JOSH WINK, SATOSHI TOMIIE, SASHA CARASSI, LOST DESERT, ARMEN MIRAN, FRANKY WAH, ANDRE LODEMANN, DJ RUBY, DAVI és még megannyi kiváló dj után első hazai előadóként PETER MAKTO érkezik a Balance Selections hírességek csarnokába, egy újabb fontos lépéssel megint egy picit beljebb lépve a nemzetközi ligába.

Elenyésző azon zeneszeretők száma akik ne ismernék a BALANCE sorozat valamely darabját vagy ne tudnák, hogy egy mennyire prominens, a szakmában meghatározó fogalomról, trendeket életben tartó brendről van itt szó. Legendás mixeknek otthona. Történelmi megjelenések, dupla CDk, korszakokat meghatározó podcastok a legnagyobbaktól úgymint Hernan Cattaneo, Nick Warren, Henry Saiz, James Zabiela, Danny Tenaglia, Guy J de hosszú még a sor! Ide érkezett meg Magyarországot képviselve a folyamatosan megújuló, állandóan mozgásban lévő és egy picit mindig, zeneileg mindenképp sok hazai DJ-nél előrébb járó house lemezlovasunk és állandó közönségkedvenc: Peter Makto. 

Ez egy olyan sorozat és egy olyan névsor ahol ugyan verbálisan ki nem mondott elvárás a tisztes helytállás, de aki ide bekerül tudja, érzi, hogy milyen súlya van ennek a megmérettetésnek!  És ez talán nem is olyan egyszerű kihívás mint azt mi zenefogyasztók gondolunk, ez nem a ‘csinálok egy mixet’ kategória. 

A világ szeme és füle bizony ráfeszül minden egyes alkotásra! A Peter Makto epizód 2024.03.29 péntek óta várja a kíváncsi hallgatókat! Elfogultság nélkül állítjuk, hogy maradandó lett az az alkotás! Emlékezetes, szép, érzelmes, kellően dinamikus, szerintünk megállja a helyét ebben a mezőnyben!  Peter Makto ezúttal sem tért ki a hazai előadók támogatása alól de elnézve a track lista többi szereplőit megint az érzéseire hagyatkozott a mix készítése közben – ahogy ezt már többször olvastuk tőle – és nem a felső polcról szedegetett le tuti befutó zenéket. De erről beszéljen ő maga. 

Pár kérdéssel megkerestük a BALANCE SELECTIONS podcast okán.

Mi volt az első gondolatod mikor felkértek erre a megtisztelő feladatra?

Őszintén? Nem hittem el, vagy nem fogtam fel. Először azt gondoltam, hogy ez az e-mail nem nekünk jött. A social media felületeimen megadott általános contact e-mail címre jött a felkérés. Kollégám olvasta először és továbbította nekem, hogy ‘jött valami podcast dolog’ – én elolvastam és azzal a lendülettel, hogy ‘áááh ez téves’ mentem tovább egy másik napi teendőre. Fel sem fogtam. Aztán olyan fél perc elteltével robbant az agyamban az információ, hogy mit is olvastam és szedtem elő a levelet újra. Ott realizálódott. Ott volt a nevem, a felkérés pontos menete. Mi mindent kell teljesítenem, mi a határidő. Ez december 3-án volt tavaly. Azóta feszültem a kérdésen, na meg nagyon boldog is voltam egyszerre. Annyi mindenről álmodoztam már és annyi minden máson van a fókuszom. A Balance még a gondolati térképen sem volt. Ettől lett nagyon különleges ez. 

Hogy készültél fel erre a mixre?

Onnantól, hogy tudtam a leadási dátumot fejben már nem voltam teljesen jelen a bulikban. Az agyam egy része már ezen kattogott. Ez kb.: az az állapot amikor már januárban az TSM szülinapi vagy az IKREK szetteken forgatom magam. Szándékosan nem hallgattam meg az új zenéimet csak pakoltam egy könyvtárba. Mindent, egy helyre. Ami megtetszett megvettem de csak addig törődtem velük amíg letöltöttem. Ugyanígy a kiadók promó zenéivel és a kiadóim friss / új megjelenéseit is ide szórtam. Belehallgattam az összesbe és ami tetszett azt a gyors belehallgatási részlet alapján egy helyre gyűjtöttem. Így gyűlt össze 247 db track és tudtam, hogy ebben a kosárban valahogyan, de benne van a mixhez szükséges minden zene. De vakon voltam teljesen, csak lestem a folyamatosan bővülő mappát. Vártam az alkalmas pillanatot a mix születését illetően.

Mennyi idő kellett, hogy készült a podcast?

Költői túlzás nélkül, de tényleg onnantól már elindult a folyamat bennem, hogy megtudtam azt, hogy mi is a feladatom. Az e-mail felfogása után már ez zajlott. Feldobott, hogy nem volt megkötve a kezem időben így sejthető volt, hogy ez most egy hosszabb zenei mese lesz – örültem ennek  nagyon. Jellemző rám, hogy az ilyen határidős dolgokat ami ennyire fontos azokat nem tervezem meg konkrét napokra mert befeszülök attól ha keretek közé kerülök, viszont ismerem már magamat, hogy általában az utolsó napokban mindig megjön az ihlet így ideges nem voltam csak kellően izgatott, hogy na ebből vajon mi sül ki?! Szóval jött a leadási határidő és ezzel párhuzamosan nőtt bennem az alkotás utáni vágy és az adrenalin is. Vártam az alkalmas pillanatot, amikor állapotba kerülök és kinyílik a kreatív mező. Ez nálam mindig így van. Amikor ez megérkezik akkor mindegy miben vagyok és hol vagyok, abbahagyom az adott tevékenységet és megyek a gép elé, kapcsolom be a hangfalakat és indul a folyamat. Ilyenkor napokra eltűnök, képes vagyok pizsamában sötét lakásban időtlen időket eltölteni minimális kajával és a kedvenc só lámpám fényében létezni jó sok füstölő pálca égetése mellett. Ez most is így volt, de mivel ez a Balance Selections a szokásosnál erősebbet tekert rajtam a feladat. Nagyon befeszültek az izmaim, a hátam és a lábaim is nagyon fájtak míg el nem kezdtem dolgozni a mixen. Onnantól már olajozottabb volt a dolog. Mindent meghallgattam ami a mappámban volt. Energia és hangulat szinten rendszereztem a sok zenét. A legnehezebb számomra mindig a kezdő hang, az első zene megtalálása, mivel az határozza meg az egész történetet számomra. Mindig egy nagy kört megyek és ahogyan a csepp is visszatér a tengerbe én is mindig a kezdő szám energia szintjére térek vissza a mixek végén. Mikor meglett az első zene ami 1,5 napig tartott míg eldőlt – már könnyen ment. Az onnan már egy transzcendens állapot volt, mentem a flowval. Ilyenkor minden zenére mintha egy buliba lennék, keresem a következőt, folyamatosan mintákat veszek füllel a könyvtárból és keresem a kapcsolódási pontokat. Soha semmilyen digitális segédeszközt nem használok. Nálam nincs “mixed in key” alkalmazás ami megmondja, hogy melyik zenére mi passzol. Csak a zenék vannak, az üzenet fentről és az energia ami rajtam keresztül valósul meg. Ikrek vagyok, kommunikálok – ebben az életben zenével éppen. Nem tudatosan készülnek az ilyen mixeim. Ez sem így történt. Amint megvan a kapcsolódási pont már mixelem is és máris megyek a következő zenére. Az érzéseimet figyelem. Annyi volt bennem mint tudatos éberség, hogy a ‘BALANCE’ szót tartsam szem előtt. Ami ez esetben azt jelentette, hogy a műfajokat úgy keverjem össze, hogy sose billenjen át igazán egyik stílusba sem a mix. Elmegy a műfajok határáig de aztán valahogy nem borul fel. BALANCE-ban van végig az utazás. Ezt a mixet is a többihez hasonlóan csak akkor hallottam meg, hogy mit is csináltam amikor végeztem és elindítottam pontosan így, hogy “na lássuk, halljuk megint mit sikerült kevernem” ?! Kb.: 2,5 napig mixeltem. Utána 1 napig finomítottam az átmeneteket és további 1 nap volt a lezárás, az OUTRO – erre vagyok a legbüszkébb.

Hogyan jellemeznéd ezt a mixet, mi lenne az ajánló szöveg hozzá, magától az alkotótól?

Gyerekek, viccen kívül! De tényleg, én azt hittem, hogy már mindent tudok a DJ dolgokról és a zenék keveréséről. De ezt egy életen át lehet tanulni. Évente 40-50 mixet készítek és szinte minden hétvégén mixeltem az elmúlt 30 évben de mindig vannak új felismerések, új megoldások. Ezeket lehet ilyenkor tesztelni. Baromi kritikus vagyok magammal szemben állandóan de ez mellett a mix mellett bátran, büszkén és mosolygósan kiállok. Ez talán egy szintugrás ennyi év után. Nem tudom definiálni, ezt érzem. Ez az ajánlásom 😉 Pfff, hogyan jellemezném? Talán nem véletlen, hogy akkor jött a Balance mix, amikor én is nagyon közel vagyok magamhoz, és kiegyensúlyozottabb vagyok mint valaha. Ennek az állapotnak főszereplője egy karácsonyi jelenet köztem és Fanni (lányom) között. Egy régi seb gyógyult be tavaly a fa mellett. Így mint mindig, a jelen belső állapotomat tükrözi a zeném. Nyugodt de erőteljes, sztorizik, érzelmes, néha picit provokatív, pimasz itt ott és rendkívül boldog, hogy én képviselem ebben a műfajban a hazánkat. Mert azt nem tudtam figyelmen kívül hagyni, hogy ezzel picit a hazai szakmáért is dolgoztam, hogy HANGot adjak arról amiben hiszek és amit tudok, hogy a magyar DJk többsége magasan jobb mint a nemzetközi mezőny. És ennyi év tapasztalás után pontosan tudom, hogy sajnos milyen hiányosságaink vannak abban, hogy nem futunk nagy nemzetközi köröket, de ez már management kérdés és az országunk szégyene, hogy a hazai üzleti erőforrás csak azon dolgozik, hogy importáljon DJket és nem állnak be mögénk, hogy egy vagy több erős export cikket építsenek fel. Mi magyar DJk itthonról vagyunk magasról leszarva és vergődünk a “csináld magad” sok energiát emésztő éhezők viadala hazai sorozatban. Használnak minket, de nem látnak bennünk potenciált. Szóval jók a magyarok ebben a műfajban és ezt méltóan szerettem volna képviselni, a társaimra is felhívni a figyelmet úgymint ‘magyar dj’ fogalom – bár lehet, hogy ez egy romantikus művészi ábránd ebben a rideg világban, de bennem valósan él a ez a vízió. Amúgy nagyon örülnék ha megjelenne a hazai hallgatói tábor a nemzetközi terepen a Soundcloudon és egy – egy like, komment vagy megosztással felvállalná ezt az alkotást, de persze csak ha őszintén tetszik nekik – ezzel már én boldog lennék.

Végezetül, manapság rengeteg fórumon még mindig izzik a főbb műfajok és a SUB GENRE meghatározások körüli tűz. Te hova sorolnád ezt a mixet műfajilag?

Az igazat megvallva, akármilyen irányokba is próbáltam menni, már rég elfogadtam, hogy a HOUSE áll nekem a legjobban és ez van hozzám a legközelebb. Lehet bármilyen megkülönböztető eleme is egy zenének amitől teszem azt melodic vagy progressive alsóbb besorolást kap, nálam a groove és a hangkészlet mindig is house maradt. Erősen dominálnak a ritmushangszerek és a dögös, szexi basszusok. Mindig is ez volt a műsoron. Így erre a mixre is azt tudom mondani minden szakmai szempontot előkapva, hogy egy erős house mix lett amiben ha nagyon muszály a mai trendeket megemlíteni akkor csak organic house és progressive house van. De mivel régen csak house, techno, trance és a törtek voltak. Így nekem a mai napig viccesek ezek az új kategóriák, de persze használom ezeket a szavakat, hogy értsük egymást! Kellemes hallgatást és jó utat MINDENKINEK! Köszönöm a beszélgetést Primate.HU

Tracklist:

01. ADHM – I See Paradise (Mirrors Label) 02. MRSFLV – Can’t Sleep (Truesounds Music – unreleased) 03. Nicolas Soria – Through The Sand (Original Mix) Zenebona Records – unreleased 04. Wassu – Endless Love (Songspire Records) 05. Liozen – Apsara (Zenebona Records) 06. Molac – The Sense of God (Sendas) 07. Kabi & K Loveski – Lost In Roses (Maezbi Remix) Juicebox Music 08. Paul Thomas – Hippias (Extended Mix) UV 09. MakhmuriaN – Boulevard De Paris (Movement Recordings) 10. Fran Baigo – Othala (Peter Makto 5AM Mix) Truesounds Music 11. Peter Makto – Muladhara (Zenebona Records) unreleased 12. Matthew Sona – All That Is (Zenebona Records) unreleased 13. ReiRei – Forgive Me (Phagamast) 14. TVM & Boral Kibil – Petra Roasting (Circle Of Life) 15. TVM & Boral Kibil – Mario (Circle Of Life) 16. Yonderboi – Outro (Snippet)