Cosmic Xplorer nevével novemberben találkozhattatok először. Személyében üdvözölhetjük a a hazai techno szcéna egyik legfrissebb képviselőjét. Mi pedig azonnal beleszerettünk a produceri munkásságába!

Hangzásvilága ugyanis nagyon közel áll hozzánk. Semmi business és pompa. Mondhatni okos. kocka zenék. Pont olyanok, amiket egy sötét techno klubban a legszívesebben hallgatnánk.

Cosmic Xplorer 2020-ban indult útjára. A projekt mögött álló Hevesi Dani viszont már a 90-es évek közepe óta foglalkozik undergound elektonikus zenével, azóta több pozíciót betöltve támogatja a műfajt. Debütáló albuma rögtön egy francia kiadó, a Lune Records gondozásában látott napvilágot. Az Xploration of the Unknown összesen hat új zenét tartalmazott. Mindegyik tele van energiával, mégis hipnotikus, kellően magas érzelmi és értelmi intelligencia szinttel.

  Küzdelem a technoért - Időutazás Cosmic Xplorer-el a múltba

Ezt követte egy EP, ami februárban jelent meg hazánk egyik legismertebb techno kiadójának, a Panel Trax Records sublabelének, a NNULZ gondozása alatt. Az EP-re három új zene is két remix fért rá. Patikamérlegen mért, vegytiszta techno, ami egyaránt alkalmas az otthoni elmélyedésre és a féktelen bulizásra, ami már oly nagyon hiányzik mindannyiunknak!

A Hypnosis / Hyperloop Concept névre elkeresztelt folytatás pedig június 2-án fog érkezni. Ha három szóval kellene jellemezni a saját szerzeményeit, akkor így fogalmaznánk: minimalisztikus, hipnotikus, “loopy”. A kiadvány két saját szerzemény mellett három remixet is tartalmaz. A remixek erről az előbb definiált tengelyről lökik el változatos irányokba a zenéket.  Ebben a konkrét esetben egy tipikus  A Thousand Details-hangzással és egy tipikusnak egyáltalán nem mondható Linear System megközelítéssel egészül ki a kiadvány. Bár a hivatalos megjelenésig még van hátra néhány nap, a Spotify, Bandcamp és Beatport jóvoltából már bele is hallgathatunk a szerzeményekbe!

Spotify pre-save: https://smarturl.it/ewb05e

És most jön a csavar. Az EP egyben Cosmic Xplorer újdonsült kiadójának, a Hypnosis Multiplex debütáló megjelenése is egyben!  Nagyon kíváncsiak voltunk a részletekre, ezért aztán kifaggattuk a Danit a kiadó alapításának kulisszatitkairól! 

– Miért döntöttél úgy, hogy saját kiadót alapítasz?

– Ennek több oka is van. Egyrészt van egy stratégiám, ami nem teszi azt lehetővé, hogy több hónapot vagy esetleg éveket várjak a nagyobb kiadók válaszára. Ettől sokkal aktívabbnak kell lenni ma egy művésznek manapság. Másrészt a kiadás minden fázisát a kezemben tarthatom. Sajnos nagyon jellemző az underground kiadókra, hogy szinte nulla energiát fektetnek a release-ek promóciójába, ami a végső soron frusztrációhoz és kiégéshez vezet az esetek többségében. Gondolj bele! A kezdő művész beletesz mondjuk 12-14 órányi munkát egy zenébe a szerzéstől kezdve egészen akár a mastering-ig, majd hosszas levelezgetés után ingyen odaadja egy kis indie label-nek ezt a zenét. A művész joggal várhatná el, hogy a label tulajdonosa legalább annyi munkaórát tesz a promócióba mint amennyit a szerző tett a zenébe. Ez lenne a fair, de sajnos a valóság más képet mutat. Így ha a művész komolyan gondolja a zenei karrierjét, akkor saját kezébe kell vegye az irányítást. Nem könnyű és nem kellemes ez az út, hiszen tele van a zeneipar városi legendákkal és tévhitekkel, de úgy vélem végeredményben meg fogja érni.
Harmadrészt minden label a kiadók piacán indie label-nek számít. Az összes kiadó! Tehát a nagyra tartott Ostgut Ton, Mute, Cocoon Recordings, Soma, ARTS, stb.. mind indie label. Semmivel nem jobban definiáltak, mint egy kezdő kiadó. A különbség csak az, hogy ez előbb felsorolt kiadók már évtizedek óta a piacon vannak és már kiépül köréjük a propaganda, a követői kör és egy hálózat ami életben tartja őket. De ezt a lemaradást kitartással és stratégiával be lehet hozni, ha valakinek ez a szándéka.

  Analóg techno hangzás szoftveresen - Megjelent Cosmic Xplorer legújabb EP-je

– Mi kell ahhoz, hogy az embernek saját kiadója legyen?

– Ha nem csak egy sima Bandcamp kiadóra gondolunk, hanem egy olyanra aminek van disztribútora és promóciós hálózata akkor folyékony angol, networking képesség, diplomatikusság, elszántság, grafikai design affinitás, némi hajlandóság a sok-sok adminisztratív feladat elvégzésére, rengeteg időre és konkrét vízióra.

– Kiknek szól a platform? Csak a saját zenéidet fogod itt megjelentetni, vagy másokét is? Vannak már tervek a megjelenések kapcsán?

– A Hypnosis Multiplex a “kevesebb néha több” célkitűzése mentén minimalista, hypnotikus, poliritmikus táncparkett orientált zenék tervezi képviselni. A különböző külföldi előadók által készített remixek pedig pont ezt a koncepciót próbálják egy kicsit felborítani. Az elmúlt közel két évtizedben háttérbe szorultam, így úgy gondolom már kiérdemeltem azt, hogy ez a kiadó főként az én munkásságomról szóljon. Így főként saját zenék, remixek fognak megjelenni. Terbe van vége egy-két közös kollaboráció is, de ezekre a konkrét felkészülés még nem kezdődött el jelen pillanatban.

– Visszajelzésekkel hogy állsz?

– Amikor ebbe az EP-be belevágtam, meg kell mondjam nem voltak konkrét elvárásaim, csak egész egyszerűen elkezdtem csinálni. A közelmúlt hibáiból tanulva változtattam az együttműködő partnereken és az időzítésen is. Egyenlőre úgy néz ki bejött a váltás. Valamint premier lehetőségeket kaptam két berlini magazintól, az OECUS-tól és a BCCO-tól valamint a barcelónai Vanity Dust-tól is. Ezek a premierek a következő napokban fognak világot látni. A legmeglepőbb pillanat viszont az volt, amikor maga Dave Miller (az Abstract Division fele) keresett fel engem és beszélgetésbe elegyedtünk a promó kapcsán.