Ennyit fejlődött a DJ-technika 40 év alatt!

1976

1976 első ránézésre már igen csak régen volt, de a hasonlóságok közelebbinek tűnnek, mint gondolnád. 40 évvel ezelőtt még csak az igazán kiváltságosak zenéltek bakelitről, ugyanakkor a hatóságnak eltökélt szándékában állt abban az időben, hogy minden klubot bezárjon. Ismerősen hangzik? Ilyen volt például a virágzó new york-i szcéna egyik klubja, a David Mancuso által irányított The Loft. Akkoriban sajnos még nem volt se Twitter, se #SaveTheLoft hashtag, a klubok ugyanakkor évtizedekre lefektették az alapot, hogyan kell egy DJ-nek játszania. Ugyanakkor a korszak leghíresebb helye, a Paradise Garage csak egy évvel később nyitotta meg kapuit, illetve a korszak zsenije, Larry Levan is még egy másik klubban zenélt, amit Reade Streetnek neveztek. De Larry Levan nem csak DJ volt, hanem klubspecialitsa, aki a lehető legalaposabban mélyült el a hangrendszerek és az akusztika rejtelmeiben.

Középen volt egy Bozak mixer, mellette mindkét oldalon 1-1 (bizonyos esetekben összesen akár 3) lemezjátszó. A Technics 1100 vagy 1200 volt a leggyakoribb keverő a kisebb diszkókban, de a legnagyobb nevek, mint például Levan vagy Mancuso a Thorens féle T125-t preferálták. Ez utóbbi egy német márka, ami arról volt híres, hogy sokkal nehezebb volt rajta keverni. „A legtöbb DJ mind azt akarta, ami Larry-nek volt a pultján, de ha túl keményen fogtad meg a Thorens-féle tányért, akkor az egész lejátszó megállt” – emlékezett vissza Joey Llanos, a Garage akkori hangmérnöke.

CD és pendrive helyett akkoriban a DJ-k az orsós-tekercses Technics 1505-re támaszkodtak. Rengeteg órát töltöttek a DJ-k a szalagok vagdosásával és összeillesztésével, hogy meghosszabbítsák a kiállásokat vagy akár több zenei részt faragjanak egy számból, amelyek megbolondítják majd a táncparkettet. 

1986

Egy évtizeddel később New York kultikus helye, a Paradise Garage megindult a lejtőn. A Levan által vezetett diszkóban hírességek sora csatlakozott többségében homoszexuális és etnikailag változatos közönséghez. Ugyanakkor a drogok és az AIDS megjelenése vezetett oda, hogy végül egy év múlva bezárták a klubot. A pult megmaradt a vájtfülűek templomának eszközök széles tárházával, amellyel játszani lehetett. A keverőpult és a szalagos lejátszó még mindig megmaradt, a Bozak mixert egy Urei 1620-as váltotta. Az egyedi tervezésű design crossover megengedte Larrynek hogy javítson az adott frekvenciákon. A DBX Boom Box lehetőséget adott arra, hogy növelje a basszust, miközben egyéb speciális eszközök – mint például az Acoustilog képjavító lehetőséget adtak neki arra, hogy egy track térhatásával játsszon, az Deltalabs Acoustic Computer segítségével pedig delay és reverb hozzáadása volt lehetséges. Eközben a tengeren túl, Manchesterben a Mike Pickering nevével fémjelzett legendás Hacendia klub (ami később az Egyesült Királyság legjobbjának volt kikiáltva) DJ-pultja kevésbé volt olyan jól felszerelve, mint a new york-i társa. Bár látott rosszabb napokat is. 1983-ban a pultot a színpad oldalánál rejtették el, ahonnan alig lehetett látni a közönséget. Akkoriban egy elavult Aqwil keverőt használtak, amiről hiányzott a hangerőszabályozó. Volt helyette két automatikusan működő keverőgomb, amik vagy azonnal átugrottak, vagy pedig lassan váltottak egyik csatornáról a másikra. A 80-as évek közepére aztán sikerült ezeket a dolgokat orvosolni, amikor áthelyezték a pultot, illetve a Formula Sound Pm-80-as mixer megjelenésével. Ennek forradalmasításával a rezidens képes volt mixelni különböző stílusokat az EQ-k és a hangerőszabályozók segítségével. 

Mike Pickering

 

1996

Az elektronikus zene a 90-es években ért a csúcsra. Az acid house korszaka véget ért, de az olyan DJ-k mint például Sasha vagy Tony de Vit szupersztároknak számítottak. Számokat mixelni sokkal fontosabbá vált a pult mögött állók számára, mint a 70-es években. A Technics 1200 vagy 1210-es lemezjátszói számítottak az ipari sztenderdnek. A szalagos lejátszókra már nem volt igény, helyette megjelent a CDJ-500, amivel már lehetőség volt olyan zenék, hangok és acapellák lejátszására is, amik éppen frissen kerültek ki a stúdióból.

A Pioneer másik újítása volt a DJM 500-as, egy 4 csatornás mixer, amelyik borzasztó hangzással bír, de egyből nagy sikert aratott az effekt szekciója miatt, ami segített szinkronizálni a különböző BPM-eket.

 

2006

A DJ pultok forradalmát Richie Hawtin indította el a 90-es években a Decks, FX és 909 CD megalkotása által. Richie Hawtin effekteket használt és integrálta a TR-909-es dobgépet, hogy ezáltal valami újat alkosson és és az eddigekhez képest különböző mixeket készítsen. Nem teljes egészében volt eredeti az ötlet – egyes DJ-k, mint például Larry Levan már kísérleteztek effektekkel ennél korábban is – de a 2000-es évek elején Hawtin egy lépéssel előrébb járt, amikor is megalkották a Final Scratch rendszerét (ami később egybe formálódott a Traktor Scratch-el). Megváltozott a DJ-zés rendszere. Ez az eszköz lehetővé tette, hogy a DJ vissza tudja játszani és manipulálni a digitális zenét úgy, hogy a tradicionális mikrobarázdás lemezt illetve lemezlejátszót használt. Mivel a kluboknak nem volt egységes rendszere, időnként teljes káosz alakult ki a hagyományos és a laptop DJ-k között, amiért a digitális rendszer képtelen volt szinkronban maradni a hagyományos bakelittel. A Traktor újítása aztán forradalmasította a DJ-k életét. Ennek köszönhetően már az egész lemez kollekciójukat magukkal tudják vinni bárhova, loopokat tudtak készíteni. A digitális korszak beköszöntével többek között Erick Morillo és James Zabiela lettek az új korszak zászlóvivői. 

Erick Morillo

 

2016

A 2000-es években aztán a piacot egy újabb Richie Hawtin-hoz köthető mixer, az Allen and Heath Xone uralta a Pioneer termékeivel egyetemben. Később aztán Richie Hawtin iránymutatásai alapján az Allen&Heath által készített egy 6 analóg bemeneti csatornával rendelkező keverőpultot, ez volt a Model 1. A 2010-es évekre tovább fejlődött a digitális technika. A Traktor által piacra dobott X1 kontrollernek többek között Marco Carola, Loco Dice és Luciano lettek a nagy mesterei. Akik így képesek voltak loopokat egyesíteni és összerakni, és még több effektet használni, mint ami eddig lehetőségükre állt. Megkezdte hódítását a Beatport és ennek köszönhetően a DJ-k elhagyták a Cd-ket és USB-re váltottak, amikor megérkezett a CDJ 2000 lejátszói és a Rekordbox, ami aztán tényleg alapjaiban változtatta meg a dj-zést. A letisztult, digitális környzet ugyanakkor nem mindenkinek tetszik. Napjainkban is akadnak olyanok, akik megmaradtak a hagyományos bakelitlemzeknél, elég csak Ricardo Villalobos nevére gondolni. 

Forrás: [Mixmag]
Képek: BILL BERNSTEIN, GETTY, ANTONIO PETRONZI, ADAM WEISS, KHRIS COWLEY