Interjú – Marco Bailey

Először is köszönjük, hogy időt szakítottál ránk. Márciusban bejártad fél Európát, felléptél az Egyesült Államokban, Peruban és a Bahamákon is. A naptáradat elnézve ebben a hónapban sem unatkozol. Hogy bírod?

Hogy őszinte legyek, picit fáradtan, de ne aggódjatok! Tele leszel szenvedéllyel és szeretettel Magyarország legjobb buliján, a Hyperspace-en!

Számos alkalommal játszottál már nálunk. Mik a benyomásaid az országról és a közönségről?

Budapest volt az első hely külföldön, ahol zenéltem. Ez még 1996-ban történt, amikor a mai sztárok egy része szerintem még meg sem született :) Ez még az E-Play (a későbbi Bank Dance Hall – a szerk.) nevű hely volt, azóta rengetegszer felléptem már nálatok, szinte minden évben legalább egyszer. Nagyon szeretem az országot, nagyszerű emberek és remek hangulat jellemzik a bulijaitokat és imádjátok a technot, nem pedig azt a szar EDM-t :)

Folyamatosan utazol, jut időd zeneírásra, ezen kívül saját kiadód, a MB Elektronics-et is menedzseled…

Igazából 2 kiadóm is van, a MBR Limited és a MB Elektronics, rengeteg zenét hallgatok a repülőgépen, amiket aztán élesben kipróbálhatok a fellépéseim alkalmából. Folyamatosan dolgozom a label-en, anélkül, hogy tonnaszámra jelentetnénk meg új zenéket. Vannak olyan kiadók, ahol hetente jönnek ki új megfelelések. Nem szeretem az ilyet, ez nem egy gyártósor.

A karriered kezdetén, egészen a 2000-es évek közepéig – akárcsak a legtöbb techno DJ – te is bakelitről zenéltél. Ma már minden digitális, akárcsak a MBE-megjelenések. Tervezel visszatérni a gyökerekhez, vagy ennek nem jött el az ideje? A dolgok jelenlegi állása szerint újra divatossá váltak a 12 inches bakelitek.

Igen, szoktam is lemezeket vásárolni, sok jó zene először csak bakeliten jön ki és néha meg se jelenik digitálisan. Ezért ma is szeretem a lemezeimet a pendrive-ommal keverni, semmi bajom azokkal, akik Traktort vagy Seratot használnak. Ez az új technológia, a nagy nevek tudják hogyan kell használni, csak azokat a srácokat nem szeretem, akik a sync gomb nyomogatásával válnak sikeressé, anélkül, hogy bármi tehetségük lenne. Viszont a szociális médiának, a menedzsereknek és – nyugodtan tegyük csak hozzá – a pénznek hála rendesen törnek előre. Sajnálatos dolog, de ez az igazság. Tudod, egy idő után már csak a döglött halak úsznak az árral :)

bailey

Milyen setupon játszol általában? Saját, 100%-ban live fellépésen nem gondolkoztál még? Hiszen annyi saját zenéd van, lenne miből válogatni.

Volt pár live act fellépésem még 2004-ben, amikor az első albumom megjelent a kiadómnál. De ezt ne úgy képzeld el, mint egy előre beprogramozott Ableton szett, hanem egy valódi live, dobossal, szaxofonossal stb. Nagy munka volt és elég nehéz volt kivitelezni az egyes helyszíneken. Szenvedélyem a DJ-zés, immáron 27 éve, és még ma is ugyanúgy élvezem minden egyes pillanatát, mint anno. A DJ-szetteket azért szeretem jobban, mert nagyobb szabadságot ad, azt játszhatod, amit éppen abban a pillanatban érzel. 3 CDJ 2000-ast, 2 lemezjátszót, Pioneer vagy Allen & Heath keverőt hazsnálok és EFX-et.

10-15 éve – amkor belekeveredtem ebbe az egészbe – hatalmas változások álltak be az e-zenei szcénában. A techno lelassult, utat tört magának az electro és a minimal. Mit gondolsz, hová fejlődik a techno a jövőben?

1988-ban egy kisebb klubba jártam szórakozni Belgiumban. Nem voltak példaképeim, megjelentem itt néhányszor, majd arra gondoltam, hogy szívesebben állnék a DJ-pult mögött, mint a tánctéren. Alig néhány hónappal múltam el 18, amikor elkezdtem DJ-zni. Néhány évvel később megjelent Le Grand Monsieur, avagy Laurent Garnier Acid Eiffel és Wake me up című szerzeménye. Ezek óriási hatással voltak rám! Mielőtt elkommerszesedett volna, trance-t is játszottam. Igen tisztelem az olyan előadókat mint például Paul Van Dyk, még ha ma már nem is játszom a zenéit.

Mely előadók inspiráltak a karriered kezdetén?

Az 1998-99 környéki techno DJ-k, mint például Jeff Mills, Claude Young, Hyperactive, Surgeon, Adam Beyer. Egy jó tanács: maradjatok szerények, ez nagyon sokat segít a jövőbeni munkák és kapcsolatok kialakításában. A techno állandóan változik és soha nem fog eltűnni a süllyesztőben, mint egyes stílusok! Jeff MIlls például már 20 éve is legenda volt és még ma is az! Ez mindent elmond. Nem sokan tudnak örökre megmaradni a csúcson.. Sokan igen magasra jutnak, de csak rövid ideig, az igazi művészet az, aki 20 éven át ott is marad!

Milyen tervekkel vágsz neki az idei szezonnak?

Szeretném tovább népszerűsíteni a MATERIA elnevezésű projektemet, a következő állomás Montpellier-ben lesz. Természetesen kiadóimat, MBR és MB Electronics is teljes erőbedobással menedzselem és lesz jó néhány felkérésem, illetve fesztiválfellépésem. Remélem hamarosan találkozunk!

Nagyon köszönjük és találkozunk április 22-én! 

 


Szólj hozzá!

Leave a Comment