Kimondhatjuk, napjainkra a zenészek jövedelmei egyre bizonytalanabbá válnak. Említhetnénk a karanténos időszakot, vagy éppen az egekbe szökő inflációt. Azonban a merch-árusítás közben pedig megbízható bevételként jelent meg.

Míg a hallgatóknak vitathatatlanul nem volt még ilyen jó dolga, a valóság egészen másként fest a zenészeknek. Csak, hogy hozzunk pár példát: a zenekészítési technológiák  egyre széleskörűbb elérhetése egyet jelent az új dalok számának növekedésével, így a nagyobb konkurenciával. (A közösségi média algoritmusai sem minden esetben könnyítik meg ezt.) És akkor még nem is beszéltünk az AI térhódításáról. Úgy tűnik, a dolgok csak romlanak, a streamelésből származó bevételek csökkennek, a művészek csupán 0,4 %-a képes fenntarthatóan megélni ezekből. Meglepő, de sokkal kevesebbet kapnak egy-egy megtekintésért, mint gondolnánk. Akár egy darab póló eladása is megegyezhet több tízezer streamelésből származó összeggel.

Nyilvánvalóvá vált, a zenélés önmagában már nem kifizetődő. Viszont egy dolog egyre inkább, a pólók eladása. Ez így elég furcsán hangzik, de már régóta bevett szokás  a “mörcs-biznisz” működtetése, ezáltal a zenészkarrierek életben tartása.

Hogyan tud egy zenész sikeres “mörcs-bizniszt” futtatni?

Először is, az egész elkötelezettség kérdése. Időigényes, nem fog rögtön pénzt teremni. Maga az időzítés is lényeges, ezért történhet meg például, hogy egy jelentősebb Spotify hallgatói eléréssel rendelkező zenész belevág és egyszerűen mégsem lesz elég bevétele. A válasz a kialakult rajongói bázis hiányában, így a kevés eladási számban rejlik. Tehát ezeknek megléte is kulcsfontosságú, innentől kezdve egy fő szabályt kell betartani: ne adj el silány termékeket. Amúgy is nehéz megtalálni azt a bizonyos határt, mikortól sok egy saját merch promotálása és mikor kevés. Ezen csak ront, ha maga az előadó sem tud nyugodt lelkiismerettel a hirdetések mögé állni, ráadásul negatív kritika is éri.

(Visszatérve a rajongókra és igényeikre, SOPHIE az első, PRODUCT című megjelenésének megünneplésére egy titokzatos szilikon ajándéktárgyat dobott piacra, amely nagyon hasonlított egy szexjátékra. Az azóta eltelt évek alatt a tárgy kultikus státuszt ért el és a szexualitás, a fogyasztói társadalom és a valóságtól való elrugaszkodás fizikai megtestesítőjeként van jelen, ami igencsak áthatja SOPHIE egész munkásságát.)

Hol tudnak az előadók értékesíteni?

Kezdjünk is a jól bevált, a fellépés helyszínén felállított “mörcs-asztallal”. Egy zenei produkció meghallgatása után szuper módja ajándéktárggyal hazavinni valamennyit az este varázsából. Az egy másik kérdés, van, amikor a fellépésnek otthont adó hely felszámol részesedést, így kevesebb lesz az előadó profitja. Van lehetőség webáruházakban is eladni, vagy egy céghez kapcsolódni, de itt újból előjön az előadó bevételének csökkenése.

Hogyan nézhet ki a jövőben a zenei merch?

Nos, a művészeknek egyébként is fontos, hogy a megszokottól eltérően tudjanak gondolkodni. Nincs ez másként a merch tárgyak esetében sem. Míg egy DJ mindig is nehezebben tudott eladni pólókat, annál inkább megnyílt a kereslet más típusú termékekre. Vannak olyan DJ-k, akik márkás felszerelést és sample pack-et bocsátanak eladásra. Ez egy szuper lehetőség, hiszen a hallgatók között szép számmal akadnak olyanok, akik maguk is DJ-k. Ez valószínűleg bővülni, változni fog – már most láthatunk példákat arra, hogy a divatvilág keveredik a DJ-kultúrával, amit legjobban két női DJ, a dél-koreai Peggy Gou-KIRIN kollekciója és a lengyel VTSS-A Better Mistake divatcéggel közös kapszulakollekciója reprezentálja.

Forrás: [Resident Advisor]
Photo credit: AI artwork: Ana Carolina Laurindo