A Mesterséges Intelligencia (Artificial Intelligence) jelenléte az elektronikus zenék piacán nem újkeletű, hiszen számtalan szolgáltatás/oldal/applikáció elérhető már a témában. Sokan már használják az új technika által nyújtott lehetőségeket, sokakat – főleg a nem használókat – pedig a téma morális oldala foglalkoztat inkább, avagy pótolhatja-e a spontán emberi jelenlétet a gépek előre programozott tudáshalmaza?
Mi kimondottan a hazai – régi és újvágású – producerek véleményére voltunk kíváncsiak az AI kapcsán: ki használta/használja/fogja használni, milyen tapasztalataik vannak és mit jósólnak, milyen hatással lehet ez az egész a globális zenepiacra. Öten – Kámán Viktor (Vic), Dobrocsi Krisztián (Forteba), Kajdi Krisztián (Kay-D), Topa Ferenc (SNYL) és Kucsera Domonkos vállalkoztak arra, hogy megosszák velünk gondolataikat.


Bánkúti Dani zeneipari szakértő, producer és tartalomgyártó pont a közelmúltban jelentetett meg a témában e-bookot („Zenélő algortimusok, avagy az AI jövője a zeneiparban” címmel), illetve több videós kontentjében fejtette már ki a véleményét a jelenségről. Ő nem látja olyan borúsan a helyzetet, inkább csak eszközként tekint az AI vezérelt programokra és nem helyettesítőként. Erről is beszél a „Fenyegeti vagy segíti a mesterséges intelligencia a zenészek munkáját?” című  Youtube videójában.


„Az AI meglévő adatbázisok alapján fércel össze teljesen új dolgokat. Emberek által készített dolgokból építkezik, ebből következik az is, hogy az AI-os zeneszerzés, inkább egy tool, mint egy helyettesítő eszköz. A zeneszerkesztés jövőjét, vagy akár a jelenét is inkább az AI által nyújtott segítségek tudják szerintem meghatározni, mintsem az, hogy az AI teljesen magától ír zenét és elveszi mindenkinek a munkáját. A dolog nem tart annyira előre, mint amennyire azt gondolnánk első körben. Egyedül ez egy célpiacot veszélyeztet: a stock zenék (háttérzenék, zenei aláfestések, reklámzenék) piacát.”



Kámán Viktor alias Vic, a Sonic Age egykori frontembere, a Budai & Vic formáció tagja, producer (aki a ’90-es évek kezdete óta zenészként és programozóként testközelből látott rengeteg technikai újítást) a következőket jegyezte meg a téma kapcsán:
Előddel (Császár Előd) beszélgettem a legutóbbi Fatboy Slim bulin. Szerinte pár év múlva annyi a producereknek, vagy legalább is egy AI is fog tudni pont olyan jó zenéket generálni, csak gyorsabban. Ma még biztos nem, de a fejlődés nem fog megállni- Mondjuk az lesz a kérdés, hogy lesz-e valami jó felület, vagy akármi, ahová be tudod dobni az ötleteidet, akár hangminták, akár dallamok formájában, illetve mennyire jól lesznek definiálva a stílusjegyek. Nehéz kérdés.

Dobrocsi Krisztián alias Forteba, akinek munkái olyan neves kiadókon jelentek meg, mint a Plastic City vagy éppen a Mole Listening Pearls nem feltétlenül van elragadtatva az új technikai vívmánytól.

— Én nem használom a mindennapi zenei munkában, nem szorulok rá, hogy mások zenéinek átlagolásából inspirálódjak vagy azokból használjak fel. Azoknak biztosan kiváló, akik még nem értenek rendesen a zeneíráshoz, vagy pl. gyorsan kell valami alkalmazott zenét legyártani reklámhoz stb. Bizonyára learatják a babért az AI segítségével a szokásos nagy nemzetközi sztár producerek, de nem hinném, hogy értelmes, alkotni vágyó zenészek egy AI-vel komponáltatnának zenét, de megértem ha valaki rákattan! Én túl boomer vagyok már ehhez.



Kajdi Krisztián alias Kay-D a hazai progressive house szcéna veteránja szintén több elemében megkérdőjelezi az AI jelenlétét a zeneírás folyamatában.
„Én nem használtam még semmilyen AI technológiát a zenekészítéshez, egy vokál generátor jól jönne néha, de amúgy nem érzem hogy szükségem lenne ilyesmire, ha mindent megcsinál a gép helyettem, az a flow rovására menne. Kíváncsiságból megnéztem hogy milyen AI zenekészítő szolgáltatásokat dob ki a kereső, zömében előfizetési díjért cserébe generálnak kész zenéket kiválasztott stílusban, vagy egyfajta szekvenszerként online lehet összerakni a zenét a felkínált sávokból. Olvastam több helyen, hogy az AI által generált zenék lassan kiszoríthatják az emberek által készítettet, és hosszabb távon látom is ennek realitását, mert a fogyasztói tudatosság sajnos nem jellemző széles tömegekre. Ma nyilván van egy hype is ezzel kapcsolatban, hogy azért hallgat meg egy AI által készített zenét valaki, mert csodálja a technológia fejlettségét, de amúgy mi értelme van? Ezernyi nagyon hasznos dologra lehetne használni a mesterséges intelligenciát, pl energetikai optimalizálásra, közlekedésszervezésre, stb, egy csomó társadalmilag hasznos dologra, de az, hogy hosszabb időtávon kitúrja a szakmából a zenészeket, és ezáltal rengeteg embertől elvegye a flow élményét, és az önmegvalósítás eszközét, káros és értelmetlen folyamatnak érzem. Nem értem az üzleti modellt sem, manapság nincs arról szó, hogy zenéhez hozzájutni költséges dolog lenne, szinte ingyen hozzáférhető minden tartalom, a producerek 99 %-a nem képes a zenéiből annyi pénzt se keresni, amely akár a megvásárolt felszerelések árát visszahozná. Ha az AI által generált zenék terjedése tendenciává válik, az a DAW-ok, VST-k, és a szintetizátorok piacát is megrengetheti.”


Topa Ferenc alias SNYL techno/indie dance producer, DJ, olyan magasan jegyzett kiadók lemezszerződéseivel a tarsolyában, mint a Sincopat, a Jeahmon! vagy a Katermukke. Ő mindenképp az óvatos optimisták szemszögéből tekint a mesterséges intelligencia térnyerésére.
„Pillanatnyilag az AI még semmi olyat nem tud, ami kihagyhatatlan lenne, ezért nem használom. Ugyanakkor biztos vagyok benne, hogy hamarosan, kb. 1 éven belül eljut olyan szintre, amikor elkezd beszivárogni a mindennapi zenélésbe és 2-3 éven belül érezhető hátrányban lesz az, aki nem használja. Nem zeneileg gondolom, hanem elsősorban workflow-ban. Ugyanúgy, mint a Chatgpt. simán lehet nélküle végezni bármit, ugyanakkor egy csomó dolgot felgyorsít, akkor meg miért ne. Az sem váltja ki a teljes munkafolyamatot, viszont néhány lépést sokkal egyszerűbbé tesz. Szóval nem félek attól, hogy elveszi a munkánkat, attól viszont igen, hogy egy ideig, amíg nem kerül a helyére a dolog, addig túlhasználjuk és rengeteg még az eddiginél is ötlettelenebb sablonprodukció fog megjelenni az olyan AI-k által, amik a kreatív folyamatba szólnak bele, pl. promptok által generálnak zenéket. Ezt persze majd a piac szabályozni fogja, szóval alapvetően optimista vagyok.”

Domonkos Kucsera producer, az Eternalism Records tulajának számára az érzelmek közvetítése a legfontosabb zeneíráskor, reményei szerint az AI megoldások nem filléresítik a kreatív folyamat ezen részét.
„A zene mély érzelmeket közvetít a hallgatóság számára, és ehhez a valódi emberi tapasztalások és érzések, megélések szükségesek, így tudunk igazán kapcsolódni a hallottakhoz. A mesterséges intelligenciából viszont hiányzik az igazi emberi tapasztalás és ezeknek a megélése.
Személyes tapasztalatom, hogy a saját érzéseimet, gondolataimat ültetem bele a zenéimbe, próbálom önkifejezni magamat. Inspiráció hiányakor, vagy ihletszerzésként megélem a mindennapokat, és próbálok az élet különböző területeiről meríteni. Biztosan lehetne segítségért fordulni számtalan mesterséges intelligenciához, viszont ezekkel pont a kreatív folyamatot váltanám ki. Ez idáig így én még nem fordultam ilyesfajta segítséghez. Bízom benne, hogy nem szorítja ki a humán kreativitást, és ezt mind a hallgatóság, mind a művészek hasonlóképp gondolják. Az alkotói folyamatok, az önkifejezés, az érzelmek és az egyéni látásmód olyan tényezők, amelyeket a mesterséges intelligencia nem tud reprodukálni. A művészek egyedi érzéseket és értékeket visznek be a munkáikba, amelyeket nehéz számítógépes algoritmusokkal lemásolni. A mesterséges intelligencia hasznos segítséget és keretet nyújthat bizonyos folyamatokban, ámbár az emberi kreativitást és az egyedi kifejezést remélem a jövőben sem fogja kiváltani.



Ahány ház, annyi szokás, a kérdést perdöntően az idő fogja eldönteni, vélhetően valamilyen konszenzusos megoldással előrukkolva. A pro és kontrák egymásnak feszülése csak a jó gyakorlatokkal és a két oldal – fejlesztők és szerzők – közötti folyamatos párbeszéddel optimalizálható.

A franciák nem engednének az MI-nek csak úgy!
A francia közös jogkezelő már korlátozná a mesterséges intelligencia hozzáférését az engedélyköteles zenei anyagokhoz. A napokban a dalszerzo.hu oldalán megjelent cikk szerint a „francia közös jogkezelő (SACEM) által képviselt művek felhasználása MI-fejlesztésre előzetes engedélyhez és külön megállapodáshoz lesz kötve”, mellyel nem a technológia lassítása, hanem a szerzők szellemi tulajdonának a védelme, az alkotók méltányos díjazásának elérése a jogkezelő legfőbb célja.