Idén negyvenöt éve, hogy az amerikai mozikban kasszát robbantott az első Csillagok háborúja-film. A George Lucas által megálmodott űreposz tulajdonképpen egyidős a modern elektronikus tánczenével, az elmúlt közel fél évszázad alatt padig olyan elképesztő mennyiségű Star Wars-ihletésű elektronikus zene készült, hogy a válogatás ezekből stílszerűen megér egy trilógiát – íme, a harmadik, befejező rész.

Tárgyak és dolgok

Valószínűleg a Star Wars világának legemblematikusabb filmkockái azok, amelyeken egy birodalmi csillagromboló beúszik a képbe; ez a látvány ezredjére, vagy éppen ezredszer nézve is ugyanolyan hátborsóztató. (Oké, ennél lúdbőröztetőbb látvány már csak az, amint egy kilőtt csillagromboló letört lándzsahegyként lassan beleáll egy bolygóba.) Naná, hogy a Klónháborúk idején csatarendbe állított, ikonikus ékalakú pusztító monstrumok simán behatolnak az electronica szinte minden zegébe-zugába, legyen az alattomosan lopakodó acid (a holland I-F visszaköszön egy másik projektjével), kíméletlenül odacsapó acid techno, aciddel megcsavart breakbeat, régisulis, de mai breakbeat hardcore, drone ambient, deep space techno, dubos minimal techno, nintendo-dubstep, vészjósló electro bass, gyorstüzelő freetekno, kozmikus IDM vagy éppen jedi-synthwave. A legfélelmetesebb csillagromboló, Darth Vader és a Halálosztag zászlóshajója, az Executor külön is megihlette az imidzsében a sátánista black metal és a sith lovagok ikonográfiáját ötvöző holland Pythiust egy sötét erőt sugárzó drum’n’bass-tételhez.

Maradva a Birodalom jellegzetes kialakítású, azonnal felismerhető harci űrhajóinál, a méretskála másik végén hasítanak a TIE vadászok; bár az egyszemélyes, gömb alakú pilótafülkével és függőleges, hexagonális szárnyakkal felvértezett fürge vadászgépek a Csillagok háborújában mindenhol jelen vannak, az elektronikus zenében érdekes módon alig bukkannak fel.    

Hasonló a helyzet a TIE vadászok Ellenállás-beli megfelelőivel, a Lázadók flottájában bevetett X-szárnyú vadászgépekkel, melyek elvétve tűnnek fel az elektronikus zene –  kötelező képzavarral – horizontján (ezt a fellelhetetlen kiadványt pedig nagyon meghallgatnánk), bár legalább van egy DJ X-Wing nevű német trance-producer, és ne feledkezzünk meg (vagy inkább de) az ugyancsak német Red 5 formációról, amely  Luke Skywalker „Vörös ötös” hívójelű x-szárnyújáról vette a nevét. (Aki TIE vadászok vagy az x-szárnyúak motorzaját hallgatná 12 óráig, az ide vagy ide kattintson – ezt neked, ASMR!)

Ha már az idevágó neveknél tartunk, nem maradhatott (ki)használatlanul Django Fett, majd Boba Fett ugyancsak egyedi formájú járgánya, a Slave-I sem – ezt az aliast stipistoppolta magának Star Wars-témájú lemezeihez egy hipertermékeny amerikai harsh noise producer. Ami pedig A mandalóri sorozat címszereplő fejvadászát illeti, naná, hogy az ő hajója, a Razor Crest sem maradt megzenésítés nélkül.

De a legtöbbet citált járműről még nem esett szó, és nyilván nem nehéz kitalálni, melyik az: hát persze, hogy a Millennium Falcon! Han Solo és Chewbacca „ezeréves” YT-1300-asa a galaxis leggyorsabb űrhajója, a Star Wars saga szinte önálló karaktere, amely az elektronikus zenében is széles rajongótábort tudhat magáénak, a holland Dope D.O.D.-tól paraguayi techno-produceren és chilei trance-fenoménen át amerikai bass music experimentalistákig, és ahogy a filmekben, úgy a zenei támadások terén is mindent kibír, lehet az lounge-os angol acid jazz, vagy épp magyar trap.

Ahogy a Millennium Falcon a Csillagok háborúja univerzumának legnépszerűbb űrhajója, úgy a fénykard a legnépszerűbb (fegyver)tárgya.  A jedik és sithek ősi kézifegyverének vibráló színű plazmapengéje majdnem mindenen áthatol, így az elektronikus zenében is rendületlenül utat tör magának; hangokból megformálói közt találunk absztrakt elektronikában, deep house-ban, drum’n’bassben, dubstepben /riddimben, mindenféle EDM-ben, különféle trance-ágazatokban és újgenerációs space-synth-ben jeleskedő producer-kovácsot is. 

És akkor egy gyors vágással térjünk át a fizikai dolgok tárgyköréből a fizika dolgainak tartományába. A Star Wars eseményeinek effektíve mozgatórugója a hipertér alternatív dimenziójában lévő, nagy távolságokat lerövidítő short cutokat/egérutakat biztosító közlekedési folyosókon való ide-oda ugrálás – a sajnos csak kitalált jelenséget interpretáló trekkek pedig stílusok és tempók között cikáznak vadul, Frank Kvitta technójától a Koya drumstepjén át a görög CoolAm7 chiptune-ingolt synthwave-jéig.

Az egyik ilyen hipertér-útvonalon keresztül csempészték a Kessel bolygón kitermelt illegális kábítószer-alapanyagot, a Fűszert az erre vállalkozó kalandorok, köztük Han Solo, aki a Kessel Run ugrás gyorsasági rekordját is tartja; ez előtt hajt fejet a fantasztikus nevű Millennium Falck synthwave-opusza, bár korántsem ez a leggyorsabb trekk a témában.

A leginkább megfoghatatlan eleme a Star Wars mitológiájának persze az Erő, amit a zenén belül az elektronikus szférában is boldog-boldogtalan igyekszik használni a maga módján, hol avatottan, hol illetéktelenül (igaz, Jamiroquai?), hol gépiesen, hol természetesen, hol felháborgatva, hol elcsitítva, hol engedve a sötét oldal csábításának,  hol a sötét-világos oldala között egyensúlyozva. (Különdíjas: a Derrick May The Force Be With You Mix címért ez a korai A Guy Called Gerald-átirat.)

Konceptlemezek

Cikktrilógiánk zárásaként, mintegy összegzésként jöjjenek azok a kiadványok, melyek a Star Warsból vett utalásokat, inspirációkat egy egész lemezre kiterjesztették. Ezek a tematikus EP-k és albumok (melyekből egynéhányat már belinkeltünk az első és második gyűjtésben) többnyire a Galaxis általunk is kivesézett kötelező toposzaihoz, jól ismert alakjaihoz és helyszíneihez nyúlnak, mint a francia gabber Matt Fraktal Diary Of A Sith Lordja, a svéd The Machine Sound Wars című kiállítás-aláfestése, a német NoisesculptoR noise/drone csillagtúrája vagy épp egy szuperritka spanyol mákina-konceptalbum), de akadnak azért olyanok is, melyek új darabkákkal egészítik ki a nagy elektronikus zenei Sttar Wars-kirakóst. Ilyen Thomas P. Heckmann Drax monikerével jegyzett EP-je, melyen A Jedi visszatérben és a Boba Fett könyvében feltűnő B’omarr szerzetesrend, illetve a gyógyító Bacta-tartály is kapott egy-egy számot; a Boston 168 egyik felének árulkodó című May The Acid Be With You EP-je, rajta a Polis Massa félreeső aszteroidamezőről (ahol Padmé Amidala megszülte Luke-ot és Leiát) írt tétellel; az ikrek apját, Padmé szerelmét, Anakin Skywalkert játszó Hayden Christensent is felemlítő breakcore EP az USA Georgia államában alakult Larvae duótól; az Anakin padavánjaként indult Ahsoka Tano szerepeltetése egy georgiai trance-albumon; vagy a zöld hüllőszerű fejvadász, Greedo (akit Han Solo rögtön az első filmben elintézett a Tatuin kantinjában) szerepeltetése Morgan Phillips gitáros-producer Supergenius projektjének Star Wars-hangmintákkal telezsúfolt cut-up/breaks lemezén.

Utóbbival egy kalap alá vehető a leírása alapján az eredeti Star Wars-film zenéjét breakbeat és techno alapokkal mashupoló Jedi Tracks album (ami nagyon ígéretesen hangzik, csak épp sehol nem hallgatható), a Far Far Away című sample- és beat-kollázs kollekció. illetve a görög Boba Fettucini (lol) Jawa Breaks című battle tool gyűjteménye (mely a Lázadás egyik kulcsfigurájáról, az Andor sorozatban is látható politikusról elnevezett Mon Mothma Recordingsnál jött ki), vicces-ironikus címekkel. Aki olvasta az előző két cikket, az tudhatja, hogy a legsúlyosabb poéncímeket psy-trance lemezeken találni, lásd még The Vampire Strikes Back az idén tavasszal megjelent May The Force Be With You válogatásról, de a fárasztó stoner humort az izraeli E-Jekt maxolta ki a Dark Fader albumon olyan szóvicc-fergetegekkel, mint Obi Wan Knob, Pan Solo, Mastering Yoda és See Trip Yo. Ezt már csak a gyilkosan gúnyos-szarkasztikus-otromba viccelődésből amúgy is sportot űző breakcore-ban lehet fokozni, és egy tavaly megjelent totális agymenés meg is teszi – Girth Vader, ó, teremtőm! Megmosolyogtató hatású, de őszintén rajongó tribute-lemezekért viszont az 8-bit zenei szubkultúrát érdemes szondázni.

Nem is olyan régen elkezdett, a hozzánk legközelebbi galaxist átfésülő trilógiánk itt befejeződik, az elektronikus zene és a világ legnépszerűbb filmeposzának/filmes franchise-ának kapcsolódásait keresve összegyűjtöttük kedvenc műfajunk közel öt évtizedes – egyoldalú – Star Wars-rajongásának számtalan bizonyítékát. Hogy háromrészes válogatásunkba egészen friss 2022-es megjelenések is kerültek jól mutatja, hogy ez a mánia (és téma) örök – talán egyszer  azt is megérjük, hogy a Csillagok háborúja viszonozza ezt a kitartó figyelmet, és az eddigieknél hangsúlyosabb szerepet kap univerzumában az elektronikus zene.

A sorozat első részét ITT, a másodikat pedig ITT tudjátok elolvasni.

Képek: starwars.com