Február 29-ig lehet pályázni a Telekom Electronic Beats által immáron harmadik alkalommal kiírt megmérettetésen. A SZELEKTOR idén már négy kategóriában (pop-, klub-, kísérleti zene és short video) várja a pályaműveket. Mindenképp érdemes próbálkozni, hiszen az értékes tárgynyereményeken fontos visszacsatolást és nagy lökést adhat a pályázat a díjazottak karrierjében. Az elmúlt kiírások alkalmából pedig bebizonyosodott, hogy utánpótlásból nincs hiány! Mi elsősorban a „klub” kategóriára fókuszálunk, ide jönnek a táncparkettre íródott elektronikus zenei szerzemények. Az elmúlt évek díjazottjai közül ezúttal CVRDWELL, Daniel Meister, Onisoris és 5071-t kérdeztük akik készségesen meséltek a díjnyertes zenék keletkezéséről, és arról, hogy mire érdemes odafigyelni a jelentkezőknek. Vesztenivalója senkinek sincs. A legrosszabb amit tehetsz, ha nem pályázol. Hajrá!
Mióta foglalkozol zeneírással? Milyen eszközöket használsz a producerkedés során? Mesélj a díjnyertes track keletkezéséről!
CVRDWELL: Körülbelül 17-18 éve, nem is tudom pontosan. Igazából már gyerekkoromban is próbálkoztam kezdetleges szoftverekkel.
Moduláris szintetizátorokat, Sequentix Cirklon hardver szekvenszer, Buchla Easel Command 208C, Elektron AnalogRytm, Octatrack MK2, Digitone, Sequential OB-6, Strymon pedálok, Iotine Core 3 filterbank, torzító, Culture Vulture csöves torzító, Elysia Xfilter és Xpressor 500, Ableton beépített effektek, DMG Audio, Fabfilter, Unfiltered Audio, Soundtoys plugin-eket. Természetesen nem mindet használom egyszerre, de ez nagyjából az eszköztár, ahonnan szemezgetek.
Daniel Meister: Kb. jó 10 éve kezdtem bele, a pontos idejét nem is tudom. Sokféle “kütyüt” használok abletonon belül és kívül is. Pl: microKorg, Elektron Digitakt és persze a pluginek. A díjnyertes zene a jammelésből született , próbáltam kicsit mást írni mint a szokásos.
5071: 2022 óta fogalkozom zeneírással, abletont használok azon belül csomó sequencert, illetve egy AKAI MPK Minit meg egy Novation MiniLaunchpadet.
Onisoris: Körülbelül a 2010-es évek elejétől kezdve foglalkozom elektronikus zenével. Az első bulijainkról találtam infót a Resident Advisor-on, „Thousands ways of dub” néven futott a bulisorozat a Cökxponban, ahol főként oldschool dubstep, trap és dnb zenéket pakoltunk. Ezt az időt követően volt egy kis szünet, kihagyás egyetem és külföldre költözés miatt, majd hazaköltözés után kb. 2020-tól megalapítottuk a „RAVEU” kollektívát két másik barátommal, akikkel ezt követően a techno világát erősítettük mind az illegál bulik terén, mind pedig a hazai klubbokba szervezet esesmények terén. Anno, amikor kezdtem ezt az egészet 1 db laptomom volt, azon zenéltem… Ez sokszor ma sincs másképp, de azért az évek során beruháztam hangszerekre is. Jelenleg Elektron Octatrack és Analog Four eszközökön kreatívkodom.
Hogyan zajlik nálad a zenekészítés folyamata? Mesélj a díjnyertes track keletkezéséről!
CVRDWELL: A sound design nagy része moduláris szintetizátoron történik, sokszor a számok felépítése is. Általában hangulat, vagy ötlet függő, hogy a teljes zenét külső eszközökön veszem fel élőben, vagy sávonként Ableton-ban és még utánna újra mintázom (resampling), gyúrok rajta. Az utómunka közösen a DAW-ban és külső eszközök történik, pl Elysia 500-as modulok, Culture Vulture csöves torzító stb., ezeket legfőképpen „színezés miatt szeretem”. Előszeretettel variálom a munkafolyamataimat, sok inspirációt tudnak adni az így felmerülő szerencsés, vagy szerencsétlen véletlenek. Persze az is megesett már, hogy olyan passzban voltam, hogy egy ötletet minél gyorsabban, kizárólag „in the box” valósítottam meg.
Daniel Meister: Általában a dobokkal kezdem meg a zenét, aztán samplingezés vagy próbálok valami dallammenetet kitalálni, ha ez megvan akkor basszus és már sínen is vagyok , ha idáig el jutok akkor szinte már magát írja a zene . Persze ez az út időben változó A díjnyertes zene a jammelésből született , próbáltam kicsit mást írni mint a szokásos.
5071: Amikor elkezdtem Abletonnal foglalkozni nagyon sok segítséget kaptam itthoni producerektől, hogy mikre figyeljek oda 1-1 track elkészítésénél! Igyekeztem megfogadni tanácsaikat illetve, 1-2 producer masterclass kurzusát sikerült megvásárolnom, ami számomra egy tökéletes kiinduló pont volt! Hogyan építsem fel a track-em illetve milyen elemekkel lehet színesíteni!
Onisoris: Nálam mindig vagy délután vagy az esti órákban leülve egy kis játékkal kezdődik az egész. Írok egy beat-et, amire hangokat pakolva általában már viszi magát a dolog, vagy dallamok feljátszásával kezdem, amiket addig csavargatok míg egy olyan hangzást el nem kapok, ami ihletet ad a körítés (dobok, kísérők, fx-ek stb) megírásához is. Ez nálam mindig egyfajta építkezés. Keresek / kitalálok valami alapot, amit aztán kiépítek minden szükséges részlettel. A díjnyertes trekkjeim is így készültek. A „Stalagmites” című trekkem legelső részét is a dübögő kick és az arra ráfekvő torzított basszus adta meg, majd az inspirált tovább. Megvolt az alap, majd különféle szinti játékok próbálgatása során alakult ki a végleges forma, mi mit kövessen mi után. A másik nyertes trekkem az „Aurora Polaris” esetén azonban egy vocal sample volt a meghatározó, amit addig-addig csavargattam, vagdostam, míg ki nem alakult egy tiszta kép arról, hogy valójában milyen ritmus alatt szeretném viszont hallani ezt a szintetizátorjaimmal együtt. Ennél a számnál így pont fordítva történt a dolog, megvolt előbb nagyjából a dallamvilág, amit csak be kellett ültetnem egy ritmikus techno alapba, hogy úgy lüktessen, ahogy elképzeltem.
Hogyan jellemeznéd pár szóban a díjnyertes zenédet? Mit gondolsz, mivel tudott felülkerekedni ez a track a többi indulóéhoz képest?
CVRDWELL: Talán éppen az élő karaktere (human touch), a nyers gépiessége foghatta meg a zsűrit, továbbá az, hogy meg sem próbált hasonlítani a legtöbb technohoz.
Daniel Meister: Először is szeretném megköszönni a Telekomos ‘brigádnak’ hogy részt vehettem és természetesen azt hogy bekerültem a legjobbak közé Ezt a tracket igazából nem a “dancefloor” ra terveztem ,nem is igazán tudom megfogalmazni hogy mi volt vele a cél! Talán ki írni magamból egy aktuális érzelmi darabot. És szerintem pont ezért érte el ezt az eredményt. Őszinte zenének nevezném ! Nem gondoltam volna hogy siker lesz, de nem is volt ez a célom, csak szerettem volna megmutatni.
5071: Magáról a track-ről pár szóban szerettem volna valami olyan tracket készíteni, ami picit gyorsabb tempójú, de mégis ilyen zajosabb elemekből tevődik össze! Aztán igazából csak csináltam akkor, ahogy jónak láttam aztán egyszer csak a „megszületett”. Hát ez jó kérdés, volt szerencsém jó pár pályázó trackjét hallani és amiket hallottam mind brutál erős volt, de azt hogy mivel nyertem el a zsűrik szimpátiáját, azt nem tudom nektek megmondani, lehet láttak benne valami érdekeset, ami nem hétköznapi.
Onisoris: Ha jól emlékszem volt a facebookon egy csoport, ahol sokan megosztották a be nem került zenéiket. Meghallgattam én is jó párat ott. Ezek alapján véleményem szerint a zenéim azért tudtak felkerülni egymást követően a válogatásokra, mert sikerült átadnom egy egyedi „onisoris” jellegű hangzásvilágot, stílust. A harmóniára törekedtem, az volt a cél zeneírás közben, hogy a sávok, ötletek, érjenek össze és alkossanak egy egész dolgot. Lehetséges, hogy ez sikerült és ezért tetszett a zsűriknek mindkét évben.
Mit üzensz az idei indulóknak? Mire érdemes odafigyelniük, hogy kitűnjenek a többiek közül?
CVRDWELL: Minél jobban vigyétek a zenétekbe önmagatokat. Formailag, technikailag nem szégyen hasonlítani a kedvenc zenéitekhez, mivel fontos tanulni más, tapasztaltabb producerektől, így lehet fejlődni, de nagyon fontos, hogy lehessen érezni a produkcióban a saját kreativitásotokat. Legyen meg a signature sound, amihez bátornak, kísérletezőnek kell lenni, rövid távon nem is kifizetődő, de idővel igen. Csak így lehet olyan zenéket írni, amik kiállják az idő próbáját és nem merülnek feledésbe a megjelenésük után két héttel. Ha ennek már a töredékére odafigyelsz, a zsűri értékelni fogja.
5071: Találják meg azt az egyedi hangzásvilágot, amiben a legkomfortosabban érzik magukat és abból próbáljanak meg valami olyasmit kihozni, ami egyik produceréhez sem hasonlít. Mondom ezt úgy, hogy jelenleg én is még mai napig keresem a hangzásvilágom! Meg egy másik jó tanács, amit én is úgy kaptam, hogy ha nem megy, az adott session ne görcsöljön rajta mentse el és zárja be és pihentesse egy kis ideig!
Onisoris: Azt üzenném, hogy ne legyen senki rest! Egy ilyen lehetőség nagy motiváció a „szoba zenészeknek”, akik lehetséges, hogy nem is próbálkoznának fellépésekkel. Ez egy lehetőség, amivel ha zenész vagy élni kell, sok-sok tapasztalatot ad, valamint az egész körforgásba való bekerülésnek ez egy nagyon jó lehetősége. Aki elhívatott, elszánt és megvan az a zenei tapasztalata, ami ahhoz szükséges, hogy a zsűrik észrevegyék a tehetségét, az mindenképp megtalálja az utat majd a színpadhoz!
Hogyan segítette elő a korábbi díjazás a pályafutásod további alakulását?
CVRDWELL: Úgy érzem, hogy a nevem eljutott sok olyan emberhez is, akik nem feltétlenül azokban a körökben mozognak, ahol én addig megfordultam heti szinten. Sokat változtatott a szcénán belüli megítélésemen is. Továbbá, én is megismertem sok értékes embert a pályázatnak köszönhetően, akikkel azóta is szerencsém van dolgozni valamilyen formában.
5071: Vidékiként sokat segített számomra a Szelektor. Ennek lezajlása után Turbinában is volt már lehetőségem játszani, illetve D9-ben is. De előtte is volt 1-2 lehetőségem Szegeden Sunder Klubban ahol ma már egy szuper csapattagja (Deflate) lehetek!
Onisoris: Nagyban segítette a munkám egyrészt azért, mert nagyon motivált maga a verseny, valamint azért, mert például a pénznyereményből vettem egy Ableton Push eszközt is. Ezenfelül pedig megismertem számos olyan embert a szcénából, akiktől sokat tanulhattam, valamint együtt is dolgozhattam. (ez itt a reklám helye)
Comments are closed for this post.