult. Ster szerint „valójában sosem futott le a stílus, inkább csak beolvadt vagy inkognitóban élt tovább a manapság egyébként is jellemző zenei határterületeken. Az electro-house, majd később a dubstep és a trap térnyerésével bpm-ben egy kicsivel feljebb kúszott a középtempós tánczene, de ezután is sok olyan trekk született, amit például ’régi motoros’  előadók készítettek. Ott van például a Stanton Warriorstól a Turn Me Up Some, ami tempóban ugyan 130, hangzását tekintve viszont moombahton és UK garage stílusjegyeket is hordoz. Szóval, ezt az időszakot inkább fordulópontnak nevezném, ekkor indult el egyfajta konvergencia, amikor már kevésbé volt jellemző a törtütemű zenei stílusoknál az a fajta címkézés, ami előtte meghatározta, hogy éppen milyen zenét is hallgatunk, vagy milyen bulikba járunk.” És ezzel megérkeztünk cikkünk tulajdonképpeni témájához: mi történt a nu skool breakz után a breakbeattel, hol tart ma ez a zenei vonal?

Krueger: Én azt gondolom, hogy manapság a breakbeat stílusként már nem pont úgy van jelen, mint régen – olyan új önálló válfaj, mint amilyen a nu skool breakz volt, azóta nem alakult ki. Nincsenek már annyira jól elkülöníthető stílusjegyek a breakbeatben, mint régen, sokkal inkább az a jellemző, hogy a breakbeat afféle hibridként vegyül más zenei stílusokkal, pl. egy szám szerkezetében az egyik rész break.

Persze vannak új megjelenések, és minden tiszteletem azoknak a producereknek, akik képviselik a stílust és rengeteg energiát tesznek az új zenék készítésébe, hiszen nekik is köszönhető, hogy a stílus fennmaradt. A mai fiatal generációnak viszont már nem mond túl sokat ez a műfaj, amiért persze nem lehet hibáztatni őket, mert nem része a fősodornak. Pedig fontos megszólítani a fiatal közönséget is. Mi, amikor eddig ilyen bulit szerveztünk, inkább az idősebb korosztályt tudtuk megszólítani, akik korábban sokszor buliztak ilyen partikon, sokszor hallották az aktuális meghívott dj-ink szettjeit, és szeretnek nosztalgiázni. Tehát ilyen formában biztosan fennmaradt, mert sok szép emléket idéz fel az emberekben.

Mik ma a főbb trendek breaks vonalon, milyen új válfajok vannak? Kik ma a meghatározó dj-k, producerek, kiadók?

Ster: Szerintem a legmeghatározóbb előadók ma azok a producerek, akik tudják, hogy a breakbeat milyen fontos szerepet töltött be a törtütemű elektronikus zenék fejlődésében és térnyerésében, viszont a mai közönség más stílusok képviselőjeként, vagy akár a mainstream EDM előadók között tartja őket számon. Az egyik legjobb példa erre Skrillex, aki amellett, hogy véleményem szerint megkerülhetetlen figura az elektronikus zenében, a fél világot lázban tudta tartani az elmúlt hónapokban egy olyan zenével, ami igazából breakbeat, csak lehet, hogy rengetegen ezt nem is tudják – ez a RATATA című trekk. Vagy ott van a Boys Noize, akiről valószínűleg nem a breakbeat jutna először eszünkbe, nemrég viszont pont kijött egy zseniális electro breaks zenéje. De ide sorolhatnám még Wukit, aki az utóbbi időben a Beats I Can’t Release videóival megy nagyot Instagramon, miközben teltházakkal turnézik, és gyakorlatilag mindenféle bass music stílusban képviselteti magát, korábban pedig több breakbeat zenéje is volt. De mondhatnék jó pár drum’n’bass előadót is, akiknél nem ritka, hogy stílusok közötti átmeneteket, azaz lassabb bpm-mel vagy törtebb ütemekkel kezdődő, majd drum’n’bassben végződő zenéket írnak (vagy épp fordítva).

Ster

A Ster által említettek, valamint a stílus jelenleg is színen lévő megteremtői mellett hagyományosabb értelemben vett breakbeat legismertebb képviselői manapság a spanyolok (érdemes követni például az Elektroshok Records megjelenéseit), valamint az amerikai OnDaMike.

A stílus veteránjai mennyire „nosztalgiáznak”, vagy haladnak a korral? Kik azok közülük, akik ma is tudnak újat mutatni, vagy akár „leiskolázzák” a mezőnyt?

 K+S: Sok olyan régi név van, akik a mai napig aktívak, és nem csak „nosztalgia-bulikon” játszanak. Ilyen például Krafty Kuts, aki saját kiadóját újította meg nemrég, és számos stílusbeli határterületen ír, ad ki és promótál zenéket, illetve a szettjeiben is 100-170 BPM között mozog változatlan lendülettel. De említhetjük akár a Stanton Warriors formációt is, amely a breakbeat mellett régóta ismert a UK bass / garage jellegű zenéiről is; ők sem okoznak soha csalódást a bulikon, és zeneileg épp olyan jól megférnek mellettük az újgenerációs középtempós hazai arcok, mint a régi motorosok.

Mi jellemzi ma itthon ezt a vonalat: mekkora a tábora, van-e színtere, vannak-e új, fiatal producerek, készülnek-e ilyen zenék?

K: A két legnagyobb név a hazai szcénában, akik rendszeresen megfordulnak külföldön is, a mai napig képviselve a stílust és a magyar zenei tehetséget, a Beatman & Ludmilla duó – ők évről évre jelentkeznek új megjelenésekkel és a stílusokon átívelő mix-sorozatukkal -, valamint Kid Panel, aki nemrég Malagában lépett fel egy nagyszabású breakbeat bulin. Nem ritka, hogy a Beatport toplistáinak előkelő helyein is találkozunk velük.

Újgenerációs arcok közül pedig kiemelném Sonic Raint, akit alapvetően a drum’n’bass szcénából ismerhetnek, viszont több breakbeat zenét is írt már, illetve rendszeresen pörget is ilyen trekkeket a szettjeiben.

S: Szerintem partik szempontjából fix törzsközönsége már kevésbé, színtere viszont annál inkább van, elég csak a korábban említett zenei összeolvadásokra, stílusok közti átjárhatóságra gondolni. Amikor egy breakbeat zene a megfelelő pillanatban megszólal egy bulin, a közönség ma is ugyanolyan amplitúdóval reagál és bulizik rá, mint bármely más éppen aktuális stílusra. 

Benne vagyunk a húsz éves ciklusban, szóval lesz-e (vagy van-e) nu skool breakz revival?

K+S: Ha nu skool breakz revival nem is, de a breakbeat, mint a 130 BPM körüli törtütemeket átfogó fogalom abszolút jelen van és meg is fog maradni szerintünk az elektronikus zenei szcénában!

Hogy látjátok a breakbeat jövőjét, zeneileg illetve partik tekintetében?

 K: Hazabeszélve, mi a mai napig szervezünk breakbeat bulikat, a Ninjabreakz továbbra is azon fog dolgozni, hogy a régi arcok megtalálják a számukra ideális, nosztalgikus bulikat évente 3-4 alkalommal. Sohasem küldetésnek éreztük a partik szervezését, inkább szórakoztatni szeretnénk; egyszerűen csak jól esik ezekre a zenékre bulizni a mai napig, és úgy látjuk, mások is így vannak vele.

S: Emellett természetesen az új generáció képviselőit is szeretnénk megszólítani. A Ninjabreakz holdudvarába tartozó barátokkal közösen folyamatosan azon gondolkodunk, hogy milyen fellépőkkel tudunk számukra is érdekes zenei programokat kínálni. Ehhez egy fontos lépés, hogy edukáljuk őket arról, hogy mit takar manapság a breakbeat, ezért rövidesen elindítjuk a Ninjabreakz Spotify csatornáját, hogy ők maguk is hallhassák, hogy zeneileg mennyi mindent átsző a mai napig ez a rég elfeledettnek hitt stílus.

A zenei irányzatok változásával, megújulásával az én ízlésem is változott az évek során, de a breakbeat mindig szerves része volt, és az is marad az életemnek.

Krueger 5 megunhatatlan breakbeat kedvence:

Beatman & Ludmilla – Inka (Backdraft Remix)

Krafty Kuts (Feat. Tim Deluxe) – Bass Phenomenon

Plump DJs – Shifting Gears (Stanton Warriors Remix)

Adam Freeland – We Want Your Soul

Hedrock Valley Beats – How Do You Feel (Koma & Bones Vocal Remix)

Ster 5 aktuális „neo-break” kedvence:

Skrillex, Missy Elliott, & Mr. Oizo – RATATA

Boys Noize & Pilo ft. DEEVIOUS

Destructo – Renegade (VOLAC Remix)

Fred again.. x Swedish House Mafia (feat. Future)

Destroyers & Murix – What You Say

A Ninjabreakz következő hagyományos breakbeat bulija augusztus 19-én lesz az A38 tetőteraszán, Adam Freeland főszereplésével.
Facebook-esemény: https://www.facebook.com/events/139913812459399