Shabaam régi motoros a szakmában. Kecelen született és dj-pályafutása is ebben a városban kezdődött még 2000-ben. A legendás keceli Korona-ban megalapozta hírnevét, hiszen többek közt itt találkozott a jelenlegi csapatának két tagjával Pat Duff-al és James Cole-al is. 2004 óta így hárman alkotják a Badgirls formációt. Az évek alatt az összes hazai nívós klubban és fesztiválon megfordult és jelenleg is aktív résztvevője a szcénának. 2018-ban alapította kiadóját, a Rawflex Music-ot Deep Colors-al közösen igazgatja. Beszélgettünk a kiadó új megjelenéseiről, valamint a hazai techno szcéna jelenlegi helyzetét is kiveséztük. Shabaam pedig nincs elragadtatva attól, ami napjainkban jellemzi ezt a közeget.

Kezdjük a sort mindjárt a saját kiadóddal! Hol tart most a label a 2018 november végi indulás óta? 

Most márciusban jelenik majd meg a kilencedik kiadványunk, amely egyébként pont az én önálló EP-m lesz. Igazából én azt vallom, hogy inkább másfél vagy kéthavonta jöjjünk ki egy-egy kiadvánnyal, de az legyen minőségi és időtálló produktum! Sok labelnél látom, hogy gyakorlatilag futószalagon jönnek ki a releasek, amivel önmagában még nem is lenne baj, de egy idő után ez a tömegtermelés a minőség rovására megy.

Elég komoly nevekkel, remixerekkel rukkolt elő eddig a kiadótok, hazai viszonylatban mindenképp a top labelek közé emelkedve ezzel. Hasonlóan erős folytatás várható a jövőben is?

Igen nálunk ez mindig is nagyon fontos szempont volt, hogy amellett, hogy sok új nevet is próbálunk lehetőséghez juttatni, minőségi remixereket is fel tudunk mutatni egy-egy release kapcsán. A következő kiadványok esetében sem lesz ez másképp. Ahogy fentebb már említettem a következő release-t én jegyzem majd, és arra az EP-re két minőségi remixer név is érkezik majd. Az egyik Ricardo Garduno lesz, aki az Illegal Alien Records feje, ahol többek közt olyan nevekkel dolgozik együtt, mint Oscar Mulero. Rajta kívül még érkezik egy Steam Shape átirat is, hogy a hazai supportot is támogassuk továbbra is.

Említetted, hogy sok relatív új, eddig nem annyira ismert név is szerephez jutott vagy szerephez jut majd a jövőben nálatok. Mesélnél kicsit róluk?

Igen ez nálam kicsit olyan, mint a rendezvényszervezési koncepció. Fontosnak tartom és tartottam mindig is, hogy a fiatal tehetségek a lehetőségekhez képest szerephez jussanak. Ugyanezt vallom a saját label működésénél is. A nyolcadik kiadványunkat például Lenfloot jegyezte aki egy fiatal debreceni srác. Bevallom őszintén korábban nem nagyon hallottam róla, de azonnal meggyőzött, ahogy megmutatta az első zenéit. Ő lesz szerintem az egyik legnagyobb jövőbeni tehetség ezen a vonalon. A másik aki már nem is igazán talentum, hiszen már évek óta mozog az elektronikus zenei világban – mint dj és producer – pedig nem más mint az Episode1. Ugye nem is olyan rég a JAM válogatásra is felkerült egyik zenéjével, és nagyon örülünk, hogy hamarosan nálunk is jelentkezik majd egy bomba erős EP-vel!

Az említett nevek alapján akkor tényleg erős tavasz előtt áll a kiadó. Mit gondolsz a többi hazai techno labelről, illetve producerről? Kik azok akikre szerinted érdemes lesz majd odafigyelni a jövőben?

Ahogy az előző kérdésben már említettem Lenfloot és Episode1 neve még számos meglepetést tartogat számunka a jövőben is! Rajtuk kívül még van 1-2 olyan név aki biztos szép karriert futhat még be. Ott van pl Bohumil labeljén a TanzTraum Records-on feltűnt srác a Murahni, akinek rohadt jó megjelenése volt ott. De még van pár srác, akit most szándékosan nem fednék fel, de hamarosan találkozhattok majd a nevükkel nálunk. Ami a többi hazai labelt illeti! Nos nem is olyan rég méltattam pár másik hazai techno kiadót, illetve annak ‘managerét’, de valahogy a minimális respect is elmaradt visszafelé, jó magyar szokás szerint. Persze akadnak / akadtak kivételek akikkel a mai napig nagyon közvetlen és jó a kapcsolatunk. Szóval azt gondolom, hogy jelenleg nem érdemes másik hazai techno labelekről beszélni esetünkben, mert nem foglalkozom velük csak a saját dolgainkra koncentrálunk és úgy néz ki ez  eredményekben is minket igazol a többiekkel szemben. Ettől függetlenül mi mindig is nyitottak voltunk mások irányába, és ez most is így van.

Mesélj kicsit a saját külsős megjelenéseidről is! Mostanában hónapról-hónapra csak kapkodjuk a fejünket, hogy jobbnál-jobb nemzetközi labeleken látjuk a neved!? 

Igazából nekem sokáig a produceri dolgok kimaradtak az életemből. Inkább a szervezési dolgok érdekeltek mindig is, illetve maga a dj-zés! Persze ezekből egy idő után nem tudsz úgy profitálni, hogy szintet tudj lépni itthon vagy akár a későbbiekben majd külföldön. Ezek miatt és főleg magam miatt természetesen kezdtem el zenéket írni kb 3-4 éve, amelyek kb a tavalyi év végére érték el azt szintet, hogy ki merjem adatni őket valamelyik techno labelen.

Nem is váratott magára sokáig a siker, mert mindjárt az első kiadványok olyan kiadóknál landoltak, mint a Complexed Records, Analytictrail vagy éppen az Unknown Territory!

Igen számomra azért az fontos szempont volt, hogy lehetőleg már az első kiadványok is minőségi, nemzetközileg is jegyzett labeleken jelenjenek meg! Azt gondolom, hogy a tavaly október vége óta felhalmozott kiadványok önmagukért beszélnek, de persze ez még csak a kezdet! Hosszú az út még de én türelmes típus vagyok, konkrét elképzeléseim vannak rövid és hosszú távra is! Jó pár komoly release és label megjelenés még csak most fog jönni, szóval lesz még pár extra meglepetés év közben is! 

Mit gondolsz mi kell ahhoz, hogy egy nevesebb dj felfigyeljen a trackjeidre és sorra játssza azokat!?

Természetesen nagyon jó zenék!:) De persze ez önmagában még nagyon kevés! Ha jó labelen jelensz meg már jó eséllyel jutnak el a zenéid az igazi nagy nevekhez. Nagyon sokat számít a promóció felépítése az elejétől a végéig. Egy adag szerencse is kell persze, mint mindenhez az életben. Egy-két jó videót ha már be tudsz zsebelni, hogy xy giga sztár dj játssza a zenédet nagyot tud lendíteni rajtad! Bár ez sem mindig 100% garantálja, hogy a későbbiekben is rád figyelnek majd. Ha folyamatosan jó zenékkel rukkolsz elő, jó labeleken akkor szinte garantált, hogy meg lesz előbb vagy utóbb a siker kulcsa! 

Esetleg megtudhatunk pár infót a jövőbeni kiadványaidról, hogy hol jönnek majd ki vagy éppen milyen remixek érkeznek majd rá? 

Most pénteken jelent meg a Complexed Records-os releasem amin a három original track mellett egy Drumcomplex átirat is található! Március végén pedig az első önálló EP-m jön ki a saját labelünkön a Rawflex Music-on. Április végén lesz még egy Sleaze Records-os releasem is, illetve májusban lesz még egy érdekes megjelenésem, de erről majd még később tudok csak bővebben infókat elárulni. Illetve nyár közepén ha minden igaz lesz egy újabb nagyobb labelen megjelenés, ami talán egy újabb szintlépés lehet a produceri életemben.

Hogy látod jelenleg az itthoni techno szcénát szervezői és dj oldalról?

Még mindig azt tartom a legnagyobb problémának, hogy sokan és tényleg nagyon sokan alapvetően fogalmi problémákkal küszködnek. Valaki nem lesz azért techno dj, mert a nyilvánvalóan mainstream rendezvényeken a végén lejátssza a beatport top 10 techno trackeket! És sajnos ezzel a közönség felé is óriási kárt tesznek ezek a dj-k, hiszen sokszor szembesülünk azzal amikor olyan djket illetnek a techno jelzővel, akiknek egyébként a fellépésük 90%-a mainstream eredetű! 

Szervezői részről is ekkora összevisszaságot érzel?

Az igazat megvallva egy fokkal sem jobb szerintem a helyzet jelenleg. Ugyanis a szervezők felelőssége is óriási, ha nem a legnagyobb! Folyamatosan látni olyan rendezvényeket országszerte, ahol a szezont keverik a fazonnal hétről-hétre. Ráhúzzák a techno jelzőt, a legnagyobb PR cégeket meghazudtoló cikkeket, leírásokat tolnak a rendezvényeikről, nulla hitelesség mellett. A legtöbb ember pedig sajnos mit sem foglalkozva, esetleg utána nézve ezeknek el is hisz mindent! Ma itthon jelenleg már kb mindenre, mindenkire rá lehet húzni a ‘techno event’ jelzőt! Arról nem is beszélek, milyen érdekes, hogy hirtelen ilyen sok ‘technot is tudok ám játszani’ dj lett megint! De hangsúlyozom a szervezők felelőssége ilyenkor óriási, hiszen nekik kéne elsősorban úgy szelektálni és tudatosan összeállítani a programokat, hogy azok koncepcióban rendben legyenek. Addig amíg ekkora összevisszaság és káosz lesz, sajnos nem lesz javulás és óriási kart tesznek ezzel más normálisan működő szervezők irányába. 

Mit gondolsz milyen irányba fog idén haladni a hazai elektronikus szcéna? 

Addig amíg ezek az alapvető problémák nem lesznek megoldva, sajnos nem tud jó irányba elmozdulni a hazai klubélet!. Tök jó lenne látni, hogy azok a djk, akik éjjel-nappal megmondósdit játszanak a közösségi oldalakon és egy adott stílus mellett kampányolnak, egyidejűleg pedig mondjuk pont a technot szapulják, ők ezeket a dolgokat egy életre elengedjék! Ezáltal is totális káoszt és óriási kárt okozva a hazai fejekben. Szerintem a legrosszabb dolog, amikor valaki azt gondolja magáról, hogy ő minden időben tudna zenélni és minden szitut meg tudna oldani, ergo minden buliban ott a helye. Nekem az ilyen djk hozzáállása inkább a túlzott egóról szól már és a mindent akarásról. Miért nem tudja a saját stílusán belül kiélni magát, miért gondolja, hogy az éppen aktuálisan erős trendekben is helyt kell állnia, holott kifelé egyáltalán nem ezt kommunikálja? És itt természetesen újra bekapcsolódik a szervezők felelőssége is, csak ugye sokszor maga a szervező az a személy, akiről most szó van. 

Gratulálunk a 20 éves Badgirls évfordulóhoz nektek! Bár az utóbbi időben látványosan kevesebbet mozogtok együtt, mégis a formáció megmaradt és ez mindenképp üdvözlendő! Milyenek voltak eddig a szülinapi állomások?

Köszönjük szépen! Igazából erre nem tudok neked mit mondani, mert kettőből kettőn nem voltam, de tudomásom szerint jól sikerültek!