Fehéroroszország elektronikus zenei színteréről igazán kevés információval rendelkezik egy átlagos európai zenefanatikus. Az ország politikai berendezkedése, valamint a törvénykezés drákói szigora nem igazán kedvez a pezsgő lokális underground közösségek kialakulásához, amik akár csak a környékbeli országokat is jellemzik. De még így is akadnak néhányan, akik ebben a nehéz helyzetben is kitartanak. Néhány évvel ezelőtt már írtunk egy cikket a helyi elektronikus zenei szcénáról, amelyhez érkezett egy hozzászólás, miszerint az írásban feltüntetett információk már nem állják meg a helyüket. Mint kiderült, a budapesti éjszakában jól ismert, ma már Svájcban élő Daesmith személyes érintettsége révén (belorusz a felesége) nagyon is képben van a helyi viszonyokkal. Ezt a ziccert pedig semmi esetre sem szerettük volna kihagyni, így aztán megkértük, hogy hozzon össze minket egy helyi arccal. Még így sem volt egyszerű dolga, ugyanis a helyi sajátosságok miatt nem szívesen adnak interjút a Minszkben élő elektronikus zenei fanatikusok. Akármennyire is próbálkoztunk, több kényesnek ható kérdésünk maradt megválaszolatlan. Óriási dolog, hogy még így is sikerült olyas valakit találni Konstantin személyében, aki az első kézből kíséri figyelemmel a hely közösség alakulását.

Először is kérlek  mesélj magadról egy kicsit!

Konstantin-nak hívnak, Fehéroroszországban születtem és itt is nőttem fel. 2012 óta írok zenéket Kostya Outta néven, ezzel egyidőben kezdtem DJ-ként is tevékenykedni. A kezdetekkor leginkább a fővárosban, Minszkben zenéltem, később  aztán Ukrajnában, Litvániában, Lettországban, Oroszországban, Lengyelországban és Németországban is lehetőségem nyílt színpadra lépni olyan előadókkal, mint például Sander van Doorn, Aly & Fila, Westbam, Robert Babicz, wAFF és Dmitry Molosh. Mára nagyjából 100 megjelenéssel büszkélkedhetek, olyan nagynevű DJ-k szupportálják a zenéimet, mint Hernan Cattaneo, Guy J, Nick Warren, D-Nox, Tony McGuinness (Above & Beyond), Lane8, vagy éppen Sebastien Leger.

Kostya Outta

Mikortól számítjátok a 0 óra 0 percet? Mikor kezdődött éledni a belorusz elektronikus zenei szcéna?

Az egész a ’90-es évek közepén kezdődött. Ekkor rendezték Minszkben az első techno bulikat. Kezdetben helyi DJ-k játszottak ott. A helyi szcéna úttörői között olyan nevek találhatók, mint I.F.U, Kon, DJ Paliyony, DJ Yarik, DJ MayDay, DJ Top. Néhányan közülük még mindig foglalkoznak a zenéléssel. Barátaim, akik akkoriban már jártak bulizni, azt mondták, hogy a klubok általában nyirkos sötét pincék voltak villódzó fényekkel, bár helyett pedig simán csak dobozos sört árultak. Később, az ezredforduló környékén, amikor az ország gazdasága a Szovjetunió összeomlása után lassan talpra állt, egyre több DJ-t kezdtek hívni Fehéroroszországba külföldről is.

Kostya Outta

Kik voltak ők, milyen stílus volt akkor az uralkodó?

Ma már kicsit nehéz megmondani, kik voltak az első úttörők külföldről, de a 2000-es években rengeteg DJ látogatott Fehéroroszországba. Először is voltak olyan jól ismert nevek, mint Eric Prydz, Sebastien Leger, M.A.N.D.Y., Mylo, Paul Thomas, Tiefschwarz, D-Ramirez, Tiesto és számos művész érkezett olyan nagynevű kiadóktól, mint például a Kompakt, Get Physical, M-nus, Plastic City , Diynamic és mások.

Milyen napjainkban a helyi drogpolitika?

Fehéroroszországban ez nagyon szigorú. Nem olyan kemény, mint Kínában, ahol szélsőséges büntetést alkalmaznak, de ennek ellenére, miután mérlegelték az előnyöket és hátrányokat, az emberek inkább az alkoholt részesítik előnyben a bulikon. Szerintem az extrém szigor is hozzájárul ahhoz, hogy a klubkultúránk nem túl fejlett, főleg napjainkban.

Boris Brejcha

Létezik olyan, mint klubkultúra regionális vagy országos szinten? Vannak heti rendszerességgel klub események és ehhez kapcsolódó közönség?

Nagyon szívesen emlékszem vissza azokra az időkre kb. 10 évvel ezelőtt, amikor olyan nagy neveket tudtunk Minszkbe csábítani legalább havi egyszerl mint például Rodriguez Jr., Catz’n. ‘Dogz, Phonique, Roberto Rodriguez, Jody Wisternoff, Robert Babicz, Tigerskin, Kolombo, Jimpster, Marc Romboy, sőt még Boris Brejcha is. Olyan szubkultúra virágzott akkoriban, aho elsősorban minden csak a zenéről szólt. Később, 2021 elején volt igazán jó esély a kultúra és a közösség újraélesztésére, ugyanis errefelé nem volt lezárás a covid miatt, így valószínűleg Fehéroroszország volt az egyetlen ország a világon, ahol legális partikat rendeztek. Ez az év olyan művészeket hozott Minszkbe, mint Innellea, Magdalena, Adana Twins, BOg, Toto Chiavetta, GHEIST, Malandra jr., The Organism és még sokan mások. Ez egy aranyév volt a fehérorosz klubkultúra számára, de 2022-ben mindez véget ért. És most már csak kis helyszíneink vannak, ahol többnyire helyi művészek lépnek fel – Modul, Manon, Proletarijat, Tumany, Chayniy Pianitsa – hogy néhányat megemlítsek.

Robert Babicz

Kik azok a fehérorosz előadók, akik már hírnevet szereztek a nemzetközi porondon?

Korábban Kelet-Európa és az EU között sokkal erősebb volt a kapcsolat, azokban az időkben több fehérorosz név is szerepelt a nemzetközi porondon. Manapság alig néhány nevet tudnék megemlíteni. Ilyen például Dmitry Molosh, aki a világ egyik legismertebb progressive house művésze, valamint Elena Sizova-t, aki techno DJ és producer. Végül, de nem utolsósorban az Incláme srácokat, akik régebben a tanítványaim voltak, és manapság olyan erős megjelenéseket adnak ki a kezükből, hogy már az Afterlife is felfigyelt rájuk.

Melyiket tartod jelenleg a legnépszerűbb „underground” elektronikus zenei stílusoknak és mi lehet ennek az oka?

A legnépszerűbb műfajok Fehéroroszországban napjainkban az indie dance és a melodic techno. A mainstream bulikat leszámítva a legtöbb helyen ezeket játsszák a DJ-k a fővárosban. Szerintem a fő ok az, hogy az éjszakai élettel foglalkozó emberek közül sokan elhagyták az országot az elmúlt évben. És ez a két műfaj jobban érthető a széles közönség számára. Ráadásul ezek a műfajok szinte minden hangrendszerrel jól szólnak 🙂

Miben különbözik az elektronikus zenei szcéna Minszkben az Ön országának más régióitól? Vannak olyan egyedi jellemzők vagy effektusok, amelyek „vidéken” (Minszken kívül) alakítják a hangzást?

A fehérororsz underground mozgalom nagyrészt kizárólag Minszkre korlátozódik. Más városokban csak elvétve találkozunk elektronikus zenével. Ilyen például a grodnoi Bar Son, a Boriszovban található Bar Jumanji. A jelenlegi körülmények ismeretében a legnagyobb siker az, hogy néhány elhivatott arc továbbra is kitart, és hosszú évek óta nem változtatnak a zenei irányvonalon. Őszintén tisztelem őket emiatt.

Mennyire támogatja a helyi zeneipar az elektronikus zenét? Vannak olyan szervezetek, kiadók vagy közösségek, amelyek aktívan népszerűsítik és támogatják az elektronikus művészeket?

Bizonyos promótereknek sikerült felépíteni valamekkora törzsközönséget az általuk szervezett bulik köré. Létezik nálunk egy olyan megmérettetés is, mint az „Open Belarusian Electronic Music Adward„, ahol több műfaj is bemutatásra kerül, miközben helyi előadókra, rendezvényekre és megjelenésekre lehet szavazni. Még mindig jobb, mint a semmi. De hiszem azt, hogy jó dolgok várnak a helyi elektronikus zenei közösségre. Egészen egyszerűen most még nincs itt ennek az ideje.

Mit tanácsoltok azoknak a feltörekvő elektronikus zenei előadóknak Fehéroroszországban, akik szeretnének nyomot hagyni a szcénában? Vannak-e olyan lépések, amelyeket megtehetnek láthatóságuk és lehetőségeik növelése érdekében?

A személyes kapcsolatok, ismeretségek sok mindent eldöntenek világunkban, ez alól Fehéroroszország sem kivétel. Ezért azt javaslom, hogy ne ülj otthon, hanem menj el bulizni, ismerkedj meg DJ-kkel, oszd meg velük a zenédet. Bizonyára fogsz találni olyanokat, akik már nagyobb tapasztalattal rendelkeznek és szívesen segítenek.