Az elektronikus zene története éjszakai klubokban, raktárakban, kocsmákban, sőt a strandokon íródott. Ezek a bulik szerte a világon – Londontól Chicagóig, Berlintől Goáig – hozzájárultak annak a kultúrának a fejlődéséhez, ami hétről hétre több millió embernek nyújt kikapcsolódást. És ez az, ami igazán nagyszerűvé tesz egy bulit: az érzés, hogy miközben táncolsz, forradalmi dolgok történnek körülötted. Gondoljunk csak Ron Hardyra a Muzic Box-ban, Alfredo-ra az Amnesia-ban, Sven Väth-re a The Omen-nél, Tony de Vit-ra a Trade-nél… a nevek és helyek legendaként élnek tovább. Ezek azok a DJ-k és azok a táncterek, ahol új hangzások, stílusok és szokások születtek. Összeszedtük a 10 legfontosabb bulit a 80-as évekből, az elektronikus zene hajnaláról (beleértve a rezidenciákat, a klubesteket és a tényleges helyszíneket).
MUZIC BOX
South Jefferson Street, Chicago. A néhai, nagyszerű Frankie Knuckles-t a house keresztapjaként ismerjük, akinek a chicagói Warehouse klubban játszott szettjei hozták el számára a világhírnevet. Knuckles 1977 és 1982 között tolta el a disco hangzást a house irányába. Ezt az utat folytatta az utódja Ron Hardy is, akinek rezidenciája alatt nevezték át a helyet Muzic Box-ra, és aki igazán megalapozta annak a stílusnak a jövőjét, amit ma house zeneként ismerünk. Itt nem lehetett alkoholt kapni, viszont annál jobban pörögtek a drogok. Ő játszott először „Acid Trax”-et és vált az olyan korai detroiti producerek példaképévé, mint példéul Derrick May. 1992-ben AIDS-ben halt meg.
THE BLITZ CLUB
Great Queen Street, London A Blitz Club, amelyet 1979 végén alapított Steve Strange (aki idén februárban halt meg), nagy hatással volt a popiparra. A Covent Garden egyik mellékutcájában posztpunkok generációjának adott otthont, akik vadul és gátlástalanul sminkeltek mindkét nem számára, miközben DJ Rusy Egan eurodisco, Kraftwerk és Bowie zenéivel kápráztatta el őket. Az 1980-as évek díszes ruhái leginkább a Blitz Kids-re épült, akik között ott van a Spandau Ballet, Boy George és Julia hercegnő is.
PARADISE GARAGE
King Street, New York City. A vitathatatlanul leglegendásabb éjszakai szórakozóhely 1977-ben nyílt meg, de igazán csak akkor lett sikeres, amikor az amerikai közönség 1979-ben hirtelen a diszkó ellen fordult. A new yorki klubok visszamentek a föld alá, és DJ Larry Levannel a fedélzeten megindult valami egészen különleges kozmikus utazás az elektronikus zene oltárán a helyszín híres falfestményei előtt.
THE WILD BUNCH
The Dug Out, Park Row, Bristol. 1994-ben a Mixmag volt az, ahol megalkották a trip hop kifejezést, ami egyesítette a dubot, a hiphopot, a soult és az elektronikát. De az eredete már egy évtizeddel korábbra is visszavezethető. Mark Stewart a punk egyik ikonjának számított, ő volt az aki korai hip-hop kazettákat hozott vissza New Yorkból, amelyeket odaadott Robert del Najának, aki a Wild Bunch nevű partykollektívát vitte DJ Grant Marshall-lal együtt Bristol egyik underground pinceklubjában. A két úriembert 3D és Daddy G néven ismeri a világ, miután megalapították a Massive Attack nevű zenekart.
ALFREDO AZ AMNESIA-BAN
San Rafael, Ibiza. Amikor Alfredo Fiorito író és promóter 1976-ban elmenekült az argentin fasiszta junta elől, zenei ízlését eleinte még Jethro Tull és a progrocck határozta meg. 1984-re az Amnesia DJ-je volt, ez az akkori elbűvölő, szabadtéri, tengerparti helyszín még nagyon különbözött attól, ahogyan ma ismerjük a klubot. A korai house szetteket reggae, oddbball pop és a „The Pink Panther Theme” jellemezte, de mellette olyan hangzásvilágot hozott létre, ami tökéletesen illeszkedett a szigetre jellemző hedonizmushoz. Ezzel szemben a brit klubokban akkoriban még sokkal inkább a nyers hangzás dominált. Aztán minden megváltozott, amikor hat dél-londoni srác ellátogatott a szigetre…
SHOOM
Fitness Centre, Southwark Street, London. Az előbb említett hat srác egyike Danny Rampling volt. Menyaszonyával, Jennivel 1987-ben hozták létre a 300 fővel futó izzó hangulatú rendezvényüket. Akkor még nem is sejtették, hogy az ibizai élmények újra átélésére tett kísérletük a zenetörténelem egyik fontos állomása lesz. Egy éven belül az általuk használt mosolygós figura lett az éledező acid house kultúra logója. A Shoom rendezvényei utópisztikus világot hoztak létre, ahol mindenki szeretett mindenkit és patakokban folyt az MDMA. A többi már történelem.
NUDE
The Hacienda, Whitworth Street, Manchester, Az 1954-es születésű Mike Pickering olyan nagynevű együttesekkel és zenészekkel dolgozott már együtt, mint például a Kasabian vagy Calvin Harris. Ellőtte viszont a manchesteri éjszakai élet kulcsfigurájának számított. A legendás Hacienda 1982-ben kezdte meg működését a New Order hathatós támogatása mellett, Mike pedig 1986-ban indította el a Nude névre hallgató, pénteki sorozatát. Bőven megelőzte a korát, electro/industrial funk szettjeit korai house zenékkel színesítette. A tánczene hipnotizálta a várost, és gitárzenekarok egész sora – Happy Mondays, Stone Roses -jött létre ebben az időben. Manchester végérvényesen elhelyezte magát a zenetörténelem világtérképén.
RAGE
Heaven, Charing Cross Road, London. A Rage elnevezésű rave night-ok 1989-ben indultak Colin Faver és Trevor Fung főszereplése mellett. 1991-ben egy Fabio & Grooverider nevű páros vette át a kisterem rezidenciáját. És akkor történt valami. A brit breakbeat hardcore, az R&S stílusú techno és a ragga/dub ízű dallamok keveréke új irányba terelték a szcénát, különösen 1993 körül, amikor az ütemek és a bassline kétszeresére gyorsult. A Jungle – később drum & bass néven ismert – volt az első kizárólag brit eredetű klubhangzás.
THE OMEN
Junghofstraße, Frankfurt. Sven Väth 1988-ban az egyik legnagyobb popzenei csillagnak számított az OFF nevű formációjának köszönhetően. Egy ibizai utazás azonban felnyitotta a szemét a DJ-zés előtt. Michael Munzing és Mattias Martinsohn segítségével létrehozott egy klubot, ahol a techno és trance dominált. Az olyan látogatók, mint Casper Pound – más néven The Hypnotist – visszavitték a hangzást Nagy-Britanniába, míg Munzing (SNAP-ként!) és Martinsohn (az Eye Q és Harthouse kiadók üzemeltetője) elterjesztette az egész világon, ahogyan természetesen Väth is. Az Omen 1998-as záróbulija akkorát szólt, hogy az utca is megtelt fiatalokkal, a rendőrség pedig inkább lezárta az utcát és hagyta őket bulizni.
TRADE
Turnmills, Clerkenwell Road, London. Ez volt az első heti rendszerességű klubest, ahol a meleg afterkultúra és a house / techno találkozott. A klub ötlete Laurence Malice promóter fejéből pattant ki, az after vasárnap hajnali 4-től délután 1-ig tartott. A 90-es évek elején a DJ-k techno-rave-et játszottak hi-NRG-vel színesítve. Tony de Vit (aki 1998-ban halt meg) volt a legkedveltebb rezidens, de Fergie és Smokin’ Jo is innen indult.
Forrás: [Mixmag]
Comments are closed for this post.